un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

În jur de 400 de șoferi Uber în București

10 Nov 2015  ·

TEHNOLOGIE  ·

30 comentarii

Săptămâna trecută a fost o mare ședință cu aproape toți șoferii Uber din București. Am vorbit cu mai mulți șoferi după desfășurarea ei și am aflat o cifră: sunt în jur de 400 de șoferi în sistem, în București. Evident, cifra nu este confirmată de nimeni oficial și nici nu va fi. Luați-o ca pe o bârfă.

Elementul principal al acestei ședințe a fost sfătuirea șoferilor să-și facă PFA-uri pentru a lucra cât mai legal posibil. Pentru asta au nevoie și de atestatul de șofer profesionist.

Nu că acum șoferii ar lucra ilegal, ei primesc banii de la Uber în cont și, conform legii, trebuie să se ducă anual la Fisc și să declare aceste venituri pentru a fi impozitate. Asta intră cumva la categoria “venituri ocazionale” și este ceva gândit exact cum spune termenul, adică de exemplu pentru acele momente când mai faci câte un ban pentru că ajuți pe cineva să culeagă via, închiriezi vreun apartament sau, nu știu, mergi la colindat.

Imediat ce astfel de venituri din alte activități nesalarizate devin ceva periodic, devin o meserie în sine, statul se așteaptă să-ți faci o Persoană Fizică Autorizată sau chiar un SRL micuț. Condusul unei mașini, zilnic, pentru Uber, cam intră în această categorie, nu?

Vorbeam cu un șofer despre avantaje și dezavantaje și el nu era foarte convins că merită efortul. În principiu, merită. Acum statul cere 21,5% din veniturile totale, chit că din acele venituri șoferul bagă apoi și benzină și plătește întreținerea mașinii. Cu un PFA, benzina și întreținerea devin cheltuieli deductibile și statul cere 21,5% din diferența dintre venituri și cheltuieli, adică din profit. Omul nu era însă convins că merită bătaia de cap.

Un rezumat ar arăta ca mai jos.

Avantaje PFA în Uber:

  • deduci cheltuielile cu mașina (benzină, service, întreținere) și deci plătești mai puține taxe.

Dezavantaje PFA în Uber:

  • trebuie să înființezi PFA-ul, adică ai de alergat cu niște acte și certificate care arată că ai competențe în domeniul transportului de persoane, plus măcar anual să duci niște declarații de venit.
  • acele competențe se dovedesc prin calitatea de șofer profesionist, adică trebuie să dai examen pentru așa ceva.
  • cheltuielile se dovedesc prin facturi emise pe PFA și bonuri ștampilate, contract de comodat pe mașină, s-ar putea să fie nevoie și de foaie de parcurs.
  • sistemul presupune plăți anticipate: te duci la început de an și declari câți bani estimezi că vei face, statul îți cere anticipat impozit pe suma estimată, tu o plătești, abia la anul declari cât ai făcut de fapt și te reglezi cu statul pe suma reală de plătit.

(Cel puțin așa văd eu lucrurile, din experiența mea cu PFA-urile. Corectați-mă dacă greșesc.)

Omul cu care am discutat acestea nu era convins că merită. Făcea în jur de 700 de lei săptămânal în Uber, iar statul îi lua aproximativ 140 de lei impozit din aceștia. Mai plătea cam 150 de lei combustibil și încă ceva bani pentru întreținerea mașinii, spălat șamd. Rămânea cu vreo 300 de lei în mână. Cu un PFA, ar fi rămas în mână cu vreo 350 de lei, am făcut noi calculul din mersul mașinii, dar se adaugă complicația cu acte, declarații și plata anticipată a impozitelor.

În același timp îi era frică și să nu se facă PFA, că poate nu va mai lucra la fel de bine dacă nu face asta. Iar de ascuns veniturile nu-și punea problema, că dacă-l toarnă cineva și vine ANAF în control?

Vorbim de un Logan cu GPL, probabil cea mai avantajoasă situație când e vorba de cheltuieli. Ce sume or face cei cu mașini mai scumpe (am mers în acea zi cu 4 mașini Uber, din care două au fost Passat, un Citroen și un Logan) și cât îi costă întreținerea, nu știu, dar pe termen lung se vor cerne din sistem, având în vedere că pentru UberX cu tarif mic rentează doar mașinile ieftine. M-am dat jos din Logan recomandându-i să exploateze la maxim sistemul Uber pentru a face cât mai mulți bani, asta însemnând să iasă dimineața și să caute zonele cu tarif mare. La mine în cartier, de exemplu, dimineața este între 1,8x și 2,5x tariful uzual.

Am discutat și cu alți șoferi, inclusiv tot în acea zi, și n-am auzit alte nemulțumiri, ba chiar restul spuneau că sunt mulțumiți cu veniturile obținute. Am mers uneori și cu foști taximetriști care veniseră cu bucurie în Uber, dornici să scape de mafia licențelor de taxi și de cheltuielile cu dispeceratul (1000 de lei costă chiria licenței, majoritatea licențelor fiind luate de tot felul de mafioți, inclusiv primari și consilieri, care au câteva sute și doar le închiriază șoferilor care fac toată munca; vreo 300 de lei dispecerate și aplicații de taxi), și care erau chiar încântați de Uber.

Nu pot însă să nu observ diferența mare între ce zice Uber public și ce zice în privat. Public ei tot declară că nu fac taximetrie, ci că sunt doar un serviciu de ridesharing în care șoferii participă benevol, că poate vor să facă un ban transportându-i și pe cei care merg, întâmplător, în aceeași direcție cu ei. În privat este cu “luați-vă atestat de șofer profesionist” și “vă recomandăm PFA-uri”, ceea ce cam contrazice tot restul.

Nu că ar conta. Nu cred că vreun utilizator, vreodată, i-a perceput ca fiind altceva decât taximetrie, una cu mașini mai bune și șoferi politicoși. De la lansarea din februarie și până acum am mers numai cu Uber, exceptând câteva drumuri de la aeroport spre oraș, unde nu am găsit mașină, și chiar nu mă pot plânge: merg cu mașini bune, spațioase, cu șoferi politicoși și plătind exact cât face direct din telefon, nici un leu în plus.

După toate aceste luni, însă, un dușman al Uber este faptul că nu pot emite facturi și chitanțe conform contabilității noastre. Știu oameni care dau sute de lei, chiar sute de euro, pe lună pe taxiuri și decontează aceste cheltuieli pentru că asta le este natura meseriei, să alerge mult prin oraș. Ar merge cu bucurie cu Uber, dar nu pot (ba chiar au probleme și cu taxiurile, sunt forțați să folosească doar anumite firme pentru că au contract, e complicat)

    30 comentarii

  1. in tineretului e aproape permanent tarif marit indiferent de ora, seara parca e un pic mai bine. din 5 curse 4 le fac cu taxiul, asta dupa ce initial am incercat sa chem un uber.

      (Citează)

    • Stau în aceeași zonă și pot confirma cele spuse de Mihai. Din Tineretului niciodată nu este tariful standard. Le-am scris și un e-mail destul de detaliat atunci când mi-au cerut părerea ca și review, însă nu s-a schimbat absolut nimic și tind să cred că nu se va schimba prea curând.

        (Citează)

  2. Mi s-ar parea normal ca toti soferii care transporta persoane sa detina acest certificat de sofer profesonist. In al doile rand chiar daca pare complicat la inceput, PFA-ul poate fi o varianta buna prin decontarea cheltuielilor cum ai mentionat si tu. Pe de alta parte, din cate stiu de anul viitor se introduce obligativitatea de a plati si pensia la venitul realizat , un venit minim la care se calculeaza aceasta fiind de 845 lei, adica 222 lei cotizatie lunara, ceea ce dimuneaza substantial banii cu care vor ramane in mana.

      (Citează)

  3. 12000 RON pe luna, din care intretii si masina? Pai cat costa o revizie la logan? 300 de lei sa zicem. Daca faci 150km/zi, la doua luni cam faci revizia de 10000km . Deci 1050 RON/luna.
    Plus alte defecte ale masinii. Mi se pare ca mai bine te faci casier la Mega Image.

      (Citează)

  4. Postolachi Dumitru

    10/11/2015 la 8:50 AM

    Din 2016, după o simulare făcută de cei de la AvocatNET, va fi mai avantajos cu IMM decât cu PFA.

    Iar în anul acesta o duzină de cunoștințe care până acum au fost plătite ca PFA au preferat să se angajeze cu contract de muncă decât să mai meargă pe mâna PFA-ului. Sau schimbat niște chestii și nu mai pare atât de avantajos…

      (Citează)

  5. Doar ca din 2016 se mai adauga minim 10.5% la PFA: http://gestiunepfa.ro/taxe-si-contributii-pfa-in-2016/

    Deci se ajunge la minim 32% contributii.

      (Citează)

  6. Ce este “atestatul de șofer profesionist”?

      (Citează)

    • Cred ca “atestatul de sofer profesionist” presupune scoala, examen si obtinerea altei categorii decat B pe permisul auto (C sau D)

        (Citează)

    • Nu. Ăla-i carnetul de conducere. Ei ar trebui sa aibă atestat pentru transport persoane. Acum…in ce regim transporta ei persoane…habar nu au nici ei.

        (Citează)

  7. Andrei: Nu. Ăla-i carnetul de conducere. Ei ar trebui sa aibă atestat pentru transport persoane. Acum…in ce regim transporta ei persoane…habar nu au nici ei.

    12 milionane se scrie 12.000.000. Despre ce vorbim?

      (Citează)

    • 300 lei impartit la 2 luni nu da 1050 lei/luna. Despre asta vorbim.

        (Citează)

    • Boss, 300 de lei la doua luni, inseamna 150 de lei pe luna pentru revizii. Daca scazi din castigul lunar (1200) costul reviziilor 1200 – 150 = 1050RON

        (Citează)

    • Boss, 300 de lei la doua luni, inseamna 150 de lei pe luna pentru revizii. Daca scazi din castigul lunar (1200) costul reviziilor 1200 – 150 = 1050RON

        (Citează)

  8. Bucurestiul s-a imbogatit cu 400 de infractori.

      (Citează)

  9. Andreas Scotch

    10/11/2015 la 12:19 PM

    Subiect neinteresant.

      (Citează)

  10. Nu inteleg de ce as prefera sa platesc 1.8X -2.5X Uber rate , care inseamna cam 2x, 3x rata de taxi ieftin , adica 1 – 1.5 x rata de taxi premium si sa merg cu Logan .

    Serios , masinile la 3.5 lei/km sunt in general Mercedes E-Klasse , iar soferii parca din alt material decat cei de la 1.39. Nu vorbesc de rechinarii care au tot Loganuri si stau cu usa deschisa sa nu vezi pretul, ci de cei de la firmele mari de taxi.

    Daca ai avea de ales intre a merge intr-o masina “salon” cu un sofer decent , imbracat decent sau intr-un Logan cu un sofer tot decent , imbracat tot decent , de ce ai alege Logan ?

    Doar pentru usurinta platii ? Nu prea ma prind care e faza.

      (Citează)

    • catalinx: Nu inteleg de ce as prefera sa platesc 1.8X -2.5X Uber rate , care inseamna cam 2x, 3x rata de taxi ieftin

      N-am înțeles 2x 3x. Uber are același tarif pe km ca și taxiurile, 1,39 lei. La taxi mai dai și un bacșiș, că altfel te bate șoferul. Posibil să te bată oricum.

        (Citează)

  11. Ceea ce nu vorbeste lumea sunt primele UBer pe langa venituri . In functie de rating-ul primit si numarul de curse fiecare sofer Uber primeste bonusuri intre 1000 – 10000LEI (era in 2014, poate au mai scazut / crescut nu stiu). Ca sigur nu se arunca nimeni sa faca pomana pentru 1000 LEI lunar (sa-ti rupi masina pentru toti oligofrenii si hipsteritele din Bucuresti) .

    Bineinteles , astea sunt calcule ca la taximetristii ce se vaita ca fac munca voluntara si ce greu e pe taximetrie , cand ei fac 3-400 Lei / zi . Cunosc taximetrist (de la mine de la Eroii Rev) ce are 6 proprietati(referindu-ma la apartamente prin Bucuresti) , Mercedes ML 350(2013) si 3 masini pe taximetrie in Bucuresti cu diverse licente , dar se vaita ca nu se fac bani .

      (Citează)

  12. Ceea ce nu spune Uber este ca iti trebuie si licenta de transport persoane tip RENT car, luata de la PMB pe langa atestatul de sofer.

    Este foarte greu de obtinut asta(nu mai zic de spagi).
    Numai taxele la stat pentru un SRL ajung la 40% +20% Uber+combustibil + revizii + diverse.

    Costurile pentru soferii parteneri Uber vor fi imense in comparatie cu veniturile si asa extrem de mici.Venitul mediu al unui sofer care face part time acest serviciu este in jur de 1000 lei pe luna(fara a pune uzura masinii)

    Daca iti faci SRL special pentru Uber, atunci ar trebui sa faci asta full time. De ce ai face asta pentru Uber cand poti sa te faci taximetrist si sa castigi de 2-3 ori mai mult?

    Nu cred ca vor mai ramane mai mult de 20 de soferi(inconstienti) care sa faca asta.

    Exista si un blog al lor:

    http://uber-romania-cauta-sclavi.blogspot.ro/2015/10/uber-romania-soferi-parteneri-licenta.html

      (Citează)

  13. Sau o arzi cu BlackCab care e o firma legit. Singura problema fiind ca pentru calatoriile mai mici de 15RON tot 15 RON platesti :)

      (Citează)

  14. Există și posibilitatea de Întreprindere individuală, doar că și aici îți trebuie un certificat, atestat sau diplomă de competență în domeniu.

      (Citează)

  15. Wait, what ? ce e aia tarif mărit 1.8x – 2.5x ? cum se justifică asta ?

      (Citează)

  16. Andrei:
    Boss, 300 de lei la doua luni, inseamna 150 de lei pe luna pentru revizii. Daca scazi din castigul lunar (1200) costul reviziilor 1200 – 150 = 1050RON

    OK, abia acum am vazut explicatia ta. Dar cum a scris mai sus (cu tot cu 12.000 lei si asa mai departe) nu se mai intelegea nimic.

      (Citează)

  17. Extrase din post:

    “Vorbeam cu un șofer despre avantaje și dezavantaje și el nu era foarte convins că merită efortul. În principiu, merită.”

    “Omul nu era însă convins că merită bătaia de cap.”

    “Omul cu care am discutat acestea nu era convins că merită.”

    :)

      (Citează)

  18. alias:
    Wait, what ? ce e aia tarif mărit 1.8x – 2.5x ? cum se justifică asta ?

    Cand nu sunt masini in apropiere tarifele se maresc. Mie mi se pare ca tarifele majorate sunt puse fix in functie de zona si de perioada zilei. Din Floreasca n-am avut niciodata problema sa gasesc masina la tarif normal desi niciodata nu este una la mai putin de 6-7-10minute de mine.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus