un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Formula 1 reîncepe în două săptămâni, iată principalele noutăți și modificări

6 Mar 2016  ·

GÂNDURI  ·

15 comentarii

Prima cursă a sezonului va fi în Australia, pe 20 martie. Sezonul acesta are 21 de curse, ultima fiind în Abu Dhabi pe 27 noiembrie. Lewis Hamilton și Mercedes pornesc, în opinia mea, tot ca favoriți, dar cred că și Ferrari va face o figură frumoasă.

Cursele vor fi transmise în exclusivitate de canalul Dolce Sport și online prin platforma TelekomTV.ro, unde puteți plăti câțiva euro pe lună pentru acces la canalele de sport (nu cu Chrome, însă). De fapt, încă nu a luat nimeni drepturile și este posibil să nu fie transmisă oficial în România, caz în care ne vom uita la RTL sau alte soluții pentru posturi englezești sau streaming online. Revin cu informații în preajma primei curse.

CUM SE PREZINTĂ NOUL CAMPIONAT

Tocmai s-au încheiat la Barcelona 8 zile de teste, ultimele înaintea primei curse, iar cel mai bun timp l-au avut Vettel și Raikkonen de la Ferrari.

Nu este însă un rezultat concludent. Piloții Ferrari au rulat cu anvelope supersoft și ultrasoft, pe când cei de la Mercedes au testat numai pe medium, așa că nu pot fi comparate rezultatele. Toro Rosso, Williams și Red Bull au avut rezultate bune, cu Renault la o secundă în spatele lui Vettel. McLaren n-a strălucit.

Cred că show-ul va fi același ca anul trecut. Lewis Hamilton și Nico Rosberg se vor bate între ei la Mercedes și amândoi cu Sebastian Vettel de la Ferrari. Coechipierul său Raikkonen are experiență suficientă pentru a fi alături de ei în acea luptă. Cred că pentru locurile următoare se vor bate Red Bull, Williams și Toro Rosso, urmați de Force India (nu credeam că voi spune asta vreodată), în timp ce Renault, McLaren, Manor, Haas se vor adapta mai greu la acest sezon. Trei echipe au o scuză, au trecut prin schimbări mari, McLaren nu.

Iată principalele modificări:

ECHIPE

Renault revine în Formula 1 cu o echipă proprie, după ce au achiziționat echipa Lotus. Piloții vor fi Kevin Magnussen și Jolyon Palmer, iar mașinile arată bine, sobre, în culori deja tradiționale pentru modelele sport Renault.

Haas F1 este o echipă nouă, crescând numărul mașinilor de pe grilă la 22. Patronul este Gene Haas, un american cu experiență în NASCAR, iar piloți vor fi Esteban Gutierrez și Romain Grosjean. Șasiul este construit de Dallara, iar motorul este Ferrari.

haas_formula_1

GRAND PRIX-uri

Calendarul cuprinde 21 de curse, iar prima din Europa va fi pe 1 mai, în Rusia, în ziua de Paști. De 1 mai și într-o zi de Paște ortodox a murit și Senna acum foarte mulți ani, o dată nefastă. Germania revine cu circuitul de la Hockenheim, iar în premieră se va desfășura o cursă la Baku, Azerbaijan, sub numele de Marele Premiu al Europei.

Baku este un circuit stradal de 6006 metri și 19 viraje, nou construit tot de Herman Tilke, aparent singurul om din lume care poate desena un circuit. Ca și Bahrein și Abu Dhabi, Baku arată o trecere subtilă spre țările bogate în petrol și gaze, unde banii se cheltuiesc mai ușor și “regina motorsporturilor” este un spectacol considerat demn de miliardarii de acolo. Fotbal? Nu așa mult. Golf și Formula 1? Sigur, între două expoziții de șoimi și avioane private.

Formula1 Circuit Baku.svg
By Pitlane02Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=37839432

O linie dreaptă destul de lungă va însemna viteze mari, dar nu par a fi multe viraje în care să se vadă talentul pilotului.

UN NOU SISTEM DE CALIFICARE

În încercarea de a face mai interesante cursele, șefii Formulei 1 au decis să facă și calificările mai interesante, pentru ca acestea să atragă mai mulți spectatori și să introducă un element de surpriză în clasamentul final, silindu-i pe piloți să încerce constant pentru un timp cât mai bun.

Modificările au fost aprobate acum câteva zile și vor fi utilizate încă de la prima cursă, deși inițial se spunea că vor fi introduse abia de la a cincea cursă a anului. Noul sistem include niște runde de Knockout ca-n câteva jocuri vechi Need for Speed, unde cel mai lent pilot din fiecare tur era eliminat din cursă.

Pe scurt, vom avea așa:

  • Q1 – durează 15 minute, după primele 6 minute cel mai lent pilot este eliminat. La fiecare 90 de secunde, cel mai lent pilot dintre cei rămași este eliminat, până când rămân 15 piloți ce intră în secțiunea Q2 de calificări.
  • Q2 – același sistem, 15 minute, după primele 6 încep eliminările la fiecare 90 de secunde. 8 piloți trec în Q3.
  • Q3 – durează 14 minute, după 5 minute cel mai lent pilot este eliminat, apoi câte unul la fiecare 90 de secunde. Ultimii doi piloți se vor lupta 90 de secunde pentru pole-position.

SCHIMBĂRI DE PILOȚI ȘI ECHIPE ȘI REGULI

Romain Grosjean a trecut de la Lotus (acum Renault) la Haas F1. Pastor Maldonado a părăsit Formula 1 – era genul de pilot care plătea pentru a concura, nu genul pe care să se bată echipele ca să-l aibă în componență.

Debutează Jolyon Palmer la Renault (britanic, 25 de ani, fost campion de GP2), Pascal Wehrlein (german, 21 de ani) și Ryo Haryanto (indonezian, 23 de ani, vine din GP2) la Manor, cum se numește acum echipa Marussia după niște schimbări de management.

În ce privește echipele, Haas folosește motoare Ferrari, Manor (fost Marussia, da?) are motoare Mercedes, Red Bull folosește în continuare motoare Renault, dar va concura sub numele Red Bull TAG Heuer. Culmea, echipa soră Torro Rosso va avea motoare Ferrari.

În total, 4 echipe au motoare Ferrari, 4 echipe au Mercedes, 2 au Renault și doar McLaren folosește motoare Honda. Toți utilizează anvelope Pirelli.

Nu sunt mari schimbări de menționat. Apare o nouă compoziție de cauciuc, “ultrasoft”, dar în rest nu-i nimic notabil.

2017

Schimbări mult mai mari vor fi abia la anul. Forma monopostului va fi modificată prin introducerea Halo, un dispozitiv de protecție a capului pilotului. Practic, îi vor pune niște gratii în față pentru a-l proteja de resturi de pe pistă. Poate că un astfel de dispozitiv l-ar fi salvat pe Senna (casca i-a fost găurită de o piuliță sau ceva așa) și cu siguranță îi va face pe piloți să se simtă mai în siguranță, chiar dacă arată stupid de tot.

Pe lângă Halo, care poate va fi sau nu introdus (mai mult ca sigur da), din 2017 se dorește îmbunătățirea performanțelor cu 3-5 secunde pe tur. Asta se va face schimbând limitele impuse mașinilor: se vor permite anvelope mai late cu 6 centimetri și întreg monopostul va fi lățit cu vreo 20 de centimetri (aripi, cockpit, tot). Simulările și testele au demonstrat că timpii vor scădea cu vreo 5 secunde.

Practic, în 2017 se va relansa campionatul. Echipa care pregătește cel mai bine un monopost pe noile dimensiuni poate fi noua campioană, chiar dacă nu are cel mai bun motor. Situația se poate schimba la fel cum Red Bull a pierdut poziția dominantă odată cu schimbarea motoarelor.

sursa unor fotografii: Formula1.com

    15 comentarii

  1. De unde stii ca exte in exclusivitate pe Dolce Sport ? din cate stiu contractul a expirat anul trecut si pana acum nu s-a facut nici un anunt in acest sens… Poate ramane la dolce poate ia Digi … poate ambii …

      (Citează)

  2. @radu
    Nu-i un pic frustrant că articolul despre F1 strânge mai putine comentarii decât cel cu tartarul de somon?
    Nu stiu ce a decăzut mai mult, bărbatul sau formula 1.

      (Citează)

    • Ambii amandoi :D. Nu trebuie sa te mire atata vreme cat toate lumea se uita holbata la ham talent si master chef & chef & Co.

        (Citează)

    • George:
      @radu
      Nu-i un pic frustrant că articolul despre F1 strânge mai putine comentarii decât cel cu tartarul de somon?
      Nu stiu ce a decăzut mai mult, bărbatul sau formula 1.

      Nu mi se pare. La unul ai ce să discuți “e scârbos, e somonul tăiat invers”, la celălalt nu prea. Așa este în fiecare an, puțini se mai uită la Formula 1. Nici eu nu am timp pentru multe curse, deși măcar urmăresc apoi ce pot.

        (Citează)

  3. In Romania nu exista prea multe persoane interesate de formula 1. Mai e mult pana departe….prin mai bine articolele gen somon si Nicolae Guta.

      (Citează)

  4. Problema F1 este ca si-a pierdut din spectacol de cand au impus reguli stricte. Nu mai vezi depasiri, nu mai vezi rasturnari de situatie. Ma doare sa zic asta, ca un fan al motor sportului, dar F1 nu mai este o competitie spectaculoasa

      (Citează)

    • Așa s-a zis mereu. Nici când câștiga Schumacher pe bandă rulantă nu era vreun mare spectacol.

      Echipele cu mulți bani vor sta întotdeauna mai bine decât celelalte, iar un mic avans tehnologic te poate face de nebătut.

        (Citează)

  5. Pentru spectacol -> motoGP

      (Citează)

  6. Cei de la Dolce au anuntat deocamdata doar pe canalul Dolce Sport ca se vede prima cursa in direct, dar nu si in exclusivitate. Posibil sa cumpere impreuna si Digi si Dolce. Ramane sa vedem in zilele urmatoare. :)

      (Citează)

  7. Niciodata nu am fost un mare fan F1, pentru ca intradevar nu exista atat de mult spectacol. Dar de cand cu accidentul lui Schumacher ma uit. Sper.

      (Citează)

  8. Desele schimbari din ultimele sezoane, dar mai ales schimbarea modului in care se fac calificarile, anunatata cu putin timp inaintea inceperii campionatului 2016, arata ca “echipa” care conduce F1 trebuie sa sufere o “overhaul “.
    Deciziile luate in ultimii ani au fost tare rele ptr spectacol, desi ele ptr asta erau menite, sa-l imbunatateasca. Acum au devenit mai mult ca oricand niste curse plictisitoare.
    Unda dintre reguli este DRS – pe care eu nu o consider corecta: “The system cannot be used by the defending driver, unless the defending driver is also within one second of a car in front.” Il favorizezi pe cel din spate sa depaseasca si celui din fata nu-i dai posibilitatea sa se apere !!!
    Am impresia ca oricat le “latim”, “marim” trebuie sa mai tinem cont si de piloti…unde sunt talentul, maiestria, etc ale pilotilor ?
    Urmaresc F1 inca din 92 – ma uitam pe canalul Italia uno – comenta fostul pilot de F1 Andrea de Adamich. Acum urmaresc online, ca la noi comentariile sunt lipsite de informatie corecta. Sunt cam neglijenti comentatorii de la noi.
    In rest astept cu nerabdare sa vad daca cei de la Ferrari s-au apropiat de Merc, desi sunt ferm convins ca nici Merc nu a stat degeaba.
    Ref RedBull imi dau seama cat de bun este monopostul lor ( dpv aerodinamic mai ales) daca nici Merc si nici Ferrari nu au vrut sa le dea motoare, ptr a nu-si face propria concurenta. Inca le este frica …ceea ce este bine, ca poate in 2017 nu vor fi tot 2 echipe dominante.

      (Citează)

  9. Hmm, ai pus o poza cu un Haas iesit in decor, oare sa fie emblematic pentru noua echipa poza respectiva? :D

      (Citează)

  10. F1 se vede la Digi si Dolce. Umreaza anuntul, cel mai probabil maine.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus