un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Despre mobilierul de birou Herman Miller

23 Mar 2016  ·

TEHNOLOGIE  ·

18 comentarii

Am privit mereu cu admirație tot felul de galerii foto cu birouri mișto din lumea largă. Le știi și tu, arată colorat, sunt spațioase, vesele, moderne, am mobilier modern și simți mână unui designer de interior în tot ce vezi acolo. Te uiți la ele și zici “mama ce mișto ar fi să lucrez acolo!” Un birou mișto înseamnă și salariu mare, de obicei.

Am fost recent în vizită la Workspace Studio, o firmă din București ce proiectează astfel de birouri. Au și o mulțime de furnizori de mobilier specializat, dar probabil că cel mai cunoscut brand este Herman Miller, o companie americană cu o tradiție foarte mare în domeniu, scaunul lor de birou Aeron fiind cel mai cunoscut produs prin prisma ergonomiei și științei materialelor.

Nu te ambala, un Aeron costă în jur de 1000-1200 de euro, că plătești pentru un produs original de la firma ce a cercetat foarte mult domeniul confortului la locul de muncă.

Înainte de a îți spune mai multe despre scaune, însă, vreau sa punctez ideile pe care mi le-a spus un arhitect britanic ce era acolo pentru a tine niște cursuri de amenajare de birouri pentru diverși manageri de mari companii din zona Pipera.

În primul rând, spunea el, este o greșeală sa nu dai atenție felului în care arată biroul și gradului de confort pe care-l simt angajații tăi. Oamenii cu care faci afaceri au prima impresie despre compania ta atunci când îți văd birourile, iar dacă vrei să “furi” de la concurență vreun om bun, nu-i suficient să-i oferi bani mai mulți, că de obicei asta are, ci trebuie să-i generezi cumva plăcerea de a munci acolo.

Open space-ul, spunea arhitectul respectiv, nu a avut succes în Europa. Asta nu înseamnă că oamenii n-ar trebui să lucreze în birouri comune, doar să nu fie mari cât un întreg etaj, ci delimitate pe echipe. Trebuie analizat bine cine cu cine lucrează în mod uzual, cum să-i grupezi cât mai bine și ce tip de birouri au nevoie pentru a fi cât mai eficienți. Este vorba de muncă individuală cu câteva vorbe schimbate cu colegul sau mai degrabă de muncă 100% în echipă, ceea ce înseamnă că ar trebui ca mesele să permită ca mai mulți oameni să stea în jurul unui monitor șamd?

Apoi, majoritatea oamenilor sunt mai degrabă introvertiți, dar majoritatea birourilor se construiesc pentru extrovertiți. În plus, uneori vrei să lucrezi fără a fi deranjat de alții, că “arde”, însă în general oamenii sunt deranjați la birou la fiecare 15 minute. Probabil știi sistemul, toți stau cu căștile pe urechi, uneori chiar și fără muzică, doar pentru a se izola fonic sau pentru a semnala că nu vor să fie deranjați.

Soluția cea mai bună este să construiești și niște mici camere speciale, de o persoană, unde cine vrea să poată merge acolo să lucreze pentru 1-2 ore. Am văzut astfel de acvarii în câteva clădiri de birouri de la noi și mi s-au părut o idee bună chiar și fără să știu filosofia din spatele lor. Am văzut oameni prin ele, unii vorbeau la telefon, alții lucrau de zor pe laptopul propriu.

Pe lângă aceste spații de birouri, este nevoie și de câteva mici săli informale. De ședințe, să le spunem, dar cea de la showroom-ul Workspace Studio nu avea o masă mare în centru și scaune de jur împrejur, ci o canapea, două fotolii, o mică bibliotecă și o măsuță pe care mi-aș fi dorit-o și eu în sufragerie, dacă n-ar fi costat vreo 4000 de euro, pentru că era făcută de Herman Miller împreună cu un designer celebru al cărui nume nu l-am reținut.

herman_miller_showroom_18

herman_miller_showroom_09

Aceste mici săli nu sunt doar pentru întâlnirile cu clienții, ci și pentru angajați. Îmi spunea arhitectul: “iată cum stăm aici, relaxați în aceste fotolii. Avem umerii pe spate, tragem mai mult oxigen în piept, este o lumină caldă de la această veioză, stăm comod, deci vorbim mai mult, suntem mai puțin stresați, comunicăm mai bine. Așa se face treaba mai bună.”

Și ce să zic, am simțit că avea dreptate.

Mi-a spus altcineva: “vezi un oficiu al Poștei Române. Lumină slabă, scaune proaste, culori șterse, mobilier foarte vechi. Nu crezi că oamenii de acolo sunt mai stresați și din cauza acestor factori?”

Și are din nou dreptate. Dacă după 5 ore de muncă te doare spatele și ai ochii roșii, în următoarele 3 ore abia mai lucrezi și doar vrei să rupi ușa la final de program. Productivitatea este scăzută.

Merită investiția în astfel de birouri? Depinde. Dacă angajații lucrează mai bine și firmei îi cresc veniturile cu 2% (sau scad costurile sau crește eficiența, tot aia), pentru o companie care face 100 de milioane de euro pe an cam cât înseamnă asta?

HERMAN MILLER

Compania a fost fondată în 1905 în Michigan și este unul dintre cei mai mari producători de mobilă pentru birouri. Este un uriaș mega-premiat, admirat și celebru în această industrie.

Embody este cel mai șmecher scaun al lor. Îi poți regla cotierele pe înălțime, le poți apropia sau depărta de corp, le poți modifica până și unghiul. Poți mări sau micșora șezutul printr-un sistem mișto gândit. Scaunul are un șezut construit ca o saltea cu arcuri, iar spătarul are multiple puncte de sprijin. Costă 1300-1500 de euro.

Aeron este cel mai premiat design Herman Miller. Pe lângă aceleași reglaje, are un sistem de arcuri foarte interesant, unde poți regla forța cu care scaunul se opune mișcărilor tale. Altfel spus, când te lași pe spate scaunul se poate înclina mai lent sau mai rapid, ceea ce sună minunat; eu mereu mă sperii când mă așez pe câte un scaun și acesta se lasă brusc pe spate cu mine, fără cea mai mică opoziție. Rulmentul era perfect echilibrat – m-am așezat pe un Aeron, mi-am făcut vânt ușor cu piciorul și scaunul a dat 2-3 ture cu mine. Un Aeron costă cam 1000-1200 de euro.

Alte modele puteți vedea mai jos: Mirra 2, Sayl, Celle, Setu.

Am văzut și un birou motorizat care se poate ridica sau coborî după dorință, gândit pentru cei ce vor să muncească în picioare, dar apoi se răzgândesc. Mi-a fost teamă să întreb cât costă. Posibil să fi fost un Abak.

Apropo, biblioteca asta din sala de “discuții” era făcută din tablă de 4-5 mm în carne. Nu știu de ce, dar aș fi putut să mă urc pe un raft și m-ar fi ținut fără probleme.

herman_miller_showroom_28

Mi-a plăcut mult această combinație de două fotolii și măsuță. În total erau late cam cât două birouri și se montau la capătul unei linii de birouri, astfel încât două persoane să poată avea acolo o discuție rapidă în fața unui laptop. Face parte din gama Public Office Landscape.

herman_miller_showroom_25herman_miller_showroom_26

Acest întreg corp modular era la fel de reușit. Plante în partea de sus, o micuță canapea la capăt, goluri prin care se vedea în partea cealaltă, pentru senzația de spațiu, iar pe frontul unui dulăpior se putea scrie cu marker nepermanent, fiind de fapt un whiteboard. Cu astfel de elemente se poate face compartimentarea unor spații mari.

herman_miller_showroom_27

Găsești mai multă mobilă pe site-ul Herman Miller, iar dacă vreți să o vedeți puteți mergea în birourile celor de la Workspace Studio, la etajul 18 din clădirea SkyTower. M-am întors acasă la Markus-ul și Galant-ul meu și nu mi s-au mai părut așa mișto.

    18 comentarii

  1. Poate ai ocazia sa te joci si cu birourile reglabile electric pe inaltime de la Ikea si sa-ti dai cu parerea, ca ma bate un gand.

    Iar legat de scaunele Herman Miller, cati ani si ce fel de garantie ti se ofera? Ca daca dau 1500 euro pe el si ma tine 10 ani, nu suna deloc rau.
    Tinand cont ca si o saltea decenta tot pe la preturile astea se invarte si tot cam 8 ore/zi stau in ea si mi se dau 10 ani garantie.

      (Citează)

    • Parcă să zic că am reținut că 3 ani pistonul, 12 ani orice altceva la scaun. Dacă vrei să dai 1500 de euro pe un scaun, cel mai bine vorbești direct cu ei.

        (Citează)

    • după peste 2 ani de utilizare, Aeron-ul arată ca nou. Dar trebuie să înveți să ai altă poziție la birou față de cea de pe scaunele comune… și nu multă lume se poate adapta din ce am văzut.

        (Citează)

    • după peste 2 ani de utilizare, Aeron-ul arată ca nou. Dar trebuie să înveți să ai altă poziție la birou față de cea de pe scaunele comune… și nu multă lume se poate adapta din ce am văzut.

        (Citează)

    • Am Embody de șase ani. Dincolo de uzura (normală, zic eu) a tapiseriei și a cotierelor, nu are absolut nici o problemă.

      Având în vedere că înainte de ăsta cumpăram câte un scaun pe an, consider că a fost o afacere bună :)

        (Citează)

  2. Eu mi-am luat de la http://www.birouri-reglabile.ro picioarele motorizate si am folosit blatul pe care-l aveam deja. Foarte incantat sunt, lucru in picioare e surprinzator de putin obositor.

      (Citează)

  3. Si Markus-ul permite reglarea tensiunii in spatar, are in partea din fata o smecherie de care invarti si se ajusteaza rezistenta spatarului.

      (Citează)

  4. Eu am hernie de disc si singurul scaun pe care pot sta mai mult de 2 ore fara sa ma doara spatele este Herman Miller Aeron. Cand l-am cumparat eu, singurii din Romania care aduceau Herman Miller erau padma.ro si costa 1500 EUR+TVA, asa ca l-am cumparat second de pe Ebay. M-a costat 3000 de lei adus acasa, dar merita fiecare leu.

      (Citează)

  5. tabla de 5 mm si zici ca te-ar fi tinut? pai aia tine si un cal, mai ales daca e convexa. dar daca nu e din aliaj usor, un dulapior ca ala are vreo 300 de kile :)

      (Citează)

  6. Sa-mi fie iertat, dar aia care au dat asa de multi bani pe niste birouri ce arata intr-adevar foarte bine, arata totusi ca sunt niste limitati din moment ce-au pus si acele despartitoare intre birouri ca te simti ca intr-un call center in India.

    Au vrut sa para niste cooleni dar pana la urma si-au dat de gol nivelul. Au stricat tot cu porcariile alea de despartitoare.

      (Citează)

  7. acsel:
    Ai incercat si lucratul in picioare? Ajuta la hernie?

    La mine nu ajuta. Cel mai rau ma doare cand stau in picioare sau daca umblu cu masina pe gropi. Sunt si cazuri mai rare de hernii cand doare mai rau la statul pe scaun sau statul intins.

      (Citează)

  8. Aeron de 6 ani, cumparat second la vremea lui (reconditionat). Arata ca nou si acum, folosit zilnic 10+ ore. Inainte sa il folosesc aveam dureri lombare groaznice, dar dupa cateva saptamani cu Aeron, au disparut complet. Sincer, merita fiecare leu, este incredibil ce face pentru spatele programatorilor.
    De la birouri-reglabile mi-am luat si eu birou ajustabil pe inaltime. Am avut mici probleme cu ei (mi-au trimis un sistem care mai fusese folosit, nu nou), dar s-au rezolvat oarecum. Biroul il am de 3-4 ani, merge perfect (folosit ajustajul o data la 2 saptamani).

      (Citează)

  9. Daca tot vine vorba de ergonomie si sanatate.
    Enjoy
    https://www.backinaction.co.uk

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus