un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

De ce magazinele vor aplicații, nu site-uri mobile

17 Dec 2014  ·

TEHNOLOGIE  ·

11 comentarii

V-am spus deja că numărul vizitatorilor și a comenzilor date de pe dispozitive mobile crește pe magazinele online românești, iar magazinele se dezvoltă și în acea direcție.

Din ce văd eu, sunt două posibile soluții:

  1. site de mobil bine făcut, care are avantajul de a funcționa bine din orice browser, orice sistem de operare mobil șamd
  2. aplicație dedicată pentru magazin, construită de la zero pentru Android și iOS, minim

Prima soluție este cea mai avantajoasă pentru noi, clienții; deschizi browserul și gata, poți cumpăra. Cea de-a doua soluție, a aplicației, este avantajoasă mai degrabă pentru magazine.

Pare paradoxal, având în vedere că o astfel de aplicație de mobil are dezavantajele ei: necesită echipă de dezvoltare, update-uri care nu intră pe dispozitivul clientului decât atunci când are acesta chef să-l facă, buguri, testare de câte ori apare o versiune nouă a sistemului de operare etc.

Cu toate acestea, magazinele preferă, zic eu, aplicațiile de mobil. Evomag au fost printre primii pe mobil pe partea IT&C, în timp ce eMAG a creat un site mobil. Fashion Days are aplicații dedicate pentru telefon și tabletă, fiecare oferind o altă experiență. Mai nou eMAG a dezvoltat aplicații de Android și iOS, deși site-ul mobil funcționează în continuare la fel de bine și oferă aceleași funcționalități clienților.

Și atunci de ce investesc magazinele în aplicații mobile? Răspunsurile s-ar putea să vă indispună, avantajele aplicațiilor fiind aproape întotdeauna de partea magazinelor. Iată câteva lucruri pe care le poate face o aplicație Android/iOS, dar un site mobil nu:

NOTIFICĂRI PUSH PENTRU NOUTĂȚI

O aplicație îți poate semnaliza anumite oferte ale magazinului, fie ele chiar și publicarea unui nou newsletter săptămânal. Un site mobil, evident, nu. Chestia asta nu știu cât de utilă este clienților, ba chiar, dacă se exagerează, devine chiar enervantă.

Eu, de exemplu, joc Plants vs Zombies 2 pe telefon. Foarte mișto jocul, doar că te asasinează cu notificări push pentru diverse evenimente și oferte. “The Yeti Zombie is loose, kill it now”. Du-te naibii de yeti, mă joc când vreau eu, nu când vrei tu!

Aplicația Auto.ro face asta mișto. Zilele trecute mă anunța prin push că ar trebui să fac update, aplicația cuprinde acum noi funcționalități legate de cardul de asistență rutieră 9695.

OFERTE ȘI MAI POTRIVITE

Știu ce telefon ai, așa că-ți pot trimite oferte exact pentru husele care ți se potrivesc, de exemplu.

Sau să presupunem că permiți aplicației instalate acces la profilul tău de Facebook (poate fi un mic concurs să te motiveze să faci asta). Păi dintr-o dată magazinul află ce vârstă ai, ce sex, cât sex, dacă ai copii, din ce oraș ești șamd. Apoi îți pot trimite oferte făcute special pentru tine.

Teoretic magazinele puteau face asta și înainte, dar pe bani. Puteau lua întreaga lor bază de fani Facebook și să creeze reclame în funcție de vârstă, sex, locație, interese șamd, dar Facebook le cere bani pentru asta și eficiența lor este mai scăzută. Aplicația deja instalată, însă, nu mai generează acele costuri.

SIMPLIFICAREA PLĂȚILOR

Nu știu câți ar fi dispuși să-și introducă permanent cardul bancar în site-ul magazinului, dar într-o aplicație mobilă asta se poate simplifica printr-o colaborare cu un procesator de carduri. Tu introduci cardul pentru a cumpăra cu un singur click, dar nu magazinul ți-l reține, ci procesatorul de carduri, care oricum avea deja datele lui de la alte plăți.

Teoretic procesatorul de carduri are niște servere ceva mai bine securizate, pe când pentru magazine nu poate garanta nimeni ce se întâmplă cu serverele lor.

LOCALIZARE

Un site mobil nu te poate localiza cu precizie, dar o aplicație da, că accesează funcțiile de localizare din Android. Magazinele probabil sunt interesate de locul în care ești când cauți ceva în baza lor de date. Ești în magazinul concurentului? În metrou? Sunt mulți care le accesează din blocajul rutier de la Răzoare, așa că ar merge acolo instalată o reclamă stradală cu cele mai bune oferte?

Cum spuneam la început, aplicațiile mobile oferă multe avantaje, majoritatea pentru magazine.

    11 comentarii

  1. Pentru aplicatiile care te asasineaza cu notificari, exista optiunea de e debifa “Show notifications” pentru aplicatia respectiva. Cel mai usor mod de a face asta e sa tii apasat pe o notificare primita -> App info -> Show notifications.

      (Citează)

  2. Ar trebui să consideri și cealaltă perspectivă:

    1. Permite magazinelor să livreze un produs software targetat și optimizat pt. mobile, furnizând un user experience foarte bun și asftel fidelizând userul.
    2. Cine vrea să aibă o prezență în zona de mobile apps, nu-și permite să nu investească în echipe dedicate(ios, droid, win mobile).
    3. Versatilitate și ușurință în schimbare, pe un site mobile, unele lucruri nu sunt fezabile.
    4. Un site adaptat pt. mobile sau cu variantă dedicată mobile, nu v-a oferi o experiență utilizator 100% conform cu viziunea magazinului din cauza multiplelor variante de browsere mobile, etc.

      (Citează)

  3. Apropo de magazinele online. Au luat-o razna cu toate. Emag nu mai raspunde la telefoanele afisate, ambele sunt inchise. Am comandat ceva, de obicei primeam mail, mesaj…etc. Dupa vreo 48 de ore am primit mesaj ca mi se va livra produsul, peste alte 48 de ore. Greu, obisnuit fiind cu next day delivery.
    Citgrup inca nu a livrat un laptop de vreo 2 saptamani ( sun la ei si ma tot amana ca il testeaza, ca nu a venit, ca e la curier si tot asa….
    PCmadd au livrat si eu in vreo saptamana o unitate. Motivul invocat pentru intarziere fiind BlackFriday-ul.

      (Citează)

  4. Treaba cu simplificarea platilor se poate face fix la fel si daca ai facut cumparatura din site, nu e nici o diferenta.

    Sunt si in prezent magazine care te redirecteaza catre diverse solutii de e-payment.

      (Citează)

  5. diferenta intre site si aplicatie e simpla , cum a si punctato wradu aplicatia e mult mai benefica pentru magazin , iar site-ul e mult mai comod pentru utilizator , si nu iti citeste sms , etc . Daca sunteti atenti la ce cer aplicatiile acces iti sta mintea in loc ….. Plus de asta de ce sa-mi incarc telefonul cu inca o aplicatie ….. eu unul sunt impotriva fragmentarii …. Deci pro site optimizat clar …

      (Citează)

  6. Radu, tot ce ai mentionat tu in articol poate fi implementat si intr-un site, cu exceptia notificarilor.

    Browserele pentru mobile sunt destul de avansate, problemele de cross browsing apar in 95% din cazuri pe desktop.

      (Citează)

  7. Aș adăuga și treaba legată de afiliere. Nu cred că se mai păstrează cookie atunci când clientul cumpără folosind aplicația.

      (Citează)

  8. mie imi pare cretina treaba asta, ar trebui sa instalez 15 000 de aplicatii de la fiecare magazin cand am la dispozitie un browser? why?

    mie ce beneficiu imi aduce? ma doare in fund ce beneficii aduce magazinului.

      (Citează)

  9. întrebarea mea este, oare cîţi clienţi sînt de acord să instaleze aplicaţii speciale pt fiecare magazin ? şi asta, din procentul clienţilor care POT să o facă, pt că nu toţi pot (unii nu au telef. compatibil, alţii, mai ales pers. mai în vîrstă, nu se descurcă cu instalatul de aplicaţii) ?
    Mie mi se pare aberant ca un magazin măcar să-ţi sugereze, darămite să-ţi ceară, să instalezi o aplicaţie care are acces la tot felul de date. Se pare însă că sînt destui useri care acceptă asta, dacă nu ar fi, nu s-ar mai dezvolta.

      (Citează)

  10. @add : prietena mea cumpara online mult (prefer sa nu scriu sumele) si are maxim 10 aplicatii ale shop-urilot online. Nu 15,000. La un moment dat iti bagi picioarele in pretul crl mai mic si alegi magazine care accepta retururi internationale pe banii lor si alte avantaje pe care “pretul cel mai mic” nu le poatr aduce pe termen lung.

      (Citează)

  11. Corect, Gabi, nu se inregistreaza comenzile din aplicatiile dedicate.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus