blog demisec cu note fine de tehnologie

volvo xc60Citiți despre SUV-uri noi: testdrive Volvo XC60 și lansarea producției de Ford EcoSport la Craiova.

Renault Zoe – o nouă mașină electrică disponibilă în România

Clock icon

19 May 2015

Tag icon

AUTO

Comments icon

28 comentarii

renault_zoe_01
Am condus ieri noul Renault Zoe, un vehicul complet electric ce este de acum disponibil și în România. Dacă Twizy este o ciudățenie cu habitaclu deschis și dimensiuni de motocicletă, Zoe este o mașină normală ca funcții, dotări și aspect, un fel de Clio complet electric.

Autonomia declarată este de 210 km, real vreo 150 km, viteză maximă 130 km/h și, dacă o poți conecta la trifazic de 32 A, se încarcă 80% într-o singură oră (iar la trifazic de 63 A în 30 de minute). Motorul electric dezvoltă 65 kW și utilizează baterii Li-Ion de 22 kWh. Zoe are 5 stele NCAP în testele de siguranță.

ASPECT EXTERIOR

Zoe arată plăcut ochiului, cu un design derivat, zic eu, din Clio. Nu cred că atrage privirile, decât poate sub forma “uite un Renault nou”, dar acesta nu-i un lucru rău, că până la urmă vrei o mașină normală.

Farurile și stopurile sunt lipsite de culoare, design-ul fiind unul ceva mai culoar, în ton cu ideea de zero emisii (și numele la fel, Zo-e sună asemănător cu gama Z.E. în care Renault include vehiculele electrice). Sigla Renault din față este mult mai mare, dar asta pentru că în spatele ei se ascunde priza de încărcare.

Zoe are 4084 mm lungime și 1731 mm lățime fără oglinzi, cu o masă totală de aproape 1500 kg. Portierele spate au un mâner ceva mai dubios de deschidere, bine camuflat și sper să nu se dovedească și fragil în timp.
renault_zoe_03renault_zoe_04
renault_zoe_05renault_zoe_06
renault_zoe_07renault_zoe_10
renault_zoe_08renault_zoe_09
renault_zoe_14renault_zoe_02

ÎN INTERIOR

Interiorul mi s-a părut la fel de plăcut și este făcut în stilul clasic Renault. Bordul este complet electronic, cu un ecran color de bună rezoluție.
renault_zoe_12
renault_zoe_19

În centrul consolei ai sistemul R-link, cel văzut încă de la Renault Captur, adică un fel de tabletă color, cu posibilitate de conectare la Internet. Pe ea vezi navigația, sistemul multimedia, informații despre vehicul (mai multe în acest caz, că pe lângă setările uzuale se adaugă și informațiile despre starea bateriei și ce alimentează ea, cât de “eco” ai condus șamd) și alte date.

Mi-au plăcut butoanele aerului condiționat, cu multe LED-uri mici integrate în ele. Mai sunt câteva butoane prin mașină, reglaj electric de oglinzi, pilot automat șamd.
renault_zoe_27

Desigur că mașina are cutie automată (probabil are o singură viteză și o mașină electrică manuală nu s-ar justifica prea ușor), dar schimbătorul este un pic mai dubios, seamănă cu frâna de mână și mi s-a părut că nu vezi foarte clar în ce mod este mașina. Eu trăgeam de el și mă uitam în bord ca să văd dacă sunt în P, N, D sau R; faptul că este invelit în piele nu ajută.
renault_zoe_17renault_zoe_31

Scaunele sunt confortabile, dar în spate rămâne destul de puțin loc. Până la urmă, nu trebuie să uităm ce este Renault Zoe: eu o văd ca o mașină de oraș, pentru naveta zilnică la muncă și cumpărături, o mașină în care te bucuri de silențiozitate, de o accelerație bună, de ideea că nu poluezi și, într-o oarecare măsură, de costuri mult reduse cu încărcarea electrică față de o mașină pe combustibil comparabilă.

TEHNOLOGIA DIN RENAULT ZOE

Zoe este ceea ce eu numesc o mașină electrică propriu-zisă, adică una normală, cu aspect normal, cu motor electric și beneficiile și dezavantajele aduse de acesta. Nu-i rapidă ca o Tesla, nu-i ciudată ca un Twizy. Este, dacă pot spune așa, prima mașină electrică pe care o pot vedea românii în România.

Până la urmă, era și timpul, după ce în străinătate modele precum Chevrolet Volt sau Nissan Leaf au arătat că pot avea succes. Eu am mai condus o singură altă mașină electrică “normală”, Ford Focus Electric, dar din păcate nu se regăsește în oferta din România.

Mașină normală, tehnologie normală. Motorul este unul electric de 65 kW sau 88 CP, iar acesta este alimentat din baterii Li-Ion cu o capacitate totală de 22 kWh. Zoe recuperează energia pierdută prin frânare (și, de fapt, când iei piciorul de pe accelerație frânează automat, dar mergând pe DN1 mi s-a părut foarte bună opțiunea aceasta, permițând un control bun al vitezei în trafic constant) și o bagă înapoi în baterii. Tot mașina îți spune și dacă ai condus prea agresiv, în loc să scoți o autonomie cât mai bună din ceea ce-ți permite mașina.
zoe126-001zoe127-001

Autonomia, apropo, este în jur de 150 km în mod real, prin oraș, deși cifrele declarate prin testarea NEDC (New European Driving Cyle) spun de 210 km. Diferența mi s-a părut destul de mare și cred că arată o problemă cu testul NEDC.

Tehnologia de încărcare din Renault Zoe sună bine:

  • la monofazic cu 16 A – se încarcă în 9 ore, o valoare tipică
  • la trifazic cu 32 A – încarcă 80% din baterie într-o oră
  • la trifazic cu 63 A – încarcă 80% din baterie în 30 de minute

Acum mai trebuie doar să convingi distribuitorul de energie electrică să-ți dea un branșament de 63 A la masă, că eu sunt de părere că o mașină electrică la bloc nu e ceva fezabil, nu poți lăsa prelungitorul scos pe geam și cuplat la mașină.

Pe lângă cei ce locuiesc la case, Zoe se mai potrivește însă și în alte aplicații, de exemplu pentru autovehicule de aeroport sau în alte spații mari, unde viteza maximă nu contează, dar consumul da.

Să nu uităm cifrele: cu baterii de 22 kWh, înseamnă că mașina te costă cam 11-13 lei pe încărcare completă; să zicem 13 lei. Dacă parcurgi 150 km cu 13 lei, înseamnă un cost de 8 lei și un pic pe suta de kilometri, adică echivalentul unei mașini care consumă 1,3 litri/100 km. Nu-i rău, nu?

În teorie este ceva mai scumpă de atât pentru că Renault o vinde cu un plan lunar pentru baterii, un fel de leasing pentru acestea, ca și la Twizy. Mai multe detalii sunt în lista de prețuri, pe mine m-a interesat mai puțin acest aspect.

Tehnologia electrică aduce și alte avantaje:

  • mașina este foarte silențioasă, cu cel mai mic țiuit electric atunci când accelerezi.
  • accelerația este bună și constantă, iar motorul oferă un cuplu de 220 Nm.
  • pentru a proteja autonomia, mașina este limitata pe la 135 km/h, dar atinge viteza aceasta fără problema.

Pe lângă acestea, Zoe are două versiuni de echipare, Life și Zen. În standard includ și EBD, airbag-uri laterale, climatizare automată, tableta R-link, navigație Tom Tom, iar opțional vorbim în primul rând despre camera video de marșarier. Echiparea Zen are în standard și senzori de parcare, ploaie, lumină, toxicitate, ionizor și difuzor de parfum, sistem audio superior, dar camera de marșarier rămâne opțională.

LA VOLAN

Micuță, dar confortabilă. M-am simțit bine la volanul lui Zoe și, chiar dacă n-am condus-o prea mult, condițiile sunt similare altor mașini Renault din clasa ei.
renault_zoe_21

Poziția la volan mi s-a părut un pic mai înaltă decât mă așteptam, oarecum similar cu ce se întâmplă când te urci într-un Captur. Interiorul, așa alb și gri cum este el, este luminos și chiar vesel, ca întreaga mașină. Aspectul mi s-a părut modern, cum stă bine unei mașini electrice, în special prin bordul color de bună rezoluție și butoanele sistemului de climatizare.

În trafic nu-i pot reproșa nimic. Mașina accelerează rapid, ca orice electrică, și te strecori ușor printre mașini. Nici depășirile n-ar fi grele, dar limita de viteză pusă la 135 km/h o împiedică să conteze cu adevărat acolo, poate doar în situații de mers pe la munte să ai ocazia să tâșnești din spatele unui alt autovehicul și să-l depășești rapid, dar nu cred că Zoe este o mașină de ieșit din oraș la drum lung. Poate dacă locuiești deja în astfel de zone sau faci naveta zilnică spre un alt oraș din zonă?

Ce mi-a plăcut însă cel mai mult este silențiozitatea de care dă dovadă mașina. Auzi doar zgomotul de rulaj, dar în oraș acesta nu va fi mare. Auzi țiuitul electric atunci când accelerezi, ceea ce mie mi se pare foarte plăcut, și mai auzi muzica mult mai bine, acum că nu te mai deranjează motorul.

Mașina frânează automat atunci când iei piciorul de pe accelerație, recuperând energia care altfel s-ar pierde. Și pe Tesla condusă recent era o astfel de opțiune, dar putea fi activată sau dezactivată. Aici e după părerea fiecăruia, dar cu un pic de exercițiu funcția asta te învață să nu mai pui frână la drum lung pentru că poți varia ușor (în sensul de limitat, nu de facil) viteza doar din pedala de accelerație.

Nu vă luați după cifrele din fotografii, acolo fiecare a călcat mașina cum a vrut. Pe termen lung un șofer ar circula mult mai economic. Chiar și așa, un 18,7 kWh / 100 km nu este rău, înseamnă cam 9 lei cheltuiți.

Preț:

  • Zoe Life – 20.900 euro cu TVA
  • Zoe Zen – 22.000 euro cu TVA

La acestea se mai adaugă chiria bateriei, după tabelul de mai jos, plus niște asigurări pentru baterie.
pret_baterii_zoe

Iar un încărcător de perete sau podea mai costă și el între 677 și 2738 euro fără TVA, în funcție de model, putere și alți parametri.

Renault Zoe poate fi văzută și condusă în diverse orașe în următoarea perioada, spune site-ul oficial Renault:

  • Constanta: 22-24 mai, Maritimo Shopping Center;
  • Timisoara: 22-24 mai, Iulius Center;
  • Bacau: 05-07 iunie, Arena Mall;
  • Brasov: 05-07 iunie, Coresi Mall;
  • Iasi: 12-14 iunie, Palas Mall;
  • Cluj-Napoca: 12-14 iunie, Polus Center.

    28 comentarii

  1. Problema e ca daca adaugi chiria lunara a bateriei ajungi la un echivalent de consum de masina normala.

      (Citează)

  2. “Chiria bateriei”?!? Sa inteleg ca bateria nu intra in cei 22k euro?

      (Citează)

  3. Si cum le duce de la Bucuresti la Constanta?

      (Citează)

  4. Poate nu ma pricep eu – dar care e utilitatea unei cutii de viteze la o masina electrica?

      (Citează)

  5. “Idea” Renault de a da bateria in chirie transformand un produs intr-un serviciu face orice masina scoasa de ei echivalentul unui espressor dolce gusto, nu e genul de comparatie la care aspiri.

    Mai ales ca Renault nu face cele mai stralucite masini. Un Auris spre exemplu, hybrid porneste de la un pret mai bun fara handicapul chiriei.

      (Citează)

  6. geretus:
    Poate nu ma pricep eu – dar care e utilitatea unei cutii de viteze la o masina electrica?

    NU exista cutie de viteza la masinile electrice in general.

      (Citează)

  7. geretus:
    Poate nu ma pricep eu – dar care e utilitatea unei cutii de viteze la o masina electrica?

    Fata/Spate/Diferenta de cuplu/Autonomie ridicata

      (Citează)

  8. geretus:
    Poate nu ma pricep eu – dar care e utilitatea unei cutii de viteze la o masina electrica?

    Trebuie să dai și în spate sau să decuplezi motorul de la roți, nu? Nu-i cutie propriu-zisă, dar e nevoie de un sistem similar de control astfel încât trecerea de la o mașină clasică la una electrică să fie ușor de făcut.

      (Citează)

  9. alxzen:
    “Idea” Renault de a da bateria in chirie transformand un produs intr-un serviciu face orice masina scoasa de ei echivalentul unui espressor dolce gusto, nu e genul de comparatie la care aspiri.

    Mai ales ca Renault nu face cele mai stralucite masini. Un Auris spre exemplu, hybrid porneste de la un pret mai bun fara handicapul chiriei.

    Nu e chiar ok comparație.

    Auris Hybrid pornește de la 22.300 în echiparea Luna. În plus, e hibrid, bagi 4 litri la sută, nu are performanțele unei electrice, nu e 100% silențioasă, are și mai multe piese ce se pot strica șamd.

    Eu zic că hibridele au cele mai multe șanse în România și mi-aș lua cu plăcere unul, dacă aș avea bani. Dar nu se pot compara ușor cu o mașină electrică.

    Cât despre chiria bateriei, cred că e modul Renault de a arăta un preț mai mic pentru mașină. Ar fi putut să spună 30k și gata, ca la Focus Electric, dar te speriai de sumă.

      (Citează)

  10. Problema asta cu chiria e un mare minus pentru mine, desi iubesc masinile astea electrice si mi-am propus sa nu mai imi iau cu motor termic. 80 euro chiria reprezinta carburantul pe care il bag lunar si cu care parcurg ~8-1000km.
    Cu reducerea de 6500 euro de la ministerul mediului e oarecum accesibila.

    Bateria avand 22kw si pretul de productie per kw fiind ~250E, aceasta nu ar trebui sa depaseasca 5-6000 euro. Eventual mareau pretul cu 50% din costul acumulatorilor iar restul ii obtineau intr-un alt mod.

      (Citează)

  11. Nu, nu e prima mașină electrica în România. A fost acum ceva timp i-miev de la Mitsubishi. Și Mitsubishi e și mai rentabila :-)

      (Citează)

  12. mircea (primul)

    19/05/2015 la 12:57 PM

    misto, dar ce fac daca vreau sa imi cumpar o masina care sa nu-mi provoace ganduri sinucigase de fiecare data cand ma deplasez cu ea?

    motoare cu ardere interna ftw

      (Citează)

  13. Eu nu cred in viitorul masinilor electrice. Cel putin asa cum sunt ele in ziua de azi. Si nici nu vom vedea revolutie tehnologica in acest domeniu atata timp cat petrolul inca este mult si abia asteapta sa fie extras. Niciun constructor auto nu va risca sa-si puna in cap “mafia” petrolului. In plus exista atat de multe alte tehnologii care abia asteapta sa fie imbunatatite (motorul cu apa, etc). My2c.

      (Citează)

  14. chestia aia verde de pe portiera e acid de la baterie?

      (Citează)

  15. Doar eu văd ironia?

    http://www.nwradu.ro/wp-content/uploads/2015/05/renault_zoe_02.jpg

    Încărcăm mașina electrică de la un ditamai generatorul diesel?

      (Citează)

  16. Znuff: http://www.nwradu.ro/wp-content/uploads/2015/05/renault_zoe_02.jpg

    Încărcăm mașina electrică de la un ditamai generatorul diesel?

    :)), super tare observatia. Conteaza ca si principiu. Altfel, pot sa spun ca romanii sunt inventivi

      (Citează)

  17. gigi:
    chestia aia verde de pe portiera e acid de la baterie?

    pe acolo pierde electroni.

      (Citează)

  18. Ok, deci pe scurt: o masinuta de marimea asta, cu un motoras de 1 litru, pe benzina, care sa consume sa zicem 5l la 100 km, costa jumatate din pretul “electricei”. Fara sa ne mai legam de chiria bateriei, faceti si voi socoteala la, sa zicem rotund, un euro jumate litrul de benzina, cam pe unde se amortizeaza diferenta.Putem sa mai rotunjim inca un pic (in jos) si sa zicem la 100000 km. Adica atunci cand iese din garantie si te cam gandesti sa-i faci vant. Adica o suma pe care o pot plati in 3 ani, o dau intreaga de la inceput, pentru placerea de a conduce o “electrica”. E frumos, dar nu e pentru noi, majoritatea, deloc rentabil. Poate peste cativa ani, cand vor ajunge la preturi mai rezonabile. Si nici macar nu intru in amanunte de autonomie, calculata in conditii ideale (nu folosim aer conditionat, incalzire, stergatoare de parbriz – dupa caz, talpa nu trebuie sa fie prea “grea” :) , nici nu plecam prea departe de casa pentru ca trebuie obligatoriu sa ramanem peste noapte la incarcat ca sa ne putem intoarce )

      (Citează)

  19. Mihai:
    Eu nu cred in viitorul masinilor electrice. Cel putin asa cum sunt ele in ziua de azi. Si nici nu vom vedea revolutie tehnologica in acest domeniu atata timp cat petrolul inca este mult si abia asteapta sa fie extras. Niciun constructor auto nu va risca sa-si puna in cap “mafia” petrolului. In plus exista atat de multe alte tehnologii care abia asteapta sa fie imbunatatite (motorul cu apa, etc). My2c.

    Eu sunt convins că la vârsta legală copiii mei vor conduce electrice.

    Mafia petrolului vrea să împiedice dezvoltarea mașinilor electrice, dar nu înseamnă ca producătorii auto nu vor să-i supere. Producătorilor auto nu le pasă de producătorii de benzină, dependența nu funcționează în sensul acesta.

    Cât despre alte tehnologii, nu mi se par la fel de fiabile și în primul rând de ieftine. Să nu uităm că energia electrică poate veni gratuit și nelimitat de la soare, pe când orice altceva trebuie extras sau prelucrat.

      (Citează)

  20. dorel: Ok, deci pe scurt: o masinuta de marimea asta, cu un motoras de 1 litru, pe benzina, care sa consume sa zicem 5l la 100 km, costa jumatate din pretul “electricei”. Fara sa ne mai legam de chiria bateriei, faceti si voi socoteala la, sa zicem rotund, un euro jumate litrul de benzina, cam pe unde se amortizeaza diferenta.

    Mașinile electrice nu sunt momentan gândite pentru cei ce vor să amortizeze investiția, că doar nu dă nimeni 22.000 de euro plus ceva lunar cu gândul că în 30 de ani va ieși pe plus la o mașină gen Clio.

    Mașinile electrice se vând momentan celor care vor să fie eco, care vor ceva nou, care sunt fani ai tehnologiei șamd.

    Pe măsură ce se va îmbunătăți tehnologia (revin cu cifre despre asta, am auzit chestii interesante), mașinile electrice vor deveni tot mai rentabile și pentru marea masă.

      (Citează)

  21. Znuff:
    Doar eu văd ironia?

    http://www.nwradu.ro/wp-content/uploads/2015/05/renault_zoe_02.jpg

    Încărcăm mașina electrică de la un ditamai generatorul diesel?

    Eram în parcarea unui mall, nu e vina lor că nu există prize pentru mașini electrice în zonă.

      (Citează)

  22. nwradu: Eu sunt convins că la vârsta legală copiii mei vor conduce electrice.

    eu sunt sigur ca in 20 de ani mai toate masinile se vor conduce singure

      (Citează)

  23. Nu imi pare deloc viabil desi am tot cochetat cu ideea. Pana la urma pentru oras, pe un 5 ani calculat, iesi mai ieftin cu o masinuta pe benzina.

      (Citează)

  24. Prea scumpa iar chiria lunara cam este nesimtire.

      (Citează)

  25. nwradu: Eu sunt convins că la vârsta legală copiii mei vor conduce electrice.

    Depinde la ce varsta vei avea copii.

      (Citează)

  26. Mașinile electrice se vând momentan celor care vor să fie eco, care vor ceva nou, care sunt fani ai tehnologiei șamd.

      (Citează)

  27. Alimentarea cu energie se poate face si mai ieftin la un plan tarifar cu paliere orare diferite (chiar 0.13 Ron/kW) , iar pretul lui Zoe este decent , insa calculat cu chiria bateriei + incarcator + alte nebunii … sunt sigur ca va fi esec comercial catre persoanele fizice (cu 33ooo iei Ampera si e “multa masina”) , iar Auris HSD costa sub 22ooo , Yaris HSD 14999 samd . Degeaba iti da statul discountul ala , ca nu merita (142Eur x 12 luni =1704Eur / an x 5 ani durata medie de utilizare unei masini).
    Proaste calcule au facut cei de la Renault ! … cred eu

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite.

sus