un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Învățământul cu dublu standard

31 Mar 2015  ·

GÂNDURI  ·

16 comentarii

Se dă următorul caz: un student de la Arhitectură a criticat facultatea și condițiile de studiu din ea (materiale învechite, săli neîncăpătoare, 12 ore/zi etc) printr-o scrisoare adresată ministerului. A strâns 700 de semnături pe plângerea sa.

După o lună, a primit vestea că a fost exmatriculat. Facultatea de Arhitectură a considerat că a încălcat regulamentul. „Studentul a acționat într-un anumit fel vizavi de regulamentele și standardele școlii, iar aceasta a fost decizia”, afirmă Marian Moiceanu, decan. (citat Digi24).

Studentul a dat în judecată facultatea și instanța a decis că decizia de exmatriculare nu a fost corectă. Facultatea este acum obligată să-l primească înapoi la cursuri; aplauze pentru respectivul student și să sperăm că nu i-o trag oricum profesorii pe la examene.

Aici se termină povestea.


Păi cum adică, aici se termină? Conform raționamentului decanului facultății sau consiliului care l-a exmatriculat, studentul respectiv a încălcat regulamentul și deci a fost dat afară pentru asta.

Instanța de judecată a decis ulterior că de fapt consiliul facultății a încălcat regulamentul, exmatriculându-l abuziv. După același raționament de mai devreme, n-ar trebui acum ca întreg consiliul respectiv, cu decanul Moiceanu în frunte, să demisioneze? Să se dea singuri afară din respectiva facultate, dacă asta este pedeapsa pentru încălcarea regulamentelor.

Vedeți, cazul acesta arată o problemă de fond a școlii românești. Este condusă de dinozauri care au impresia că profesorii ar trebui să aibă dreptul de a sta cu bățul pe elevii lor, iar aceștia în schimb trebuie să le pupe mâna. Este aceeași mentalitate rămasă de la începuturile învătământului, când singurii din sat care știau carte erau popa și învățătorul și amândoi erau deci pe o altă treaptă în societate decât restul oamenilor. Vremurile acelea au trecut de mult, iar învățământul are nevoie de o modernizare masivă.

Mai are nevoie și de un dialog deschis. Mai ales un dialog cu studenții din propria ogradă. Învățământul nu este în situația în care își permite să reacționeze la critică printr-un “ba pe-a mă-tii, băi băiatule, ieși afară!”, ci de câte ori apare o critică ar trebui să-și pună cenușă în cap și să răspundă, pe un ton smerit, “știm, ne cerem scuze, dar mai mult nu avem”.

sursa: Digi24.

    16 comentarii

  1. Pai si scrie undeva in articolul de la Digi ca cei din conducerea facultatii nu au demisionat? Daca asta e pedeapsa pentru nerespectarea regulamentelor, presupun ca niste intelectuali cum sunt ei nu umbla cu cioara vopsita…

      (Citează)

  2. Iti dai seama ca o sa aibe baiatul ala parte numai de iubire dosnica la examene. As fi tentat sa pun un pariu ca nu termina facultatea fara sa repete un an-doi, cat sa se invete minte ca profesorii sunt zei iar el un biet muritor.

      (Citează)

  3. E bine că a făcut acest pas, să vadă și “dinozaurii” că nu pot face tot ce vor; s-au schimbat multe în facultăti acum față de acum 20 de ani, se pot face contestații, se pot face multe chestii. S-a schimbat și mentalitatea multor profesori, care-și justifică de multe acțiunile (nu mai zic “ba pe-a mătii”). Ajung și profesorii să-și știe limitele. Încet, dar sigur.

    Dar conducerea nu o să-și dea singură demisia, asta e clar, iar justiția nu o va obliga. Nici dacă ești dat afară de la servici și ajungi în instanță să recunoască că te-a concediat abuziv, nu-și dă demisia conducerea companiei care te-a concediat.

      (Citează)

  4. La fel a fost si in cazul elevilor de la liceul din Cluj, care au fost exmatriculati sau cu note scazute la purtare pentru meme-uri facute intr-un grup secret. Meme-uri despre profesori care au ajuns, dupa cum se stie prin toata presa, la ochii profesorilor care au exmatriculat elevii si le-au scazut note la purtare. In acest caz, la fel ca in cel de care povestesti tu, s-a vazut ca profesorii au incalcat regulamentul scolar abuzand de functii.
    Pacat. Acesta este invatamantul si asa stim sa reactionam.

      (Citează)

  5. fir-ar ele să fie de site-uri de știri… de ce e așa de greu să găsesc respectiva scrisoare ? scrie că a fost postată “peste tot”, stau de 5 minute și nu o găsesc… ăștia dau orice, numai linkuri concrete nu.

      (Citează)

  6. povestea e ceva mai complicata, sunt mai multe nuante de gri, nu e totul alb-negru cum s-a tot vorbit prin presa. am acces la informatii din partea celor doua parti: oameni din Mincu (profesori) si studenti.

    deci, cateva idei:
    – scrisoarea avea niste puncte valide (cursurile, conditile de lucru si materialele, etc) dar continea si niste prostii inimaginabile, lucruri prost intelese si alte frustrari legate de activitatea studentului respectiv in facultate.
    pe scurt: scrisoarea putea fi scrisa cu mult mai bine si cu mult mai sintetic, o mare parte din continut e inutil.

    – decizia de exmatriculare a fost luata avand in vedere si alte intamplari, nu numai scrisoarea. pentru interesati e plin internetul de relatari. Intre altele o parte din semnaturi au fost falsificate (nu, nu e intoxicare din partea Mincu, informatia vine din surse fiabile)

    – nu ma pot exprima daca baza exmatricularii e corecta sau nu, nu am atatea detalii ce este insa sigur (si aici sunt de acord 200% cu articolul tau) e ca cei care au decis asta au actionat ca niste ciobani. sunt niste proceduri clare si niste faze, cu o formulare bien definita ,etc;
    ei practic i-au dat un mare sut in fund fara sa se chinuie prea tare sa urmeze procedura. este de altfel unul din principalele motive pentru care au fost nevoiti sa il primeasca inapoi.
    Aici ai inca o data dreptate apropo de dialog, e o greseala majorta a facultatii din punctul asta de vedere.

    – problema studentului este urmatoarea: din momentul asta nu mai are niciun viitor in Romania in domeniul asta. Nu a inteles cum merge sistemul asta si l-a atacat frontal, si-a facut o multime de dusmani, bravo lui pentru curaj dar daca vrei sa schimbi sistemul exista si alte cai, mai blande si mai constructive. Nu o sa intru in detaliile meseriei dar daca continua asa nu il vad gasindu-si multi clienti in viitorul apropiat.

    Daca reuseste sa termine facultatea (avand in vedere cata lumea a calcat pe bataturi sper sa fie atat de bun incat sa poata sa treaca peste tot ce i se va pune in cale) va trebui deci sa lucreze pe bani foarte putini sau gratis (ca majoritatea absolventilor de la Mincu) sau sa plece afara. Bursa Erasmus nu cred ca va pupa vreodata (oricum, daca nu a luat-o pana acum presupun ca nu vrea sau nu poate) deci sunt foarte curios care va fi viitorul lui in .ro.

    semnat: un arhitect care a decis acum ceva timp ca nu va lucra in viitorul apropiat in Romania.
    (din motive care nu au nicio legatura cu UAUIM ci cu mediul din Romania, putin propice unor realizari de calitate sau “implinirii profesionale”)

      (Citează)

  7. Mulțumesc pentru comentariu!

    De curiozitate, cum se poate schimba sistemul prin alte metode?

      (Citează)

  8. Problema cu sistemul de invatamant din Romania e mult mai complex mai ales la facultati dar asta e alt subiect .

    Dialogul intre profesori si studenti trebuie avut dar cu 2 mentiuni :

    1 – studentii sa nu fie reprezentati doar de asociatia studenteasca , asociatie care ( la varf) a asuns si ea sa fie foarte corupta si sa-si caute avantaje doar pentru ea .
    2- La dialog trebuie sa vina si fosti absolventi ai facultatii respective , asta pentru a combate anumite argumente din partea profesorilor , argumente precum voi ( studentii) sunteti inca mici nu stiti ce se cere la munca sau nu stiti ca materia respectiva in forma asta o sa va ajute etc .

      (Citează)

  9. Cred ca se poate schimba (si nu vorbesc doar de cazul de fata) prin actiuni de grup si nu prin genul asta de razboi sinucigas.

    Din pacate pentru omul nostru asociatia studentilor din UAUIM nu e chiar in perioada ei cea mai buna, se pare ca oamenii de acolo au alte prioritati acolo. solutia ar fi fost deci sa stranga in jurul lui mai multi oameni interesati de schimbare, formand un grup care sa faca lobby fata de conducerea scolii. sau sa negocieze cu Asociatia pana cand gaseau un teren comun si niste cereri pe care toata lumea vroia sa le sustina. Si se termina cu un document simplu, usor de inteles si sustinut, nu o scrisoare interminabila imposibil de citit.

    El a preferat (sau nu a avut de ales, s-a grabit) sa o ia solo si si-a luat-o in barba. Alea 700 de semnaturi nu inseamna mare lucru, dovada si faptul ca nu prea l-a sustinut nimeni apoi. Ah da, pe Facebook a fost sustinut dar FB-ul e la fel ca semnaturile, nu conteaza.

    Apoi ar mai fi de notat ca in domeniul asta (ca si in multe altele din Romania), lucrurile se schimba greu, foarte greu. Motivele sunt multe dar nu trebuie invinuiti doar profesorii ci si studentii. Revenind la ideea de mai sus, nu am auzit de vreun protest public, FIZIC (adica nu pe Internet) in sprijinul lui.
    Norocul lui ca televiziunile mor dupa senzational si scandal si povestea asta avea tot ce ii trebuie.

      (Citează)

  10. Studentul ala are dreptate si nu prea. In mod normal nu te opreste nimeni ca inainte sa te inscrii la facultate sa treci peacolo, sa vorbesti cu cineva, sa vezi conditiile de invatamant, sa asisti la un curs, sa vorbesti cu studentii si profii de acolo plus cu mai multi care deja au absolvit, iar daca nu-ti convine, te reorientezi in alta parte. La noi inscrierea la facultate se face pe nevazute, iar apoi se nasc pretentii de neimaginat. De asta universitatile nu schimba modul de predare si fosilele de la catedra – studentii vin oricum, banul curge, traiasca invatamantul autohton!

    Pe de alta parte, daca tot ai nimerit intr-o facultate sub asteptari, de ce sa mai stai acolo? Bagi scrisoare la minister (daca tot vrei sa faci valuri si sa stie si alti prosti unde se baga) si ai plecat in alta parte unde stii ca e mai bine. Oare crede studentul respectiv ca are mult de castigat daca iese absolvent din facultatea care o critica personal?

      (Citează)

  11. Am găsit scrisoarea pînă la urmă:

    http://www.octavian-ungureanu.ro/pdf/scrisoare.pdf

    sînt multe chestii acolo, și unele adevărate/concrete (că se face cu seria de 150 oameni într-o sală de 100) dar și păreri personale despre cum ar trebui ținută materia X (și planul de învațămînt în general), ceea ce nu e de competența unui student – sînt discuții lungi și făra rost care se găsesc, de obicei, pe forumuri, fiecare cu părerile sale, de obicei contradictorii.

    oricum, în nici un caz nu ar fi pretext de exmatriculare. Facultatea a dat-o rău cu bîta în baltă dacă s-a găsit să-l exmatriculeze fix cînd a ieșit scrisoarea.

      (Citează)

  12. Alta chestie care pe mine ma deranjeaza putin . Am avut colegi ce au dat admitere la facultatea de arhitectura din Bucuresti . Pentru asta au trebuit sa se duca cu un an inainte la meditatii unde au dat o caruta de bani . De ce naiba ai face un examen de admitere unde se cer 2 materii pe care doar 10 % elevi le invata in liceu ? In 6 ani nu poti sa le bagi in programa ?

    La constructii in primul an faceam geometrie descriptiva + desen tehnic , am avut colegi ce au stat primul an iar dupa s-au dus la arhitectura .

      (Citează)

  13. Andreiexe:
    Alta chestie care pe mine ma deranjeaza putin . Am avut colegi ce au dat admitere lafacultatea de arhitectura din Bucuresti . Pentru asta au trebuit sa se duca cu un an inainte la meditatii unde au dat o caruta de bani . De ce naiba ai face un examen de admitere unde se cer 2 materii pe care doar 10 % elevi le invata in liceu ? In 6 ani nu potisa le bagi in programa?

    La constructii in primul an faceam geometrie descriptiva + desen tehnic , am avut colegi ce au stat primul an iar dupa s-au dus la arhitectura .

    Un an e bine, destul de multi fac 2 ani de meditatii.
    in Romania se considera ca trebuie sa stii sa desenezi inainte sa intri la facultate, mai este cazul catorva tari dar la majoritatea se intra pe baza de dosar/interviu/test de cultura arhitecturala, etc.; Atentie nu numai desen tehnic si descriptiv cat mai ales perspectiva, culoare..

    Nu stiu daca e bine sau nu, asta e o discutie lunga. Ce este sigur insa e ca “ai nostri” sunt mai buni decat “ai lor” la tot ce inseamna desen, fie ca vorbim de creion si tus sau randari 3D. Poate ca este legat de filtrarea facuta la examenul de intrare sau faptul ca la Mincu se pune un accent imens pe formalismul lucrarilor si exprimare grafica.
    Rezultatul este ca foarte multi dintre absolventi sunt niste desenatori / artisti 3D desavarsiti si niste arhitecti mediocrii.

      (Citează)

  14. Se da următorul caz: o ţară (nu spui care) în care învăţămîntul superior (deocamdată despre asta discutăm) ar trebui să pregătească următoarea generaţie de profesionişti. Aşa ar fi frumos, doar că profesorii (o parte din ei, nu toţi) sînt nişte ramoliţi care mai bine şi-ar căuta altceva de făcut decît să mai ţină cursuri, mentalitatea lor ancestrală fiind mai pietrificată decît rocile din paleolitic. Se pune accent pe teorie, pe cîtă mai multă teorie, iară de praftică mai puţin pentru că nu estem bani pentru esperimente. Odată intrat în vizorul acestor transcedentali ai timpurilor preistorice ai două şanse: fie treci mai departe, adică eşti în graţiile lui, fie eşti picat indiferent cît de bine ai fi pregatit, adică eşti în dis-graţiile lui. Ori a considera valoarea unui student numai pe criterii subiective (alteori “patetice”, sau “pasionale”) nu consider că este un modalitate demnă de a termină o facultate. Fostă ţară comunistă, ţara despre care vorbesc a păstrat încă mentalităţi burghezo-moşiereşti, adică chiar de dinaintea regimului comunist. Odată luat în colimator, şansele sînt extrem de reduse de a mai scăpa teafăr, fără să fii bine muştruluit la examene. Posibil că asta le mai oferă o ultimă satisfacţie celor ce se cramponează să mai tragă încă o liniuţă la cursurile predate.
    VAE VICTI.
    Ce rămîne în urmă ? Rămîne o turmă nedumerită şi cvasi-dezorganizată, rămîn principii care au doar valoare teoretică, rămîn poveşti ce ajung să facă slavă unei facultăţi sau alteia, rămîn nişte ziduri reci şi insipide de care mulţi abia aşteaptă să se despartă de ele, importantă fiind acea fiţuică cu care să se poată prezenta la o firmă serioasă care să-i recunoască capacitatea şi valoarea, atît moral cît şi financiar. Evident, acele “firme serioase” nu sînt din ţara de care vorbesc, sînt din ţări care se respectă, unde învăţămîntul se face cu respect şi cu demnitate, unde se pune accent pe valoarea individului şi mai puţin pe înălţimea tocurilor. Totuşi acele ţări sînt privite cu invidie şi arătate cu degetul: noi de ce nu putem să facem ceva să ajungem la acelaşi nivel, şi apoi încep interminabile teorii care de care mai năzdrăvane cu despre ce-ar mai trăbui făcut în învăţămînt, discuţii doar de dragul discuţiilor şi doar pentru a trece timpul, decizii care modifică deciziile luate deja pe baza unor alte decizii anterioare… să mai continui ?!
    Cunoaşteţi deja scenariul ?
    Dacă da, atunci sînteţi pe drumul cel bun.

      (Citează)

  15. un arhitect: Un an e bine, destul de multi fac 2 ani de meditatii.

    Rezultatul este ca foarte multi dintre absolventi sunt niste desenatori / artisti 3D desavarsiti si niste arhitecti mediocrii.

    sa intelegem ca tu ca rezultat al aceleiasi facultati esti un arhitect mediocru?!? nu?

      (Citează)

  16. cristi: sa intelegem ca tu ca rezultat al aceleiasi facultati esti un arhitect mediocru?!? nu?

    “foarte multi”. din fericire nu toti.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus