un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

RATB dă vina, acum, pe legile care nu te obligă să plătești călătoria

19 Aug 2015  ·

GÂNDURI  ·

36 comentarii

RATB fie este o companie condusă de incompetenți, fie niște ziariști au înțeles total greșit o declarație; înclin, totuși, spre prima variantă, mai ales văzând realitatea din teren. Iată ce-a declarat fostul director RATB, schimbat acum câteva zile:

“Legea precizeaza ca la urcarea in mijlocul de transport in comun, sa iti platesti acea calatorie, dar nu suna ca o obligativitate. Oamenii nostri nu au dreptul sa ceara actul de identitate decat in prezenta unui agent de politie”, fost director al RATB, Vicenţiu Antonescu.

“Este adevarat, in momentul acesta nu este obligatorie. Au existat mai multe solicitari din partea conducerii RATB pentru a introduce validarea obligatorie pentru toti calatorii”, spune Cornel Pieptea, Consilier General Municipiul Bucureşti.

O lege precizează ceva, dar nu SUNĂ a obligativitate? Cum adică nu sună? Limbajul juridic încearcă, în mod special, să “sune” cât mai clar pentru a lăsa cât mai puțin loc interpretărilor. Nu reușește asta mereu, că altfel n-ar mai exista avocați în lume, dar cum ar fi ca tocmai legea RATB-ului să fie confuză și să nu te oblige să validezi cartela?

Probabil că intuiți că așa ceva nu poate fi. Am fi auzit de mult de asta, n-ar mai fi taxat nimeni bilete șamd.

Doi la mână, de ce este nevoie de o lege care să te oblige să taxezi biletul? Eu mă gândeam întotdeauna că există un simplu regulament al RATB-ului pe care-l accepți tacit când te urci în autobuz, iar acel regulament spune că trebuie să ai bilet. În fond, nu-i dreptul meu prin constituție să beneficiez de autobuze, nu?

Similar, nu mă aștept nici să fie o lege prin care să fiu obligat să am bilet la film, când intru în sală, dar asta nu înseamnă că pot face scandal pentru a fi lăsat în cinematograf pe gratis. Oare există o lege care spune că trebuie să ai bilet de avion sau, dacă există această scăpare, pot călători cu avionul gratuit?

LEGILE ÎN BAZA CĂRORA FUNCȚIONEAZĂ RATB

Hai să vedem cum sună legile respective, nu? Sunt menționate chiar pe site-ul RATB, la capitolul Legislație. După cum era de bănuit, RATB funcționează în baza unei Hotărâri a Consiliului General București, nr. 156/2001 cu câteva adăugiri:

Art.4 – La urcarea in tramvai, autobuz, troleibuz sau in vehiculele de pe liniile expres, calatorul este obligat sa composteze de indata biletul sau cartela magnetica, corespunzatoare tarifului in vigoare la data efectuarii calatoriei, in aparatele special montate in acest scop iar la cererea organelor de control sa le prezinte pentru verificare.

Da, nu prea sună a obligativitate.

Art.5 – Posesorii de abonamente sau legitimatii nominale sunt obligati sa prezinte controlorilor, la cerere, actele de identitate

Da, nu sună a obligativitate de a arăta actele de identitate controlorilor. Acum, observați că articolul spune doar de abonamente și legitimații nominale, nu și de bilete standard. De asemenea, o fi vreo altă lege supremă care spune că doar Poliția te poate legitima, lege care poate invalidează acest articol al unei hotărâri a primăriei locale.

Art.7 – Este interzis calatorilor :
a) sa calatoreasca fara bilet ori cartela magnetica la tariful in vigoare la data efectuarii calatoriei sau sa calatoreasca fara abonament sau legitimatie de calatorie valabile ;
b) sa calatoreasca fara bilete sau cartele magnetice compostate sau validate in mod valabil ;

Este interzis să călătorești fără cartele validate. Adică nu-i obligatoriu să validezi cartela, dar e interzis să călătorești fără o cartelă validată, și asta exceptând articolul 4 care spune că ești oricum obligat să validezi.

Bun, dacă nu ai bilet sau dacă faci alte nasoale prin mijloacele de transport vei săvârși o contravenție, a cărei valoare e stipulată prin alte articole și modificări ulterioare, iar un articol spune următoarele despre contravenienți:

Art. 14 – contravenientul este obligat sa prezinte agentului constatator, la cererea acestuia, actul de identitate.
In cazul in care contravenientul refuza sa se legitimeze, agentul constatator poate apela la ofiterii sau subofiterii de politie ori la cele mai apropiate sectii de politie

Băi, ce facem, iarăși nu sună a obligativitate? Pentru că eu văd a doua oară cuvântul “obligat” acolo.

Acum, ce zice articolul acesta e simplu. Controlorul îți rupe o amendă și pentru asta are nevoie de datele tale. Poți să i le dai de bună voie, ca să-ți taie amenda, sau poți să i le dai după ce vine Poliția în acest scop, în caz că vreo lege superioară anulează dreptul controlorilor de a-ți cere actele.

În concluzie, ce-au fumat ăia la RATB? Sau acum dau vina pe legi pentru incompetența lor de a face managementul regiei fără contracte căpușă și pentru incompetența de a opri blatul din autobuze, care s-ar putea face ușor prin: 1. urcare doar pe ușa din față, cu taxare (în alte țări, ușile din spate; 2. controlori mai mulți, care iau cotă parte din amenzile date, că în acest sistem mulți vor dori să fie controlori și ar fi și motivați să-și facă treaba; 3. vreo lună de zile controlorii să fie însoțiți de jandarmerie sau poliție, pentru impact.

autobuz

sursa declarații: Realitatea.net

    36 comentarii

  1. nu e nimic de interpretat. utilizezi un serviciu, trebuie sa platesti.
    cand te urci in taxiu, esti constient ca platesti cursa.

    taxarea insa ar trebui automatizata, gen : cartela magnetica obligatorie pentru calatorie ratb… cu taxare cand urci in mijlocul de transport (scanare infra rosu)

    daca pare sci-fi, indraznesc sa merg mai departe si sa spun ca acea cartela ar trebui sa fie unica pentru transportul in comun… astfel ca : de urci in autobuz sau in metrou sa fii taxat direct de furnizorul de serviciu de transport (ratb sau metrorex) .

      (Citează)

  2. uite aici mai multe explicatii din teren: http://www.viorelilisoi.ro/biletul-la-control/
    in principiu controlorii nu au dreptul sa-ti faca nimic si pe politisti ii doare undeva

    varianta cu urcatul doar prin fata nu prea merge intr-un oras asa aglomerat, e ok in orase mai mici.

      (Citează)

    • atat ca daca ar plati toata lumea bilet, n-ar mai fi aglomerat :D

        (Citează)

    • In Bruxelles se urca prin fata, si nu mi se pare un oras mic sau neaglomerat. Sa fie cumva o chestiune de educatie, mentalitate si altele care nu se gasesc pe plaiurile mioritice?

        (Citează)

    • @vlad: In principiu la Londra se urca pe usa din fata. Iar daca nu validezi soferul te invita sa zambesti la camera de filmat. Sau poate Londra nu e asa mare ca Bucurestiul!

        (Citează)

    • Functioneaza destul de bine intr-un oras “mic” precum Moscova. Printre altele la urcare soferul vinde bilete (la supra-pret, pentru cei grabiti care nu-si cumpara bilet in avans), deci nu sunt sanse de a intra fara sa platesti calatoria.
      Iar cei care incearca sa urce prin usile din spate sunt repede dati jos de calatori (cu strigate “This is Sparta!”), fie isi iau amenda de la controlorii omniprezenti, care sunt sprijiniti de politia locala.
      E o metoda imposibil de imaginat intr-o tara civilizata, dar cum noi nu traim in astfel de tara, ar putea fi aplicata cu succes.

        (Citează)

    • In Berlin se urca prin fata, soferul vinde bilete si sta in statie pana toata lumea isi cumpara bilet. Cu toate astea, autobuzele respecta orarul.

        (Citează)

    • Sistemul cu platiti la prima usa se practica in destule locuri si functioneaza. O alta varianta folosita in afara este plata / validarea tichetului la intrarea in statie. Chestia asta se face in Istanbul de exemplu care este mult, mult mai aglomerat decat Bucurestiul.

        (Citează)

  3. ratb e plin de hoti si capuse, de la cel mai mic – soferul care fura motorina din rezervor in autobaza – pana la cel mai inalt nivel – contracte cu dedicatie pentru diverse firme agreate. ce au incercat ei sa balmajeasca nu are legatura cu taxarea. ei au pus mizeriile alea de cutii portocalii in autobuze/tramvaie etc si ei au pretentia sa te duci sa dai bip la cutie cand te-ai urcat in autobuz, nu conteaza ca ai abonament, ca esti pensionar, elev, etc. pentru ca, vezi doamne, asa inregistreaza ei cati oameni sunt la ora aia in autobuz si asa stiu ei cum sa dimensioneze parcul, sa eficientizeze timpii de asteptare, cate autobuze sa trimita pe traseu. vrajeala, oricum daca ar avea datele alea ar ajunge la un dorel de pe acolo care le-ar arunca in recycle bin. ei oricum trimit pe traseu ce gasesc prin depou, ca bani de reparatii nu au, deci datele alea nu-i ajuta cu nimic. e acelasi lucru cu sitemul inteligent de management al traficului din bucuresti – el a existat 1 saptamana, aia au luat banii pe el si acum sunt 3 gigei care se uita pe niste camere, un fel de bodyguarzi ai camerelor, ca ei nu fac nici un management, fac doar vizionari cu popcorn.

      (Citează)

  4. Omul era director RATB, exprimarea nu e chiar punctul lor forte. Ce vroia sa spuna probabil e ca desi legea specifica obligativitatea, nu specifica si o pedeapsa in cazul nerespectarii ei, cum dealtfel sunt multe legi in tara asta. Pe de alta parte, e absurd sa dai drept de legitimare unor persoane fara nici un fel de pregatire asa cum sunt controlorii RATB si o fortarea unei astfel de prevederi ar desfiinta probabil respectiva Hotarare de Consiliu Local/General ca neconstitutionala. Asa ca au mers si ei pe calea de mijloc tipic romaneasca, baga un paragraf “la intimidare” si daca merge bine, daca nu aia e.

    Mai comica e precizarea cu apelarea la politie sau jandarmi, pentru ca legal controlorii nu au cum sa retina un calator pana la sosirea acestora, retinerea putand fi facuta doar in cazul comiterii unei infractiuni nu si a unei contraventii. Iar cum politia/jandarmeria nu are atributii de amenzi pe RATB, calatorul se poate legitima catre ei linistit iar acestia incalca si ceva legi legate de confidentialitate si protectia datelor personale daca inainteaza datele tale controlorilor.

    Deci da, controlorii nu au nici o autoritate si nu exista un cadru legal pentru amendarea calatorilor neplatitori, singura metoda ramanand intimidarea.

      (Citează)

  5. Cred ca art. 7 lit a) ar trebui modificat:
    “a) sa calatoreasca fara bilet ori cartela magnetica la tariful in vigoare la data efectuarii calatoriei sau sa calatoreasca fara abonament sau legitimatie de calatorie valabile;”
    Daca eu am cumparat un biletul ieri cand costa 1 leu si azi l-ai scumpit la 2 lei cu ce sunt eu de vina?

      (Citează)

  6. Daca afara se poate sa se urce doar prin faţa, sa scanezi sau sa platesti la sofer, cred ca s-ar putea si la noi. Se poate baga de test pe o linie 2. Daca plateste toata lumea, ar fi masini mai multe si mai bune. Nu mai zis de afisaje electronice in statii, gps pe masini, etc.

      (Citează)

  7. Ce nu ai luat în considerare în articol este faptul că RATB e transport public. De asemenea, paralela cu cinemaul e eronată și cred că mai degrabă se poate face o asemănare cu utilitățile: apa, curentul, canalizarea.

      (Citează)

  8. 3. vreo lună de zile controlorii să fie însoțiți de jandarmerie sau poliție, pentru impact.

    De ce doar o luna? Sa se faca un protocol intre RATB si Jandarmerie, sa se detaseze cate un jandarm la fiecare echipa de controlori. Ca ordin de marime vorbim de zeci de echipe.
    Cu plata jandarmilor nu ar fi nici cea mai mica problema, ar fi bani destui dupa ce ar creste exponential nivelul amenzilor incasate (in prima faza) si incasarile din bilete (pe termen mediu/lung)

      (Citează)

    • Dan: De ce doar o luna? Sa se faca un protocol intre RATB si Jandarmerie, sa se detaseze cate un jandarm la fiecare echipa de controlori. Ca ordin de marime vorbim de zeci de echipe.

      Ca doar na, nu e nimic mai bun de facut cu un militar pregatit si inarmat pentru a asigura ordinea publica si de a actiona in situatii violente decat sa controleze de bilete in autobuze. Sa nu mai zic ca probabil in Bucuresti sunt mai multe autobuze + tramvaie decat jandarmi de ordine publica.

      Parerea mea e ca solutia corecta ar fi intr-adevar accesul in mijlocul de transport doar pe la usa din fata si prin validarea calatoriei, iar Politia Locala (pentru ca problemele astea sunt mai apropiate de competenta lor) ar putea primi autoritate in a amenda calatorii fraudulosi in urma sesizarii soferului. O parte din calatorii fraudulosi ar renunta de tot la calatorie iar cealalta parte ar cumpara bilet ca si restul lumii.

        (Citează)

  9. pai plinge ca orice escroc lucrator la stat.. vai legea nu ne lasa.

    pentru cei ce gindesc “da, controlorii nu au nici o autoritate..” ma.. cind lucrarti pentru firma voastra si unul vrea sa va fure.. cum naiba de aveti ‘autoritate’ atunci pentru a anunta autoritatile? ca asta cu daca e de stat poate sa fie capusata incepe sa i se infunde pina si lui ponta.

      (Citează)

  10. 1. intru in autobuz. Imi validez cartela. Pixu, n-am bani, pentru ca am uitat de ea.
    2. se face 10 noaptea. nu am bani pe cartela. cum folosesc ratbul legal? E serviciu public si de interes, aia cu “neobligativitatea” e o aberatie
    3. e mijlocul zilei si sunt la mine acasa, Tineretului. Vreau sa iau Ratbul de la statia mea. N-am bani pe cartela dar nici posibilitatea sa imi pun pe ea.

    adica, eu am dreptul sa folosesc ratbul dar tu, ratb, imi interzici acest lucru prin imposibilitatea de a face asta.
    toate astea s-ar rezolva simplu cu un incarcator la sofer. Intri prin fata. n-ai bani pe cartela, dai 2/3 lei pe calatorie, primesti bon, continui.

      (Citează)

    • Exista de ani de zile plata prin SMS :).

        (Citează)

    • asa e. pentru o calatorie platesc toata ziua.

        (Citează)

    • simplu. nu te sui sau te dai jos.

        (Citează)

    • regulile lu radu imi interzic sa te intreb daca esti prost sau doar te prefaci.

      e serviciu public ma. nu ai voie sa imi interzici accesul la el. ori, nepunandu-mi la dispozitie metoda legala prin care sa ma pot folosi de el, nu se insemna ca pot sa il folosesc moca?

      Plm, niciodata nu am avut problema asta in alte tari. Bine, in Bulgaria nu am folosit mijloacele astea. Peste tot exista automate de bilet in statii sau, poti sa platesti mai mult soferului.
      Te plangi ca nu iti plateste lumea, da nici nu le facilitezi plata. Pentru RATB este acelasi lucru daca merg pe jos sau nu platesc biletu, nu?

        (Citează)

    • Nu fi prost crescut, ca eu ti-am vorbit frumos.

      Altfel, RATB nu e obligat sa-ti ofere tie nimic daca n-ai bilet valid. Cum ajungi in posesia lui, treaba ta. Da, ar fi dragut sa nu trebuioasca sa faci efort pentru asta, dar nu asa sta treaba deocamdata.

        (Citează)

    • atata timp cat din taxele mele se subventioneaza RATBul el este obligat sa imi puna la dispozitie toate mijloacele prin care calatoria mea sa fie legala.
      terminati cu prostiile astea. este un serviciu PUBLIC.

      Vezi: eu nu ma plang de conditiile ratb. Ma plang de faptul ca nu am posibilitatea sa fiu in legalitate fara sa platesc bilet per zi.
      Totul ar fi rezolvat cu intrarea numai prin fata. In conditiile alea, nu ai bani nici pe card nici prin portofel: cobori.

        (Citează)

  11. Ca orice regie de stat, RATB este un mamut ineficient, abuziv și prost gândit.

    Aparatele alea portocalii nu funcționează întotdeauna, și nici nu este clar întotdeauna că nu au funcționat. Poți să validezi cardul și apoi să te pomenești că de fapt nu îl ai validat, din diverse motive aberante, cel mai stupid fiind că șoferul a schimbat semicursa mai târziu.

    Cel puțin asta cu semicursa este cumplită, și cineva de la RATB ar merita schingiuit pentru ideea respectivă. Ideea este că dacă iei autobuzul până la capăt și apoi rămâi în continuare în el, trebuie sa mai plătești o călătorie. Corect pentru trasee normale, cu un capăt bine definit, un loc unde autobuzul întoarce și o ia înapoi. Dar ce te faci cu traseele care fac o buclă larga pe străzi cu sens unic, cale de câteva stații? Una din ele este aleasă aleator drept capăt, și dacă te urci o stație mai devreme trebuie să plătești două călătorii. Exemple ar fi multe. Ce-mi vine acum în cap este 123. Dacă-l iei de la gara Basarab, la Gara de Nord trebuie să mă validezi o călătorie. Explicația pe hartă: http://www.ratb.ro/maps1/123.jpg

    Altă tâmpenie: controlorii blochează validatoarele când se urcă în autobuz, ceea ce este normal. Dar nu așteaptă să valideze toți cei care s-au urcat, le blochează imediat cât de repede pot, și dacă prind o femeie care nu a reușit sa valideze la timp se țin scai de ea. Am văzut controlori dând 3 amenzi așa. Ăștia trebuie reclamați și dați afară fără discuție.

    Tot o idioțenie de la controlori: lasă aparatele blocate când coboară. Și te urci în autobuz, și stai și păzești aparatul ăla portocaliu până se deblochează. Au un timeout destul de mare. Pentru că tu, ca călător, ești cică “obligat” să validezi imediat ce urci, dar ei nu-s “obligați” să aibă validatorul ăla în stare de funcționare.

      (Citează)

    • nu auzi ma ca te dai jos daca ai probleme cu taxarea? ce dracu.

        (Citează)

    • Liviu Alexandru

      16/03/2017 la 2:05 AM

      Salutare GIGI am patito si eu acum o saptamana agentii de control m-au prins fara card sau buledtin m-au amendat dar eu am luat tramvaiul pentru o singura statie ma grabeam sa ajung la un magazin de pantofi sport sa nu inchida
      si am fost asaltat de agentii de control actele la control sau cartela la control
      Partea proasta cum ai zis tu GIGI ei blocheaza validatoarele cu telecomenzi cu ce naiba le blocheaza si nu mai poti valida numai ca sa te amendeze si banii sai platesti pentri ce pentru primarie.
      E transport public am dreptu sa calatoresc omul greseste si mai uita actele sau cardul de calatorii.Imi ipui tu controlor sa ma tii captiv in strada sau in vehicul ca nu am banii la mine de amenda asta e jegmaneala
      La mcdonald’s este la fel este restaurant public intru si stau pe internet fara sa mananc neaprat burgheri si sa pot folosi si toaleta deci la mcdonald’s nu am interdictie de a folosi WC-ul sau masa sa ma odihnesc si sa navighez pe net
      Asta se aplica si in cazul transporturilor bucurestene RATB
      Am uitat actele e am gresit dar nu ai dreptu sa tai si sa spanzuri sau sa pui omul la zid.In RATB acum e chiar dictatura chiar ca cetatean mie nu imi mai comvine sa calatoresc cu acest transport firma neserioasa nu mai vorbesc
      de santinelele de agenti de control care iti vorbesc flegmatic si te mai ameninta cu bataie daca nu le dai bani sau acte.
      Eu le-am zis domnilor controlori am gresit sa uit actele nu aveti dreptu sa ma tineti ostatic si ei iti cer bani in continuare dar eu am mai zis agentilor de unde domnilor bani de amenda pe loc sa jefuiesc o banca ca sa va dau dvs bani si de unde bani cand esti in transport.
      Cacatii astia de agenti cred ca banii cresc in pomi sau se gasesc pe strazi eu unul ias da afara am initiat o petitie pentru inlaturarea agentilor
      Acum cativa ani agentii erau mai rar prin tramvaie autobuze sau trolee acum sau inmultit ca paduchii si azi treceam strada erau cate 4 agenti cu veste albastre si legitimatii
      Dupa parerea mea e jegmaneala si dictatura intransportul public
      Si fara caterinca ce dracu politie jandarmerie si soldati de la armata in transportu public ce dracu e aur in tramvai si le e frica ca se fura e banca in tramvai cu bani dupa calculele mele prea multa lege politieneasca in statul asta si manipulare

        (Citează)

  12. Inainte de a plati, VREAU confort ! De ce tre’ sa platesc si sa merg ca melcul, in picioare, fara aer conditionat, in mirosuri pesilentiale ? Intai sa se ofere conditii apoi sa se ceara bani ptr calatorie.

      (Citează)

    • Nu te obliga nimeni sa folosesti RATB. Ia taxiul, masina personala, motorul sau ce vrei tu, daca ti se pare ca platesti prea mult pentru ce ofera. Dar e o ipocrizie crasa sa folosesti sistemul si sa nu platesti ca nu poti sa stai pe scaun.

        (Citează)

  13. Eu merg (mai bine zis mergeam) cu 65/86 zilnic de pe la Victoriei pana in Bucurestii Noi.

    De obicei eram unica persoana care valida cardul, avand in vedere ca nu mai auzeam niciodata piuitul aparatelor rosii pana ieseam si cand validam se uita lumea stramb la mine. Pe langa asta mai aveam si placerea de a merge cu boschetari/aurolaci/alte persoane mirositoare prin RATB. De multe ori reuseam sa dau de oameni care beau tarii cel putin dubioase cat mergeau.

    In ultimul timp iau metroul. Chiar daca ajung mai incet, macar nu am senzatia de dezgust pe tot parcursul calatoriei.

      (Citează)

  14. Cristi:
    Nu te obliga nimeni sa folosesti RATB. Ia taxiul, masina personala, motorul sau ce vrei tu, daca ti se pare ca platesti prea mult pentru ce ofera. Dar e o ipocrizie crasa sa folosesti sistemul si sa nu platesti ca nu poti sa stai pe scaun.

    Ipocrizie crasa ?? Ei nu mai spune ! Adica toti calatorii au OBLIGATIA de a plati calatoria/de a valida cardul, dar nu toti beneficiaza de acelasi drepturi ?? Pai cum vine asta ?? Daca tot stau in picioare sa mi se faca reducere.Ce vina am eu ca RATB n-a avut bani de mai multe autobuze si nici de contract de service si mai mult de 25% din autobuze zac in autobaza defecte ? Ce-s eu de vina ca sunt prea multe categorii de persoane care beneficiaza de gratuitati si RATB nu are venituri suficiente?

      (Citează)

    • Nu stiu ce ai fumat, dar nu cred ca iti face bine.

      Dupa logica ta la orice supermarket aia care parcheaza mai aproape de intrare/iesire ar trebui sa plateasca 1-2 bani in plus pe fiecare produs, ca ei fac 30 de secunde de la masina in magazin, iar cei care au parcat mai departe fac 2 minute. DISCRIMINARE !!?!

        (Citează)

  15. “i have a dream ” ……. mijloace de transport moderne cu AC ( tramvaie ca la Atena, autobuze ca la Amsterdam, metrou ca la Berlin), sistem integrat de bilete ( pentru transportul de suprafata si subteran), banda speciala pentru RATB , sistem electronic de afisaj in statii cu orarul de succedare, harti gratuite cu traseele RATB in limbi de circulatie internationala, linie de metrou spre aeroport.
    Oprescu, toata ziua cand il cauti, e plecat prin diverse capitale, cica in schimburi de experienta.
    Nu vede nimic, nu-l inspira nimic din ce vede prin alte locuri ?
    Nicaieri nu este atat de jalnic totul, ca in Bucuresti (ma refer la Europa, evident)
    PS. am facut demersuri, ani de zile pe langa RATB, sa prelungeasca programul de functionare al curselor de autobuz spre aeroportul Otopeni si dupa ora 23, mai ales de cand Otopeni a preluat si cursele de pe Baneasa (multe aterizau dupa ora 12 noaptea). Incerc de ceva timp, sa-i conving pe cei de la RATB, ca pentru cursele spre aeroport, trebuiesc autobuze speciale (cu locuri suplimentare pentru valizele celor care vin/pleaca cu avionul).

      (Citează)

  16. kendo:
    Cred ca art. 7 lit a) ar trebui modificat:
    “a) sa calatoreasca fara bilet ori cartela magnetica la tariful in vigoare la data efectuarii calatoriei sau sa calatoreasca fara abonament sau legitimatie de calatorie valabile;”
    Daca eu am cumparat un biletul ieri cand costa 1 leu si azi l-ai scumpit la 2 lei cu ce sunt eu de vina?

    Nu mai exista bilet. Nu cumperi călătorii. Alimentezi un card și plătești la prețul zilei

      (Citează)

  17. trecand peste partea cu sistemu prost de achizitie/incarcare bilete: avem cel mai mic pret din europa la ratb. Da, nu-s conditiile cele mai bune, dar si biletu ii 1.3lei.
    Problema e ca nici asta nu se plateste (din cauze diferite)

      (Citează)

  18. Am primit amenda de la jandarmerie din anul 2009, am mers fara bilet, ca nu era nicaieri de vanzare bilete si singurul chiosc ratb din zona, vanzatoare n-a vrut sa-mi vanda, sa dea rest la 100 lei, altora le schimba, ma grabeam, mergeam sa-mi iau servici.Nu aveam unde schimba, la 2 statii mai era un chiosc, dar atat, poate nici acolo n-avea sa-mi schimbe.si nici eu n-aveam nevoie sa merg mai mult, doar 2 statii.In statie era controlor care a vazut tot si cum m-am urcat, mia cerut bilet si nu ma lasat sa cobor 3 statii, in a 3 a fiind jandarmi, mi-au cerut buletin, am intrebat de ce si unul ma jignit, fata de toata lumea, ca ma stie el, ca sunt delicventa, atunci am spus ca ma legitimez la prima sectie politie, unde am reclamat scris tot, azi m-am trezit cu amenda cu proprire si suma mare 200 lei de la fisc.Ce-i de facut?

      (Citează)

  19. stiu ca postarea asta este de mult, însă sunt de o nesimțire incredibilă, acești agenți constatori. Cum urca in autobuz, blochează aparatele si cand am intrebat de ce fac lucrul asta si nu așteaptă macar o stație (fiindcă eu am patit acest lucru,nu am apucat sa compostez deoarece erau deja blocate aparatele) mi s-a raspuns ca na : ei tin minte cine urca in tramvai de la stația respectivă.
    Pe bune ?
    Mi se pare bataie de joc .

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus