un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Zvon: Poliția începe să avertizeze șoferii Uber

1 Mar 2016  ·

TEHNOLOGIE  ·

32 comentarii

Update 14:30: m-a sunat cineva de la Uber pentru a-i spune că, din informațiile lor, au fost alți șoferi de taxi ce au chemat mașini Uber și le-au dus în brațele Poliției. Poliția nu a dat nimic, nici avertisment, nici amendă, ci s-a făcut un fel de constatare că respectivul șofer colaborează cu Uber. Chestia asta nu are vreo importanță juridică, e un act fără valoare, o intimidare. Am modificat și titlul articolului, se pare că avertismentul este diferit de amendă, nu-i doar o amendă fără bani.


Uber a împlinit recent un an de când activează în România. Eu am primit chiar și un email în care-mi mulțumeau că mi-am făcut cont în prima zi și cu o reducere de 50% la următoarele 5 curse. Deja am făcut două și, într-adevăr, am plătit puțin.

Iată ce mi-a spus însă recent un șofer care m-a recunoscut și mi-a dat un pont de subiect: Poliția a început să amendeze șoferii Uber.

Se pare că vreo doi polițiști îmbrăcați civil au chemat un Uber și l-au rugat să-i ducă la o adresă. La acea adresă aștepta un echipaj normal de poliție rutieră, șoferul a fost legitimat, întrebat dacă transportă pasageri și i s-a adus la cunoștință că amenda pentru asta este între 1500 și 5000 de lei, plus reținerea plăcuțelor de înmatriculare.

Nu a primit amendă, ci doar un avertisment, cu mesajul că a doua oară va primi amendă.

Șoferul respectiv s-a dus la Udriște (un sediu al Poliției Rutiere, pentru non-bucureșteni) ca să afle mai multe despre avertisment. Acolo ar fi dat peste unul dintre polițiștii implicați în acțiune care i-a spus, într-o conversație neoficială, că au început astfel de acțiuni și că vor mai dura o vreme. O echipă de polițiști are misiunea de a face zilnic astfel de acțiuni în rândul șoferilor Uber, momentan dând doar avertismente.

Situația este destul de încurcată. În principiu, poliția nu are cum să pună bețe în roate companiei Uber, dar îi poate speria pe șoferi cu astfel de amenzi mari, iar Uber fără șoferi înseamnă, până la urmă, dispariția serviciului.

Chiar și șoferii sunt greu de amendat, în opinia mea. “Ce transport neautorizat de persoane domnule, că nu sunt taxi fără autorizație? E un joc, mi-a zis o aplicație de telefon de unde să iau niște oameni și unde să-i duc, ei nu mă plătesc pe mine!”. Chestii de finețe unde poliția îți poate rupe amendă și tu o poți contesta la un judecător, care va decide exact dacă se numește transport de persoane fără licență sau nu.

Toate cele de mai sus sunt neconfirmate oficiale, ci ce mi-a povestit un șofer Uber despre un alt șofer Uber. Nu știu nici de ce a început poliția această acțiune, poate că s-au plâns diverse companii de taximetre sau poate că au apărut alte interese la mijloc din partea unora cu influență.

Oricum, dacă urmăresc șoferii pe partea de licență transport este clar că nu are legătură cu fiscul și taxele. Ca să recapitulăm situația, Uber operează în România din compania înregistrată în Olanda, unde încasează și banii plătiți de clienți și deci nu plătește taxe aici în România. Șoferii sunt plătiți de către compania olandeză și au obligația să-și plătească taxele aferente acelor venituri aici, în România. Totul este perfect legal, doar că un pic imoral având în vedere că Uber nu are, practic, nici o formă juridică în România și deci nici o responsabilitate fiscală. Probabil că și puținii angajați Uber România sunt plătiți de fapt tot din Olanda pe vreo factură de servicii de management sau ceva asemănător.

Partea ilegală este la licența de transport. Șoferii ar trebui să aibă una similară cu a taximetriștilor autorizați. Uber a început recent să ia măsuri, de la mijlocul lunii februarie au fost scoși din sistem șoferii ce nu-și făcuseră SRL sau PFA în domeniul transportului și estimez că au pierdut cel puțin jumătate din șoferi. Cei care au rămas au deci o formă juridică prin care pot face servicii de transport persoane, dar le mai trebuie și licența în sine, care necesită și alte taxe și asigurări RCA speciale.

Vestea bună, din nou neconfirmată de mine, este că acum poți primi factură sau ar trebui să poți primi, din moment ce șoferii rămași în sistem au o formă juridică. Puteți încerca să cereți una din emailul de după cursă.

O idee diferită: am vorbit aproape cu toți șoferii Uber cu care am mers până acum și i-am întrebat cum merge, dacă sunt mulțumiți șamd. Majoritatea mi-au zis “aveam timp liber, ce era să fac, să stau la televizor? Am ieșit să mai fac un ban!” sau ceva de genul acesta, că uneori erau pensionari sau oameni care munceau altceva din două în două zile. Nu mulți bani, dar mi-a plăcut mentalitatea lor.

Dacă vă faceți cont pe Uber, utilizați acest link. Veți primi o reducere de 20 de lei la prima cursă și primesc și eu același lucru.

    32 comentarii

  1. “Uber fără șoferi înseamnă, până la urmă, dispariția serviciului”

    vai, dar cum se poate intampla ca Uber fara soferi sa duca la disparitia serviciului, ca doar Uber parca NU face transport de persoane – ei sunt o “companie de tehnologie”.
    Nu?

      (Citează)

  2. Ideea este ca daca vrei sa faci taximetrie, legal, intr-un oras, ai masina ok, ai cursuri, pedigree şi tot ce trebuie… vei constata ca nu poti. Pentru ca numarul de licente de taximetrie dintr-un oras este ceva finit, raportat la numarul de locuitori. Ceea ce mi se pare o tampenie. Daca eu si masina suntem in regula si vreau sa ma autorizez ca taximetrist, ar trebui să fiu lăsat.
    Numărul de brutării sau de cofetării de ce nu este reglementat prin lege? Nu ar trebui ca piaţa să hotărască şi în domeniul taximetriei daca sunt prea multi sau prea putini?!

      (Citează)

    • Cam asa se intampla si cu numarul de psihologi, avocati si cred ca mai sunt niste profesii d-astea.(notari cred)… E un obicei vechi menit sa mentina o cerere artificiala pe piata si preturi mari.

        (Citează)

    • Mihnea:
      Cam asa se intampla si cu numarul de psihologi, avocati si cred ca mai sunt niste profesii d-astea.(notari cred)… E un obicei vechi menit sa mentina o cerere artificiala pe piata si preturi mari.

      Da, sigur, taxi-ul e foarte scump in Romania…

        (Citează)

  3. Eu in locul politistilor, m-as sui intr-un taxi iar la finalul cursei l-as intreba pe sofer: “prietene, de ce nu merge aparatul de taxat”? Sau intr-un microbuz superaglomerat, iar la finalul cursei i-as trage o amenda soferului pentru depasirea capacitatii masinii.

      (Citează)

    • Vise, un politist nu poate face asta.

      Firma de transport, sau de taximetrie e a ofiterului direct superior.

        (Citează)

  4. Vestea bună, din nou neconfirmată de mine, este că acum poți primi factură sau ar trebui să poți primi, din moment ce șoferii rămași în sistem au o formă juridică. Puteți încerca să cereți una din emailul de după cursă.

    Pai cum? Tu platesti catre Uber nu catre PFA-ul sofer. Ce iti poate factura tie soferul? Asa, puteai cere si pana acum factura, ca tot aia era.

    Singura problema pe care o rezolva faptul ca aia sunt PFA e ca le pot fi urmarite veniturile mai usor si ca platesc impozitele aferente catre bugetul de stat pentru sanatate si altele similare.

      (Citează)

  5. “Partea ilegală este la licența de transport. Șoferii ar trebui să aibă una similară cu a taximetriștilor autorizați.”
    Am discutat recent cu un sofer Uber si de cateva luni sunt obligati sa aiba toti licenta de transport si PFA.

      (Citează)

  6. Vezi? ai punctat pe o chestie misto, Compania nu plateste taxe statului roman, dar soferii da. Nu e deloc corect si suntem din nou fraieri. Cine pierde? Tot romanii!

      (Citează)

  7. doar “un pic imoral”? :)

      (Citează)

  8. Dobre Petronel:
    Esti pe langa.

    pai, poti si sa explici sau doar te plimbi pe internet si dai verdicte?
    ca logica mie imi spune ca o companie de tehnologie nu este critic dependenta de soferi, ci de, sa zicem, dezvoltatori IT.

    insa o companie de transport (fie ca transporta persoane sau inorogi) este insa critic dependenta de soferi.
    pentru ca ei presteaza serviciul la client, nu de alta.

      (Citează)

  9. Aiurea,

    Nu am decat 5 curse cu Uber (dintre care 2 de revelion unde m-am cam ars) dar mi se pare un serviciu util. Daca se reglementeaza taximetria si am avea aceleasi conditii in masinile galbene as intelege aceste amenzi.

      (Citează)

  10. SirNeo: Daca se reglementeaza taximetria

    Taximetria este reglementata. Tocmai, Uber nu vrea sa se supuna legilor

      (Citează)

    • Eu stiam ca legea taximetriei ateapta de 5-6 ani pentru a trece de Parlament.

        (Citează)

    • Treci pe la romana, la ora asta, sa vezi cat ajuta reglementarea transportului de persoane. Si cat se supun legii taximetristii.

        (Citează)

    • alxzen: Treci pe la romana, la ora asta, sa vezi cat ajuta reglementarea transportului de persoane. Si cat se supun legii taximetristii.

      Este reglementata si circulatia pe drumurile publice, asta nu inseamna ca nu sunt unii care nu respecta legile. In principiu, soferii aia sunt mai putini decat cei care le respecta (majoritatea). Merg cu taxiul foarte des, dar ultima data in ultimii ani in care un taximetrist nu a vrut sa imi dea bon a fost …. in Budapesta. Iar costurile sunt repetitive (semn ca nici la ceas nu prea mai fura)

      Bine, nu ma sui in taxiuri dubioase, care asteapta sa dea un tun , dar si astea sunt putine si stau doar in anumite zone (pe la gara sau in buza Centrului Vechi, din astea). Marea majoritate a licentelor de taxiuri din Bucuresti sunt alocate unor companii mai mari.

        (Citează)

    • Taximetria este o mare porcărie la noi. Șoferii angajați muncesc ca sclavii ca să le rămână și lor de-o pâine. Întreabă orice taximetrist și ai să vezi că din toate analizele reiese clar că tariful ar trebui să fie minim 1,80 lei în București. Se fac tot felul de măgării ca să nu reiasă din acte aceste sume, pt că sare pe ei primăria. De aceea este nevoie de o lege nouă care să reglementeze real acest domeniu. Dar mafia e prea mare și probabil că nu va apare prea curând legea.

        (Citează)

    • Prietene despre ce dracu vorbim aici. Din partea mea e legal uber. De ce sa ei un taxi care îți cere 50 de lei pe o cursa de 10 km și la sfârșit mai vrea și ceva în plus, când îți poți comanda un uber și plătești suma fixă. Susțineți uber e viitorul sigur și fără jacmaneala

        (Citează)

  11. tyty fara minte

    01/03/2016 la 4:22 PM

    Cand va ramane fara niciun sofer, abia atunci Uber va intra 100% in legalitate…

      (Citează)

  12. Statul roman este imbecil ca de obicei. Nici nu intra tare in unii despre care sustine ca sunt infractori. Dar nici nu le face un cadru legal in care sa poata opera si sa le ia taxe de licenta si impozit pe profit.

      (Citează)

  13. Informatii utile
    – UBER nu este furnizor de servicii de transport persoane.
    – Soferul Uber desfasoara serviciul de transpot de persoane contra cost.
    – Serviciul de transport persoane se desfasoara sub controlul, conducerea sau coordonarea autoritatilor administratiei publice locale
    – Serviciul de transport persoane se poate face numai de catre persoane juridice.
    – Soferul trebuie sa aiba in timpul efectuarii serviciului de transport licenta de transport, certificatul de atestare profesionala , contractul de asigurare valabil privind accidentele persoanelor si a bagajelor transportate ( a nu se confunda cu RCA – ul )
    – Soferul trebuie sa faca dovada ca este angajat al persoanei juridice care efectueaza serviciul de transport
    – Soferul are obligatia ca la incheierea serviciului de transport sa elibereze documentul fiscal aferent cursei.
    – Uber este un colector mandatat de catre transportator sa efectueze incasarea contravalorii serviciului de transport efectuat de transportator.
    – Autoritatile ce pot face controale soferilor Uber sunt : Politia Locala , Politia Rutiera , ANAF ( obigatia eliberarii documentelor fiscale si gestionarea fiscala a activitatii economice ), Inspectia Muncii , ANPC……
    – In cazul in care se efectueaza serviciul de transport fara autorizatie de transport amenda este de pana la 5000 ron si retinerea certificatului de inmatriculare al autovehiculului cu care s-a efectuat transportul pe o perioada de 6 luni de zile.
    – Uber este obligat sa puna la dispozitia autoritatilor toate datele referitoare la transportatorii cu care colaboreaza.

      (Citează)

    • N-am inteles nimic. Ati putea sa scoateti liniutele alea si sa ne spuneti o poveste? Cu inceput, cuprins, sfarsit si (eventual) morala?

        (Citează)

    • Eu sunt curios mai ales sa vad un link catre legea care spune ca “– Soferul are obligatia ca la incheierea serviciului de transport sa elibereze documentul fiscal aferent cursei.”. Nu de alta dar transport persoane fac si autocarele, dar nu vad soferul sa scoata facturi.

        (Citează)

    • Pe de alta parte, afirmatia conform ca “– Uber este un colector mandatat de catre transportator sa efectueze incasarea contravalorii serviciului de transport efectuat de transportator.” este vadit falsa. Uber este clientul soferilor Uber, este cel care ii plateste pe acestia. Si nu la pretul pe care il incaseaza de la clientul final. Uber este cel care ii trimite soferului Uber comenzi (destinatie si preturi nominale – vezi tarifele surge).

        (Citează)

  14. nashu_mare:
    Pe de alta parte, afirmatia conform ca “– Uber este un colector mandatat de catre transportator sa efectueze incasarea contravalorii serviciului de transport efectuat de transportator.” este vadit falsa. Uber este clientul soferilor Uber, este cel care ii plateste pe acestia. Si nu la pretul pe care il incaseaza de la clientul final. Uber este cel care ii trimite soferului Uber comenzi (destinatie si preturi nominale – vezi tarifele surge).

      (Citează)

  15. nashu_mare:
    Vestea bună, din nou neconfirmată de mine, este că acum poți primi factură sau ar trebui să poți primi, din moment ce șoferii rămași în sistem au o formă juridică. Puteți încerca să cereți una din emailul de după cursă.

    Pai cum? Tu platesti catre Uber nu catre PFA-ul sofer. Ce iti poate factura tie soferul? Asa, puteai cere si pana acum factura, ca tot aia era.

    Singura problema pe care o rezolva faptul ca aia sunt PFA e ca le pot fi urmarite veniturile mai usor si ca platesc impozitele aferente catre bugetul de stat pentru sanatate si altele similare.

    Nu ai inteles, platesti catre Uber si Uber o sa-ti trimita factura asa e si firesc. Pe baza emailului trimis de aplicatie soliciti factura.

      (Citează)

    • Cred ca tu nu ai inteles cum functioneaza facturile. Uber ar fi putut sa iti trimita si pana acum factura, indiferent de modul cum isi platea angajatii/colaboratorii sau cum sunt astia inregistrati in Romania. Ai fi putut primi o factura din Irlanda, Canada sau unde o fi inregistrat Uber.

        (Citează)

    • Nu prea inteleg ce factura trebuie daca plata este facuta de pe card bancar si tranzactia apare in extrasul de cont. Oricum o poti descarca in format pdf din contul de client.

        (Citează)

  16. deja soferii sunt amendati pentru trasnport ilegal de persoane contra cost :

    http://uber-romania-cauta-sclavi.blogspot.ro/2016/04/uber-romania-amenzi-primite-de-soferi.html

      (Citează)

  17. Factura e asa: tu platesti cu cardul aferent unui cont bancar. Mergi la banca sau de acasa online ceri extras de cont.Acolo apar platile cu lux de amanunte.Alea s facturile.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus