un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Venituri, vânzări și comenzi de Black Friday 2015

27 Nov 2015  ·

TEHNOLOGIE  ·

25 comentarii

Un alt articol tradițional: câți bani a încasat fiecare magazin de Black Friday. Am căutat în rezultatele de anul trecut și, unde am găsit, am pus și acea cifră.

Iată-le ca grafic împreună cu valoarea declarată anul trecut.

black_friday_2015_vanzari

Iată-le și cum arată proporțional una față de alta. Cam acestea au fost raporturile pe o mare parte din piața electro-IT, unde în ordine cele mai mari magazine online și ca venituri anuale sunt tot eMAG, CEL și PC Garage, iar offline Altex/MG și Flanco.

black_friday_2015_pondere

Am făcut și un tabel ce include și afilierea.

 

Magazin Venituri BF 2015 Venituri BF 2014 Venituri BF 2013 Evoluție
logo_emag_200 202 milioane lei 165 milioane lei 101 milioane lei +22%
logo_pcgarage_200 17,5 milioane lei 9,3 milioane lei  N/A  +88%
logo_f64_200 16,5 milioane lei 13 milioane lei 8,88 milioane lei +27%
logo_flanco_200 116 milioane lei 98 milioane lei  72 milioane lei +18%
logo_evomag_200 13,64 milioane lei  8,8 milioane lei  8,7 milioane lei  +55%
logo_quickmobile_200 8,8 N/A N/A
logo_cel_200 26,4 milioane lei 26,4 milioane lei N/A
logo_2parale_200 15,5 milioane lei* 10,83 milioane lei 8 milioane lei +43%
logo_profitshare_200 33 milioane lei*  30 milioane lei N/A  +10%
logo_fashionup_200 2 milioane lei N/A  N/A
logo_altex_200 330 milioane lei 242 milioane lei N/A 36%

Vrei să apari în tabel? Trimite-mi datele în formatul de mai sus. Alte date nu mă interesează câtă vreme nu găsesc și venitul între ele.

eMAG

  • 602.000 produse comandate
  • 51% dintre cele 5,579 milioane de vizite de pe site-ul eMAG au venit de pe mobil, au avut vârf de 370.000 de clienți simultan pe site
  • 1050 de clienți au comandat în total 9,4 Kg aur
  • cea mai mare comandă: 85.590 euro și a fost realizată astăzi pentru Range Rover Sport
  • 40.000 de comenzi generate pentru partenerii din Marketplace.

Observați că eMAG a fost un pic sub ținta lor declarată înainte de BF, adică 205 milioane lei (chiar dacă creșterea față de 2014 este bună). Dacă ținta a fost ambițioasă sau nu, nu pot spune eu, deși în general eMAG nu se aruncă la pronosticuri optimiste. Nerealizarea a fost mică, 1%, dar aș fi curios să știu motivele.

Eu le estimez pe următoarele:

  • lansarea târzie a ofertelor, la 8:22 față de 6:50 în anul anterior. Înțeleg că n-a fost cu intenție, dar pe mulți ofertele i-au prins în drum sau la muncă și n-au mai apucat să cumpere ce-și doreau.
  • un newsletter cam mic, ce nu menționa toate produsele din ofertă.
  • n-au fost puse de la început în site toate produsele, ci erau introduse altele pe măsură ce se epuiza stocul celor curente, în valuri. Nu-i nou, așa au făcut mereu, dar anul acesta parcă au fost mai multe decât niciodată și oferte bune. Sistemul trebuie anunțat de la început, nu te poți baza pe newsletter-uri cu mesajul “vezi că vine un nou val” date în ziua respectivă. Am intrat pe la ora 14 acolo, era plin de noi produse interesante. Trebuie anunțat cumva mare pe site “la ora 14 introducem alte 27 de produse noi!” sau ceva de genul acesta.
  • situația generală a pieței, că au mai crescut și alte magazine, Altex/M.G. au avut 20 de zile anterioare de reduceri și înțeleg că au vândut foarte bine șamd.

F64

  • 11.500 de comenzi, cel mai scump produs a fost un obiectiv Nikon de 19.999 lei.
  • s-au vândut 23.407 produse, printre care 4.212 aparate, 3.093 obiective, 3.954 carduri de memorie, 912 telefoane și 1.646 genţi foto.
  • trafic de pe mobil 30%, în total 30,5% din cumpărători au ales să plătească cu cardul și 55% au comandat online.

PC Garage

  • o surpriză foarte plăcută: estimau 12 milioane lei, au vândut de 17,5 milioane lei.
  • varful de trafic a fost vineri, la ora 00:38, cand au fost consemnati 23.000 de vizitatori.
  • 13% dintre comenzi au fost date de pe mobil.
  • cea mai mare comandă: televizor Sony cu Android, cineva a cumpărat două bucăți la 33.000 de lei fiecare.

Duminică dimineață am fost și eu la PC Garage să-mi ridic SSD-ul, am găsit un flux de lucru foarte bine pus la punct, cu echipă de întâmpinare, cozi diferite pentru plată cash și card, locuri diferite de ridicare în funcție de modalitatea de plată. Am terminat în 5 minute toată treaba.

Evomag

  • un milion de vizitatori pe site în cele trei zile
  • Cei mai mulți cumpărători au fost din București – 39,6%, Cluj – 8,80%, Timiș –7,50%, Iași – 4,20%, Brașov și Constanța – 3%
  • 30.000 de comenzi înregistrate

Flanco

  • 20% dintre vânzări s-au făcut cu opțiunea de 15 rate
  • smartphone-urile Samsung S5 cu 2500 de bucăți vândute, iPhone 6 cu 1500 de bucăți vândute, Huawei P8 Lite cu 900 bucăți vândute și consola PS4 cu joc inclus, din care s-au vândut 400 de bucăți.

CEL

  • magazinul a anunțat 6 milioane de euro vânzări în 2015. În 2014 anunțase aceeași sumă. N-a fost nici o creștere? Pare greu de crezut.

2Parale

  • nu vânzări propriu-zise, ci vânzări prin rețeaua de afiliere, da?
  • cifrele sunt pentru cele trei zile 20-22 noiembrie.
  • Top categorii preferate de romani: IT&C, carti si materiale didactice si fashion. Aici e o chestie înșelătoare, Elefant a vândut în draci și e la categoria “cărți”, deși vând în principal fashion.
    vineri, între orele 00:00 și 01:00, s-au înregistrat 2.197 de tranzacții, adică 37 de tranzacții pe minut.
  • ceva nu dă bine în comunicatul lor, unde scrie “valoarea tranzacțiilor online realizate prin intermediul 2Parale, aceasta a fost cu 43% mai ridicată față de perioada similară a anului 2014. Astfel, românii au cheltuit online cu aproximativ 4,7 milioane de lei mai mult decât în primele trei zile de Black Friday ale anului trecut“. Valorile din tabelul meu, adică 11,8 milioane anul trecut și deci o creștere de doar 31%, e bazată pe propriile mele date și calcule. S-a lămurit, cifrele de anul trecut erau pentru 4 zile, nu pentru 3 zile. Am extrapolat cifra pentru trei zile anul trecut din cea de anul acesta și creștere 43%.

Profitshare

  • cifra lor, 33 milioane lei, este pentru ziua de vineri. N-au anunțat încă și pentru tot weekendul.
  • 56.038 comenzi, cea mai mare fiind în valoare de 26.288 lei (fără TVA), în total au fost comandate peste 99.000 de produse.
  • 1.799 afiliati au înregistrat în această zi comisioane în valoare de 425.625 lei
  • anul trecut au generat vânzări de 40 de milioane de lei, dar în trei zile.

Creșterea față de anul trecut nu este foarte mare din două motive mari și late, zic eu: eMAG a insistat mult pe aplicația de mobil, din care nu se înregistrează comisioane, iar Flanco a eliminat afilierea de Black Friday, în timp ce anul trecut dăduse 1% comision. Mai contează și ce-au ales afiliații să promoveze în situația când un magazin este în ambele rețele de afiliere, că atunci te uiți pe ce bonusuri suplimentare se dau și ce concursuri se fac.

Autovit n-a dat date, dar a vândut toate cele 38 de autoturisme noi sau rulate oferite spre vânzare de dealeri parteneri.

Quickmobile: 2 milioane euro venituri, 55% vizite de pe mobil.

FashionUP

  • 45% dintre comenzi au fost date online, 15% au fost plătite cu cardul.
  • 20.000 de produse vândute.

 

În alte știri, zilele trecute a avut loc ediția 10 a GPeC, Gala Premiilor eCommerce. S-au dat multe premii. Iată lista de câștigători:

F64.ro – Magazinul Anului 2015 (și câștigătorul categoriei IT&C, Electronice și Electrocasnice)
Pentruanimale.ro – Câștigătorul categoriei Pet Shop
Borealy.ro – Cel mai bun comerciant
Gadgetway.ro – Cel mai bun start-up
Paravion.ro – Câștigătorul categoriei Turism
BestKids.ro – Câștigătorul categoriei Bebeluși, Copii și Jucării
DentStore.ro- Câștigătorul categoriei Health & Beauty
Rangali.ro – Câștigătorul categoriei Produse organice și naturale
1mob.ro- Câștigătorul categoriei Mobilă
O-Mac.ro – Câștigătorul categoriei Casă, Gradină și Unelte
WatchShop.ro – Câștigătorul categoriei Ceasuri
Borealy.ro – Câștigătorul categoriei Cadouri și Bijuterii
Floria.ro – Câștigătorul categoriei Florării Online
CandyToys.ro- Câștigătorul categoriei Alimentare și Băuturi
SportAddict.ro – Câștigătorul categoriei Articole sportive și timp liber
CauciucuriDirect.ro – Câștigătorul categoriei Auto, Moto, Utilaje
Gutuie.ro – Câștigătorul categoriei Birotică și Papetărie
TargulCartii.ro – Câștigătorul categoriei Cărți, Reviste, Publicații
Atu Tech – Câștigătorul categoriei Echipamente de securitate
Zonia.ro – Câștigătorul categoriei Fashion
Borealy.ro – Cel mai bun magazin Experienced

PREMII SPECIALE
Premiul special pentru întreaga carieră: Marin Mitroi, director RomCard
Compania de Curierat 2015: Fan Courier
Best Mobile App: Paravion.ro
Best Mobile Presence: Targulcartii.ro
Cea mai bună prezență în social media: AVON
Cel mai bun comparator de prețuri este: Shopmania
Banca anului: Banca Transilvania

Cum s-au dat aceste premii magazinelor? A fost un proces lung de jurizare, în care s-au analizat diverse aspecte ale magazinului, cu  punctaje. Găsiți aici informații.

    25 comentarii

  1. Nu stiu cum sta treaba pentru afiliati dupa acest BF2015, dar eu am prins comisioane mai bune si mai mari pe 2parale decat pe profitshare, ceea ce e o premiera pentru mine..

      (Citează)

    • Păi depinde de nișa pe care activezi. Am avut și eu mai multe în 2P decât anul trecut, dar nu se compară cu ce livrează eMAG.

      Afiliații mari, însă, fac bani prin cărți și fashion, așa că pot face în ce rețea doresc.

        (Citează)

  2. O observatie: “lansarea târzie a ofertelor, la 8:22 față de 6:50 în anul anterior. Înțeleg că n-a fost cu intenție, dar pe mulți ofertele i-au prins în drum sau la muncă și n-au mai apucat să cumpere ce-și doreau.” Cu siguranta nu a afectat vanzarile pentru ca nu au mai apucat sa cumpere, adica s-au vandut produsele.

    Problema cea mai mare este gasirea produselor. S-au exstins foarte mult si trebuie sa regandeasca impartirea produselor, vizualizarea pe site…

    PS: Altex si MG au avut vanzari mai mari pentru ca nu au avut reduceri. Poate au fost cateva produse aruncate sa atraga, dar 90% aveau preturi mai mari ca emag. Am fost de 3 ori in ultimele 2 saptamani in mai multe magazine. Se bazeaza probabil pe cumparatorii care nu se informeaza, doar se uita la o placuta cu preturi taiate.

      (Citează)

    • As mai adauga faptul ca nu au semnalizat ofertele nou introduse in timpul zilei asa cum de exemplu a facut-o pcgarage-ul.

        (Citează)

    • Ciprian: Problema cea mai mare este gasirea produselor. S-au exstins foarte mult si trebuie sa regandeasca impartirea produselor, vizualizarea pe site…

      Un punct valid, dar trebuie studiat comportamentul oamenilor. De exemplu mulți intră după iPhone ieftin, îl găsesc epuizat, pleacă și nu mai revin.

      Sau au bani doar de un televizor la reducere, îl iau și gata, înapoi la muncă. E totuși vineri.

      Dacă ar fi mai mare nivelul de trai probabil lumea ar sta mai mult timp prin alte categorii și ar mai face și impulse buying pe la diverse chestii găsite.

      O mare parte dintre categorii cam pentru asta sunt. Nimeni nu merge cu ideea “o să iau musai haine” sau jucării sau parfum sau un hard-disk extern, dar dacă ai bani și sunt și la o ofertă bună, profiți de ea.

        (Citează)

    • nu e chiar asa, eu as fi cumpart mai multe de la emag dar am descoperit ofertele interesante oarecum ascunse dupa ce terminasem bugetul pe la alte magazine, care au scos produsele reduse in fata. practic la emag am descoperit ofertele bune scotocind de plictiseala pe la ei prin site, fara nici o intentie anume.

        (Citează)

  3. “Înțeleg că n-a fost cu intenție, dar pe mulți ofertele i-au prins în drum sau la muncă și n-au mai apucat să cumpere ce-și doreau.” Asta nu cred ca e motiv pt vanzari mai mici, din moment ce lumea nu a mai apucat sa cumpere ce isi dorea tocmai pt ca deja s-au vandut, nu? :)

      (Citează)

    • Ba da, că poate anumite produse au fost cumpărate de unii ce-au profitat de oferte, având și timpul necesar, iar cei ce chiar le doreau nu le-au mai găsit.

      În situația inversă, doritorii luau ce voiau și poate mai băgau și altceva în cos, iar cumpărătorii de impuls poate se orientau spre altceva, că erau destule lucruri interesante pe acolo.

        (Citează)

  4. Stai un pic: cifrele Altex/Media Galaxy ce perioada acopera? Ca ei au avut tot noiembrie “Black Friday”, desi asta nu inseamna ca au vandut numai produse la oferta.
    Restu au avut 1 – 3 zile de oferte, iar Altex/MG au avut 1 luna. Nu e fair comparatia.

      (Citează)

    • Cifrele sunt estimarea lor pentru luna aceasta și ziceau că sunt în target. Voi menționa în articol, de fapt cred că o și făcusem, dar l-am modificat de vreo 5 ori și s-a șters din greșeală.

        (Citează)

  5. Daca te uiti in spate, la anii anteriori vezi diferenta. De asta si PC Garage a crescut mult fata de evomag iar emag a stat pe loc.
    Pornesti devreme (miezul noptii sau 6-7), ai site care functioneaza si oferte reale. Dupa ce te lauzi cu manzari masive, echipa, infrastructura, biroul avansat cu citate din Steve Jobs si te promovezi ca Amazon-ul romanesc, sa te comporti ca un boutique de cartier.

    Da fac bani in continuare pe crestere si lucrurile merg bine pentru ei. Dar ar putea sa faca si mai multi si sa aiba si mai multi clienti multumiti.

    Emag de aproximativ 2 ani s-a schimbat, in rau. S-au extins si din cauza asta au inceput sa scada calitatea…

      (Citează)

    • Dacă mă uit pe cifre, văd că doar creșterea eMAG față de anul trecut este cât totalul următoarelor două magazine din piață.

      În plus, creșterea nu e liniară, după un anumit nivel te lupți pentru fiecare metru de teren câștigat.

      Ziceau că sunt conștienți și eu că o perioadă de extindere trebuie urmată de una de consolidare a clienților și la anul s-ar putea să vedem asta printr-un price matching cu concurența lor cea mai mare și diverse alte servicii.

      Totuși, nu văd de ce n-ar fi clienții mulțumiți și acum.

        (Citează)

    • foarte putin este crestere reala, cresterea pe care o vedem este de fapt marirea portofoliului de produse.

        (Citează)

  6. Ai scris de 2 ori despre vanzari la PCGarage. Prima si ultima bulina.
    On-topic:
    Cei de la PCGarage mi s-au parut de departe cel mai bine organizati dintre toti. In loc sa schimbe modelul de anul trecut ei decat l-au facut mai bun. Simplu.
    Au picat serverele? Nu punem stocuri pe rand si bagam in fata aplicatia de mobil, ci facem mai bine load balancing pe servere, mai dam un ban in plus, inchiriam mai multe, etc.
    Asta e o meteahna pe care o vad cat mai des, in loc sa repare ceva ei schimba complet. Nu merge ca la piesele auto.

      (Citează)

    • agramat

        (Citează)

    • Nu-i chiar același lucru, având în vedere volumele de trafic.
      La PC Garage m-am luptat o oră să dau o comandă, picau pe rând coșul de produse, pagina de comandă și cea de confirmare comandă. Dădeam refresh, dura 30 de secunde, poate apărea ceva, poate dădea din nou eroare…

      Landing page-ul a mers mult mai bine decât restul site-ului.

        (Citează)

  7. Un articol interesant ar fi “Cati bani au incasat bloggerii afiliati de BlackFriday! :)

      (Citează)

  8. Experienta mea cu pcgarage nu a fost placuta. 1 siteul a picat de la 00 la 01 fara sa pot face comanda. Comanda am facut-o pana la urma de pe mobil.
    2. Am optat pt ridicare din magazin si acolo a fost haos. Au ridicat produse inaintea mea persoane care au platit dupa mine. Nu stiu cum de la tine radu a fost ok.
    Ps eu am fost sa ridic dupa ora 19.00

      (Citează)

    • Eu am comandat după un pic de luptă, că tot picau coșul și pagina de comandă.

      La ridicare n-am avut probleme, dar depinde și când te-ai dus acolo. După ora 19, mai ales vineri, probabil a fost omorul cel mare, că s-au dus toți după muncă. Eu am fost duminică dimineață.

      După cum arăta fluxul, era posibil ca cineva să plătească după tine și să ridice marfa înaintea ta, că depinde și de cum plătește, câte produse are și pe ce-i pică ochii omului din depozit.

        (Citează)

    • Eu tot vineri seara, în jur de ora 19:30, am fost să ridic comanda și a mers foarte repede. N-a durat mai mult de 10 minute, asta doar pentru că au fost bine organizați.

        (Citează)

  9. Orice crestere sub 25% fata de 2014 nu exista. Pentru ca atat a fost cresterea cursului pentru $.

    Deci eMAG si noul lor director se vor bate cu pumnul in piept cu o crestere care in realitate este o scadere.

    Marele castigator de acest BF este PC Garage cu o crestere reala de 50%. Altex si MG nu se pun la invingatori, ei au tinut BF toata luna, au trisat conceptul.

      (Citează)

    • Mie-mi pasă cel mai mult ce câștig eu.

      Vezi că dacă a crescut dolarul nu înseamnă că vor crește și veniturile. De obicei e invers, prețuri mai mari, se cumpără mai puțin.

      Din fericire pentru magazine, anul acesta s-a relansat destul de mult creditarea, oamenii au avut nevoie să schimbe niște chestii prin casă (de exemplu s-au vândut în draci televizoare și laptopuri, chestii pe care nu le schimbi în fiecare an, dar le venise acum vremea de înnoire), au mai crescut un pic salariile, oamenii au simțit că avem un climat economic ceva mai stabil. Aceștia sunt factori mult mai importanți în marea ecuație.

        (Citează)

  10. Prostia asta de Black Friday nu ajuta pe nimeni. Tu ca si client accepeti sa fii prostit in restul anului sa platesti mai mult, ca doar se poate sau alegi sa astepti sa cumperi la oferta de blackfriday.
    Apoi clienti nemultumiti ca nu au prins oferta, apoi angajati ca trebuie sa munceasca dublu fara nici un beneficiu, apoi curier care trebuie sa lucreze ca nebunii, apoi firma ca are incasari mari si volum de munca dar profit mai greu.

    Azi a venit UPS sa aduca un pachet si saracu’ avea duba plina si nu imi gasea pachetul, mai aveau 17 TIR-uri care asteptau la terminal sa fie descarcate.

      (Citează)

    • Eu ca și client sunt conștient că reducerile nu se pot da oricând, ci se acordă prin niște mecanisme destul de complicate de negociere și bugete băgate în discount-uri. Nu consider niciodată că prețul redus este cel real și în rest plătesc unul umflat.

      Dar na, ăsta sunt eu. Alții gândesc cum vor și nu-i problema mea asta.

        (Citează)

  11. Radule nu exita pret “real “, pretul se ajusteaza in functie de cerere si oferta. Prin anii ’90 puteai sa alegi sa iti cumperi un “video”,un apartament sau o Dacie noua. Reducerile se pot da oricand ca doar din pix le poti face, scuze din taste. Daca eu scot pe piata un aparat photo nou si cer 2500 de euro si tu crezi ca valoareaza 1000 de euro, ai sa il cumperi cand pretul va fi la 1000 sau sub aceea valoare, dar daca iti creez perceptia ca ar valora 2500 si il vand la 2000, crezi ca ai prins cel mai bun deal.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus