un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Beluga, un avion gigantic, a aterizat la București

19 May 2016  ·

TEHNOLOGIE  ·

16 comentarii

Ieri, un pic înainte de ora 19, un Airbus Beluga a aterizat pe aeroportul Otopeni, cel mai mare avion care ne-a vizitat până acum. Beluga este un avion pentru transporturi speciale, după cum vă puteți da ușor seama din forma sa inedită:

feat_airbus_beluga

Da, balena aceasta poate zbura, ba chiar are o autonomie de vreo 4000 de kilometri și o viteza maximă de 850 km/h, un pic sub avioanele de linie, dar mare oricum. A aterizat la București în drum spre Hamburg, pentru realimentare, iar la ora aceasta deja probabil că este acolo. Puteți vedea înregistrarea aterizării pe site-ul Digi24.

zbor_airbus_beluga

Beluga a fost construit pe șasiul unui Airbus A300 și sunt 5 astfel de aeronave în uz. Au fost create pentru a transporta rapid piesele mari ale altor aeronave Airbus dintr-o parte a Europei în alta pentru că (nu știam asta) Airbus a fost înființată de diverse țări europene și deci producția componentelor avioanelor este împărțită echitabil în diverse colțuri ale Europei, înainte de asamblarea finală de la Toulouse. Asta sună ridicol și probabil le ridică mult costurile, dar n-au ce-i face, că vorbim de multe locuri de muncă.

Beluga poate transporta fuselaje ale altor avioane, aripi, plus alte piese mari precum componente spațiale, elicoptere, generatoare șamd. Partea de sus se deschide, asemenea unui vierme din Dune, și înghite orice.

F-GSTB - 2 Airbus A.300B4-608ST Beluga Airbus (8634655670).jpg
By aeroprints.com, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=32535925

Airbus Beluga CBR 2003 Pryde.jpg
By David Pryde – http://www.airliners.net/photo/Airbus-Industrie/Airbus-A300B4-608ST-Super/0326293/L/, GFDL 1.2, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17453393

Între avioane, Airbus Beluga este mare, dar nu cel mai mare. Antonov AN-225 are acest titlu deși, culmea, are un volum pentru marfă mai mic. Beluga oferă un spațiu de 1400 metri cubi și poate transporta maxim 47 de tone, pe când Antonov AN-225 are un volum de 1300 mc, dar poate încărca 250 de tone în, probabil important în multe cazuri, spațiu presurizat.

Din fericire pentru Airbus, există în lume un singur Antonov AN-225 și cinci Beluga. În plus, spațiul de marfă este cilindric și cu un diametru de 7,1 metri, în timp ce pe Antonov cea mai mică dimensiune este de 4 metri, iar omenirea are obiceiul de a construi chestii rotunde, că e o formă probabil mai stabilă.

Acesta este Antonov AN-225:

Mriya at Bangor International Airport, April 11 2015.jpg
By SarekOfVulcanOwn work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=39529470

Seria avioanelor ridicol de mari continuă cu alte modele cu aspect pe măsură de ridicol.

Boeing Dreamlifter:

Boeing 747-400LCF Dreamlifter.jpg
By Boeing_747-409LCF_Dreamlifter.jpg: scott wright
derivative work: Altair78 (talk) – Boeing_747-409LCF_Dreamlifter.jpg, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11648808

Un Boeing 747 modificat transporta navete spațiale în spate:

Wide-body airliner in flight with space shuttle mounted on upper fuselage.
By NASA / Carla Thomas – Armstrong Photo Gallery: Homeinfopic
Great Images in NASA: Homeinfopic, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=171519

Aero Spacelines Super Guppy:

SuperGuppy-F-BPPA.jpg
By MilborneOneOwn work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1331665


Aero Spacelines Pregnant Guppy:

Pregnant Guppy NASA.jpg
By NASA/DFRC – http://www.dfrc.nasa.gov/Gallery/Photo/Guppy/HTML/E62-8887.html, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=575472

    16 comentarii

  1. imi pare interesant ca are doar 2 motoare.

      (Citează)

  2. Dar de ce a oprit la noi? Daca tot are o autonomie de 4000 km, ar fi trebuit sa poata zbura non stop Ankara – Hamburg.

      (Citează)

  3. ziceau ca AN 225 are masa atat de mare incarcat, incat la aterizare se sparg mereu cateva pneuri.

      (Citează)

    • Ai dreptate cu pneurile, dar sunt consumabile. Nu stiu de ce ti-au dat asa multe minusuri altii, poate il vroiau pe Giovani sa cante cu greutate la alta masa.

        (Citează)

  4. Fun fact: înainte să-și facă Beluga, Airbus transporta piesele de avioane cu Boeing-uri modificate: https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_Beluga#Background

      (Citează)

  5. A adus niste tunuri laser de la americani.

      (Citează)

    • Avem noi tunuri laser mai tari inca de pe vremea lui Ceasusescu care a distrus cu ele tancurile sovietice.

        (Citează)

    • Corect, laser care este doar una dintre cele trei inventii secrete pe care le avem de la Henri Conada.

        (Citează)

  6. Antonovul ăla a transportat fixat pe spate și Buran, naveta reutilizabilă sovietică, la fel cum Boeing le-a transportat pe Discovery, pe Challenger și pe Endeavor.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus