blog demisec cu note fine de tehnologie

euOameni care mă enervează rău (nu faceți chestiile de aici).

Metroul spre Otopeni se va construi pe cel mai ciudat traseu

Clock icon

1 Mar 2016

Tag icon

TURISM

Comments icon

35 comentarii

Astăzi discutăm despre transporturi. Primul subiect al zilei: Guvernul a decis începerea construirii metroului către Otopeni, profitând de faptul că Japonia ne dă vreo 300 de milioane de euro împrumut pentru a-l face (Digi24). Amănuntul acesta cu Japonia va reveni și el mai târziu, veți vedea.

Am tot sperat ca înainte de începerea proiectului să fie schimbat traseul ales pentru tunel, deoarece acesta are câteva mari probleme. Iată harta după care va fi construită magistrala M6, traseul ei fiind Gara de Nord – Aeroportul Otopeni, cu tunel separat pornind de la stația 1 Mai.
metrou_bucuresti

Și mai în detaliu:
detaliu_harta_metrou

Prima greșeală este că metroul bucureștean devine un labirint. Cum ajungi în centrul orașului? Păi pleci de la aeroport, schimbi metroul la 1 Mai, schimbi poate și la Gara de Nord cu alt tren, schimbi apoi la Piața Victoriei pentru a ajunge la Unirii, ca să numesc două mari noduri de transport în comun. Locuiești în Militari? Vei schimba de vreo 3-4 ori metroul până la Otopeni.

O idee mult mai bună mi se pare construirea M6 începând de la Aviatorilor, că-i loc suficient acolo sub marea intersecție și sub parcul Herăstrău pentru a extinde stația și a săpa direct spre nord.

O altă idee bună ar fi prelungirea magistralei M2 dincolo de stația Pipera. Foarte mulți străini ce aterizează în Otopeni vin de fapt la companiile cu sediul în Pipera, așa că mișcarea are ceva logică. În plus, aeroportul ar fi legat de oraș prin magistrala nord-sud, iar cei ce vor să ajungă spre est sau vest s-ar da jos la Piața Victoriei, Universitate (în viitor) sau Piața Unirii, exact așa cum de pe o autostradă mașinile ies spre stânga sau dreapta acolo unde au treabă.

Sună logic? Eu zic că sună.

Uitați o altă mare problemă cu traseul M6 între gară și aeroport: deja avem un tren care leagă Gara de Nord cu aeroportul Otopeni. Da, un tren mai puțin cunoscut, neoptimizat pentru a căra trollere, un tren care pleacă in gară și ajunge undeva în pustiu, la o veche haltă din preajma aeroportului, unde lasă pasagerii în câmp, în noroi, de unde sunt preluați de ceva microbuze speciale. Așa am înțeles, nu l-am folosit și nu intenționez.

Această cale ferată ar putea fi însă ușor extinsă până la aeroport, că mai sunt vreo doi kilometri. Câteva exproprieri sau eventual un tunel și poți duce trenul până la aeroport, asigurând astfel o conexiune rapidă între Otopeni și Gară pentru cei ce locuiesc în acea zonă sau iau apoi trenul către alte orașe. Vă dau exemplul Vienei, care are un tren numit CAT ce merge între centrul orașului (ajunge în subteranul unui mall) și aeroport fără oprire, în vreo 20 de minute, cu vagoane dotate cu rafturi pentru valize, ba chiar și cu posibilitatea de a face check-in la urcarea în tren, lăsând acolo bagajul și ți-l duc ei la avion. Dar na, e Viena, ăștia aveau aeroport încă de pe vremea dacilor.

Iată o hartă făcută de Hotnews, unde cu mov este viitoarea magistrală M6 și cu roșu este linia de tren existentă deja:

harta_tren_metrou_aeroport

Și mai în detaliu unde oprește trenul față de aeroport:
tren_gara_nord_aeroport

Acum faza cu Japonia: guvernul nipon ne dă împrumut 300 de milioane de euro ca să construim această magistrală. Principiul nu-i rău, un stat investește în alt stat, pe metoda “luați banii aceștia ca să construiți rapid ceva din care să scoateți bani, iar nouă ne dați înapoi cu o mică dobândă”.

Doar că se pune întrebarea din ce bani vom plăti împrumutul și dobânda. Metrorex nu este o companie profitabilă, am stabilit asta deja. Două treimi din costurile lor sunt suportate prin subvenții de la stat, după cum v-am arătat cu grafice și extrase din proiectul de buget. Prin urmare, împrumutul va fi plătit de statul român, nu de biletele achiziționate de călători. Sigur, e nevoie de un metrou extins, iar probabil că japonezii ne împrumută în condiții mai avantajoase decât vreo bancă, dar fără niște reforme prin Metrorex banii vor trebui înapoiați de la buget.

Apropo, de la stația de metrou Aeroportul Otopeni și până la noul complex Therme ar mai fi de săpat încă 4 kilometri de tunel. Iar dacă fac stația Tokyo în complexul comercial Băneasa, sper să pună prin metrou și niște rafturi pe care să poți pune pachetele din IKEA.

    35 comentarii

  1. Japonezii încearcă investiții pentru viitor… La cât sunt de îndatorați, tot împrumută… Nu e rău.

      (Citează)

  2. Eu as pleca de la Victoriei cu noua magistrala sau continua tunelul de la Pipera.

    Problema e ca nu trebuie doar sa construim ci si sa optimizam putin, e haos la Victoriei si Unirii la orele de vârf.

      (Citează)

  3. Din cate stiu magistrala asta are ca scop ca X sa ajunga rapid la 23 August(pentru ca acolo se vor tine niste meciuri de la eruo 2020(sau 2024) si de asemenea daca e posibil sa ajunga rapid la unirea(ce legatura are asa cu 1 Mai pe mine ma depaseste pur si simplu)

      (Citează)

    • Nu cred ca e intentia cuiva sa duca oamenii direct de la aeroport la stadion. Nu are sens. Turistii trebuie cazati/hraniti, ca de fapt asta e scopul final, nu meciul in sine.

        (Citează)

  4. Japonezii ne-au ajutat extraordinar de mult în ultimii 25 de ani: Oil Terminal din Constanța s-a construit cu bani de la ei, Termocentrala Paroșeni s-a modernizat cu bani de la ei etc.

    Ca idee, Japonezii nu investesc acolo unde știu că n-o să le pice. Întrebarea care se pune este: de ce știu japonezii că magistrala este rentabilă, iar noi nu.

      (Citează)

    • Pentru ca in orice loc al lumii metroul spre aeroport este aglomerat.
      Dar romanul este boier, cum pm sa vina el de la furat, pardon, din plimbare, cu metroul acasa si nu cu un taxi ca un barosan ce e? Sa traga el de sacii de rafie pe strazi de la statia de metrou pana la scara blocului?

      Bine, avem si noroc ca este f aproape aeroportul de oras, din viena sau paris de ex faci excursie pana la primul cartier.

        (Citează)

  5. Nu zic ca este cea mai buna alegere, dar …

    Pe traseul preconizat pentru M6 se afla compania UBISOFT. Tot in acea zona se mai gasesc multe reprezentate auto, si probabil multe alte firme (a fost o singura data pe acolo, noaptea, si nu stiu foarte bine zona) , plus caminele din agronomie, plus ceva blocuri noi.

    Deci aproximez ca sunt cateva mii de oameni care vor profita de M6 in fiecare zi in drum spre munca.

    Statia de la Piata Presei Libere ar fi prea departe. Cam cum este si staia de la 1Mai.

      (Citează)

  6. Daca s-ar si construi (orice) in acelasi ritm in care se fac planuri…

      (Citează)

  7. cred ca o sa ajungem sa le platim cu lemn romanesc, daca nu o si facem deja

      (Citează)

  8. Cu 300M vom face 2-3 studii de fezabilitate care vor expira subit + vom expropria vreo doua parcele deja cumparate de baietii destepti exact pe acel traseu dubios si vom sta inca vreo 2 ani pana se judeca statul cu ei. Iar la prima sapa in pamant vom da de un sit arheologic sau un os de caine paleozoic de importanta globala, urmand sa mai pierdem cateva luni pentru alte studii si realocari de pietre / oase. Dupa care sapaturile vor intra in vreo panza freatica sau vor cauza deplasarea unor cladiri si lucrarile vor fi stopate pana la gasirea noilor solutii. Si asa pana ajungem sa rambursam tot imprumutul si dobanzile, neavand macar un metru de galerie terminata. Pentru ca asa se face infrastructura in Romania.

      (Citează)

    • Ai uitat de momentul când în sfârșit inauguram magistrala și după câteva luni o închidem că nu funcționează instalațiile electrice :))

        (Citează)

  9. Eu ma gandesc ca trenurile nu se vor opri la 1 Mai ci vor merge cel putin pana la Gara de Nord 2 (unde e un capat de linie), ca de aia e bucla aia asa. Si e logic ca trenul de la aeroport sa ajunga la gara centrala.

      (Citează)

    • De fapt, asa scrie si in legenda hartii, doar ca pe harta nu au figurat traseul punctat pana la Gara…

        (Citează)

    • Are sens. 1 mai sa fie gen Eroilor, sa plece ttenuri in 2 directii(Preciziei si Dristor 2) de la acelasi peron.

        (Citează)

    • De fapt, are sens din mai multe motive. Printre care: daca la 1 Mai ar fi capat de linie, ar trebui sa construiasca o alta statie. Si, daca ar fi o a doua statie, ar trebui sa ii zica “1 Mai 2”. Ar fi o denumire prea ciudata. :)

        (Citează)

  10. Ar avea sens legatura la 1 mai doar in contextul 2050, cand probabil (daca) va fi terminata linia de la 1 mai pana prin cartierul giurgului sau unde era in plan. Acum e o bulibaseala de nu se poate.
    In orice tara normala la cap (deci clar nu rromania) se facea in jumatate de an legatura de 2 km intre statia actuala de la balotesti spre aeroport si cat mai dura amenajarea unei gari minimale undeva la subsolul aeroportului.
    Oricum afluenta de pasageri nu e chiar asa de pare incat sa se justifice un metrou la otopeni, dar deh, suntem tara si capitala cu autostrazi ‘zburatoare’, nu ?

      (Citează)

  11. Linia asta are si niste interese imobiliare in spate, se vor justifica mai usor cladirile de birouri facute pe DN1 pana la Otopeni.

      (Citează)

  12. Aeroportul Otopeni are cale ferata direct pana la el. Calea ferata vine pe partea de sud si ajunge pana la depozitele de carburanti ale OMV . Este marcata inclusiv pe Google maps , vine dinspre Balotesi. Dar CFR nu vrea sa o utilizeze din dorinta de a “construi” o cale ferata noua cu o gara pe terenurile lui Tiriac. Pe aceeasi infrastructura poate circula si metroul (unul din planuri prevede infrastructura comuna) dar CFR nu este deacord, din motive de ……. ca asa nu vor ei. As presupune ca daca cineva ar vrea cu adevarat si nu s-ar gasi motive pentru care “nu se poate domne” intr-un an maxim 2 ar exista cel putin conexiune pe cale ferata

      (Citează)

  13. Anul 3000, omenirea a terminat de populat planeta Marte, Romanii nu reusesc sa deschida poarta din Bucegi ca sa se teleporteze, poza cu harta metroului din Bucuresti: http://tramclub.org/Static/img139.imageshack.us/img139/1771/metrouorban2vd1.jpg

      (Citează)

  14. Am folosit trenul Henri Coanda, “expresul” care pleaca din Gara de Nord si merge spre P.O. Otopeni. Era o “sageata albastra”, deci era loc si pentru trolere, microbuzul ne astepta la platforma. Cat era scris ca face pana la aeroport, exact atat a facut, lucru destul de important daca ai de luat un avion.
    Am mers si cu metroul spre Baneasca, cand se zbura de acolo cu low cost, coborat la Aviatorilor si plimbare frumoasa spre nord. Era vineri dimineata, cam 7 si un pic si se circula bara la bara. Am depasit autobuzele si m-au depasit de nou de 4-5 ori pana am ajuns la aeroport.

      (Citează)

  15. Cred că toţi pasagerii şi-ar dori o legătură directă cu Pipera, dar gândeşte-te ce ar însemna asta în orele de vârf. S-ar bloca de tot anumite staţii. Îţi vin 3-4 avioane mari la 17:00 şi până să te dezmeticeşti nu mai e loc pe peron la Victoriei. Exceptând oraşele mici, gen Valencia, în nicio ţară în care am mers cu metroul n-am avut un traseu super simplu până în centru.

      (Citează)

  16. de curand am fost la Tokyo. Impresionant dar in acelasi timp a trebuit sa schimb 3 magistrale ca sa ajung relativ in centru. Plus ca o linie era detinuta de alta companie si trebuie sa platesti un alt bilet.

    Deh, ne plangem de ceva si vrem totul cum vrem noi.. sa iesim direct cu slipul la SPA. Cu siguranta au fost facute cateva studii si s-a decis ceea mai buna varianta…

    cristian:
    Pentru ca in orice loc al lumii metroul spre aeroport este aglomerat.
    Dar romanul este boier, cum pm sa vina el de la furat, pardon, din plimbare, cu metroul acasa si nu cu un taxi ca un barosan ce e? Sa traga el de sacii de rafie pe strazi de la statia de metrou pana la scara blocului?

    Bine, avem si noroc ca este f aproape aeroportul de oras, din viena sau paris de ex faci excursie pana la primul cartier.

      (Citează)

  17. Cale ferata exista pana in buza pistei. Era folosita de trenurile de marfa pe vremuri si ajunge undeva in Nordul aeroportului. Deci n-ar trebui decat sa se faca legatura cu terminalele: fie un tunel pe sub piste, fie un pasaj pietonal

      (Citează)

    • @Dan se vede in poza cu “Halta CFR” in coltul din dreapta mijloc, chiar langa pista, bine punctat!

        (Citează)

  18. Toate propunerile voastre sunt bune, corecte și logice. Dar sunt și realizabile? Se poate săpa pe acolo?

      (Citează)

  19. WHAT THE F……. Metrorex nu a fost capabila sa termine in pastele mamii lor cu haosul din Dr. Taberei si vor bani pentru o alta magistrala? Are you f-ing kidding me?

    Eu i-as pune sa plateasca la stat amenzi usturatoare si as zbura capete din METROREX instant, nici nu as sta la discutii.
    Cumparam metrouri noi dar nu suntem capabili sa terminam o magistrala inceputa acum nspe ani? Sunt metrourile mai late decat statia? Plm idioti, hai sa taiem din statie.

    Niste imbecili, daca ar fi fost compania mea si mi-ar fi facut-o asa vreun CFO l-as pus sa imi spele veceurile in companie toata viata pana isi plateste datoria pentru gafe de genul asta.

      (Citează)

  20. Mihail Stanculescu

    30/05/2017 la 5:43 PM

    Sunt cam multe 12 (?) statii intre aeroport si 1 Mai; apoi trebuie schimbat.
    Probabil ca va mai trebui un tren expres cu doar cateva opriri, intre Otopeni si Gara de Nord sau Piata Victoriei (ori alt punct nodal).

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite.

sus