un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

În vizită la FAN Courier: funcționarea instalației moderne de sortare a coletelor și pregătirile pentru Black Friday

20 Oct 2014  ·

TEHNOLOGIE  ·

24 comentarii

Am fost săptămâna trecută la sediul FAN Courier de pe centura capitalei pentru a vedea instalația lor automatizată de sortare a coletelor și plicurilor și pentru a afla câteva informații despre pregătirile pentru Black Friday, moment important pentru orice firmă de curierat românească.

Ca un preambul, am mai discutat de-a lungul anilor cu reprezentanți ai altor firme de curierat și le-am văzut și fluxul de lucru. Aproape invariabil, discuția ajungea la o vorbă de genul “da, avem și noi aici ceva automatizări, dar nu ca la FAN Courier, acolo se lucrează cu un volum foarte mare de comenzi și au instalații foarte avansate”. Era un fel de legendă despre marile investiții și tehnologia avansată de la FAN.

Ei bine, este adevărat. FAN Courier este lider detașat pe piața de curierat (cifre la final) și volumul imens de livrări procesate zilnic (peste 80.000), din care jumătate pleacă sau ajung în București, i-au făcut să investească peste 55 de milioane de euro în sediul-ul modern de pe centură și hub-ul imens de procesare din spatele său, plus flota de aproape 2000 de autovehicule. Cum arată instalația de sortare vedeți mai jos, în clipul de 2 minute filmat de mine.

CUM SE SORTEAZĂ COLETELE

Pașii sunt următorii:

1. Coletele ridicate din teren sunt încărcate în sistem prin partea dreaptă. Acestea sunt cântărite automat și măsurate ca dimensiuni înainte de inducția pe banda principală de sortare. Dacă gabaritul este mult diferit de ce-a declarat clientul (și ce-a plătit), primește automat o avertizare să fie mai atent.

2. Coletele ajung pe o bandă principală ce are aproape 400 de segmente. Fiecare segment are o bandă transportoare micută, ce poate repoziționa transversal coletul, astfel încât cele cu greutate mai mare (măsurată la pasul anterior) sunt recentrate, că altfel inerția le duce prea spre margine și ar putea cădea de acolo.

fan_courier_06_hubfan_courier_10_hub

3. Banda care avansează cu 2,3 metri/secundă duce coletele într-un scanner de AWB-uri. Scannerul poate citi AWB-ul din partea de sus sau de pe laterale, iar după scanare computerul care controlează totul are informațiile complete despre un colet: de la cine a venit, unde trebuie să ajungă, cât cântărește, pe ce segment al benzii se află. Acum mai trebuie doar dus la mașina ce pleacă spre aceeași destinație.

fan_courier_09_hubfan_courier_08_scanner

4. Banda principală parcurge apoi lungimea halei FAN Courier, de-a lungul căreia sunt diversele platforme de încărcare a flotei auto. Cum fiecare segment este o micuță bandă transportoare, el “varsă” coletul la ieșirea corespunzătoare, unde ajunge în buza mașinii și este pus înăuntru.

Simplu și eficient. Capacitatea este imensă, 9000 de colete pot fi prelucrate în fiecare oră, iar cifra este justificată având în vedere că toată acțiunea de sortare se face în fiecare seară și apoi în fiecare dimineață, iar apoi mașinile pleacă pe teren. Puteți vedea toate acestea în clipul de mai sus, plus numele firmei ce-a realizat sistemul: Siemens.
fan_courier_01_masinifan_courier_31_masini

CUM SE SORTEAZĂ PLICURILE

Plicurile de tot felul de dimensiuni sunt adunate de curieri din teren și aduse tot aici și apoi sortate automat în altă cameră. Sistemul de aici este la fel de deștept și rapid și îl vedeți în partea a doua a clipului de mai sus.

Pașii sunt următorii:

1. Plicurile de până în 35 cm sunt puse teanc la intrarea în mașinărie, de unde sunt preluate automat, unul câte unul, și puse pe o bandă transportoare.

2. AWB-ul lipit pe plicuri este scanat automat. Sistemul află astfel care este destinația plicului din fiecare segment al benzii transportoare.

fan_courier_24_plicuri

3. Sub bandă se află cutii de transport, câte una pentru fiecare punct de lucru FAN Courier din țară. Când plicul ajunge în dreptul cutiei corespunzătoare destinației sale, banda de transport se deschide acolo ca o podea capcană din filmele cu Indiana Jones și plicul cade în cutia respectivă.

4. La finalul sortării cutiile respective se închid, se etichetează (din loc în loc sunt imprimante Zebra pentru imprimarea de etichete) și se duc la mașina ce pleacă spre acel oraș.

PRINT & GO

Acesta este un serviciu oferit de FAN Courier companiilor care vor să trimită plicuri clienților lor, de exemplu pentru livrarea facturilor.

FAN primește de la respectiva companie scrisorile în format digital, acestea sunt tipărite pe loc pe două multifuncționale Canon de mare capacitate, iar teancul de hârtii intră într-o alta mașinărie care le îndoaie și le introduce în plicuri, împreună cu până la două pliante publicitare opționale. Pe plicuri se tipărește destinația și sunt gata de, bănuiesc eu, introdus pe banda de sortare a plicurilor.

PREGĂTIRILE PENTRU BLACK FRIDAY

Am avut o discuție de aproape o oră cu cei trei fondatori FAN Courier (inițialele lor formează numele FAN) și spuneau că acesta este momentul cel mai important pentru o firmă de curierat. Volumul livrărilor crește foarte mult, la fel și gabaritul coletelor livrate (că se vând bine și frigidere și televizoare, nu doar mouși), iar totul trebuie dus cât mai rapid la destinație, nu doar pentru satisfacția clienților, dar și pentru a elibera sistemul în vederea întoarcerii la un nivel normal de livrări.

Și în acest an au fost pregătiri speciale și negocieri cu magazinele, plus stabilirea unui alt flux de lucru atât în coletărie, cât și în relația cu clienții. De exemplu anul trecut magazinele au făcut niște greșeli în confirmarea comenzilor, anunțând termene de livrare uzuale, fără să ia în considerare volumul imens în zilele de Black Friday. În plus, din greșelile de atunci s-au tras niște învățăminte și acum sperăm la mai bine.

În 2014 se va face altfel, primii clienți vor primi comanda în ziua Z, următorii clienți în ordinea comenzilor în ziua Z+1 și tot așa. Nu-i un sistem infailibil, dar este mai eficient decât ce-a fost în trecut. Din păcate, multe variabile pot încurca planurile, precum vremea din țară, comenzi peste estimările optimiste ale magazinelor șamd.

În cifre, s-a vorbit de TIR-uri nou cumpărate pentru această perioadă (în jur de 1000 de metri cubi de capacitate de transport adăugată flotei FAN), angajarea temporară a mai multor oameni în depozitele de sortare, suplimentarea dispeceratului, suplimentarea programului, subcontractare către alți curieri în caz de nevoie șamd.

FAN COURIER ÎN CIFRE

  • lider de piață încă din 2006
  • 18,8% creștere față de anul trecut, calculată pe primele 9 luni
  • toată piața de curierat din România este estimată la 250 de milioane de euro, din care FAN are 25%
  • vânzările online sunt principalul motor de creștere pentru piața de curierat. 30% din ceea ce se livrează acum sunt comenzi online.
  • 2900 de angajați în total, din care 1475 în București
  • aproape 2000 de autovehicule în flotă, din care 1500 mașini pentru livrarea la client, vreo 18 TIR-uri mari.
  • 55% din livrări au originea în București, 35% au ca destinație Bucureștiul, deci aproape jumătate din business-ul lor se desfășoară aici.
  • autostrăzile i-ar ajuta enorm ca timp și consum de combustibil. Impactul finalizării autostrăzii A2 a fost foarte vizibil în indicatorii de performanță pentru livrările spre Constanța
  • o centură a Bucureștiului cu două benzi i-ar ajuta enorm. Când au construit sediul curent, guvernul promisese finalizarea ei în câțiva ani. Lipsa centurii i-a forțat să deschidă sedii suplimentare în Pipera, Berceni și alte zone.

Am întrebat, de curiozitate personală, și dacă au analizat mașinile electrice ca o metodă de reducere a costurilor, dar încă nu sunt rentabile. Îmi spuneau că o mașină electrică de transport i-ar costa la fel de mult precum una cu capacitate de încărcare mai mare și pe motorină, plus combustibil pentru câțiva ani, plus că nu ar avea unde să încarce atâtea mașini. Vor cumpăra însă, în viitor, un Renault Twizy pentru livrări în Centrul Vechi, unde procedura actuală este foarte greoaie.

ALTE SERVICII ADIȚIONALE

Pe lângă curieratul standard, cu livrare a doua zi, au multe alte servicii adiționale în oferta publică:

  • Red Code – livrare garantată până a doua zi la ora 10 sau primești banii înapoi.
  • Express Loco – livrare în 1, 2 sau 4 ore, în funcție de zonă. Asta e disponibil în câteva orașe, iar în București se face cu scuterul.
  • Self AWB – comanzi curieri și printezi AWB-ul din interfața lor, ai totul gata de livrare când vine curierul să-l ridice. Pe acesta l-am folosit și eu de mai multe ori, ca să evit apelurile cu dispeceratul.
  • Collect Point – prin parteneriat cu OMV și Petrom, tu poți lăsa plicuri și colete în benzinăriile din rețea și un curier FAN le ridică în acea zi. De ce ai face asta? Nu ai timp să aștepți curierul, ai un OMV/Petrom în drumul tău, ești plecat prin țară și vrei să trimiți ceva spre sediu (așa fac mulți)
  • Aplicații iOS și Android.

Un nou serviciu, încă neanunțat puternic: Campus, prin care FAN Courier creează puncte de ridicare a coletelor în campusurile universitare din București. Asta înseamnă că studenții trebuie să le ceară celor de acasă să le trimită colete prin FAN, nu să le pună pe autocar sau tren, avantajul fiind că ei le pot ridica apoi din zona căminelor, nu din gară. Există 4 dimensiuni standard pentru cutii, iar prețurile sunt între 15 și 30 de lei, foarte bune zic eu.

    24 comentarii

  1. atata organizare si tehnologie si totusi curierii nu sint in stare sa respecte rugamintea de a ma suna cu 10 minute inainte sa ajunga la mine sau in momnetul in care pleaca spre mine.
    de obicei e asa:
    – facut comanda;
    -primit sms de la fan courier “coletul ajunge intre 9 si 17” si numarul de telefon al curierului;
    – sunat curierul si rugat sa ma sune cu 10-15 minute inainte sa ajunga sau inainte sa plece spre mine deoarece lucrez la 10 minute de mers pe jos de casa si sa am timp sa ajung;
    – curerirul imi spune “sigur, facem dar vedeti ca pe la 11 ajung la adresa”;
    – la ora 15 primit telefon ca e in fata casei si sa cobor sa imi iau coletul.

      (Citează)

    • Păi sunt mulți factori aici. Mergând anul trecut cu un curier pe teren, am văzut că de cele mai multe ori este sunat când conduce. Poate că notează pe lista lui de 80 de livrări să sune înainte, poate că nu.

      Pe mine toți curierii din ultimele luni, indiferent de firmă, m-au sunat cam cu 10 minute înainte că au colet și mă întreabă dacă sunt la adresa. Le zic că sunt, cât mai durează până ajung? Ah, păi câteva minute, acum intru pe stradă. Deci se poate, în mare.

      Dacă se arde de câteva ori cu un client, învață și sună înainte pentru binele lui, nu neapărat pentru al clientului.

        (Citează)

  2. Pentru campus e greu sa concureze cu autocarele la pret , unde un colet mic costa 5 lei iar cel mare cu mancare etc costa 10 lei .

      (Citează)

  3. @Andreiexe: cred că se bazează pe faptul că studenții n-au chef să le care de la autogări, nu pe tarif.

    Altfel, întreaga activitate de curierat ar fi greu să facă o concurență Poștei Române, care are tarife mult mai mici. Sistemul door-to-door schimbă lucrurile (sau măcar door-to-campus :P)

      (Citează)

  4. Frumos pe la ei, insa curierul se misca putin cam greut :D

      (Citează)

  5. Ca si rapiditate nu am nici un repros, insa ca si siguranta a coletelor sunt deplorabili.

    Am comandat un manson de piele pentru un schimbator de viteze si a venit cu rama franjuri (desi era impachetat foarte bine). Cand am observat acest lucru l-am sunat imediat pe curier (nici nu plecase din fata blocului) si i-am explicat problema.
    Mi-a spus asa: “Coletul nu era deteriorat pe exterior, deci nu are ce sa-mi faca.”

    Si nu sunt singurul care a patit asta, mai cunosc cel putin 4-5 persoane.
    Eu personal nu o sa mai lucrez cu ei.

      (Citează)

  6. Anul trecut cand au declarat ca sunt foarte pregatiti au facut o varza din BF, cel putin la emag. Eu am primit produsele comandate dupa aproape 4 saptamani, in conditiile in care am cumparat din magazin (Flanco) alt produs (tot de BF) si mi-a fost livrat in 2 zile.
    Se pare ca marea noutate de anul acesta e ca nu mai promit nimic :)

      (Citează)

  7. 22 Noiembrie – 18 Decembrie. aproape 4 saptamani
    La emag in istoric comanda apare in continuare În tranzit spre livrare :)
    Paradoxal produsele comandate ulterior, 1-2 decembrie si 8 decembrie, au ajuns inaintea celor comandate pe 22 noiembrie

      (Citează)

    • Dubios rău. Ordinea comenzilor s-ar putea să conteze abia anul acesta, anul trecut cred că le-au prelucrat în ordinea produselor în hală. Vedem ce-o fi.

        (Citează)

  8. Fan Courier poate sa aiba sisteme de sortare etc de ultima generatie pana cand angajati lor sunt cel mai nesimtiti cei mai jegosi din Judetul Satu Mare in alte judete nu stiu.
    Todeauna am avut probleme cu ei.
    Ultima data incarcator wireless comandat de pe emag ambalajul (cutia emag) pe jumatatea era foarta uda chiar se rupea super simplu nu mai era nevoie sa desfac cutia normal.
    Nu mai stiu ce sa fac ca emag sa nu mai trimite comenzile cu jegosi de Fan si sa il trimite cu dpd.

    P.S. Fan Courier are un system de tracking extrem de varza!!!

      (Citează)

  9. E simplu pt voi, cei care stati in casa si vi-e lene sa mergeti la cumparaturi in oras, sa comentati ironic la adresa curieriilor. Hai sa va vad pe voi, imagineaza-ti ca ai in masina ta 100 colete + 20+25 plicuri si trebuie sa faci in jur de 100 opriri pe zi, care trebuiesc livrate in interval 9-17, dar mai gandigti-va ca in intervalul asta noi, curierii, trebuie sa mai si colectam colete. Acum calculati: 100 de opriri x 5 min/oprire= 500 min ÷ 60 min(o ora)= 8.33 ore(asta doar sa livrezi) + colectatul coletelor (nu are rost sa-l mai calculam) estimativ c-am 50-60 ridicari zilnic. De aici deduceti voi de ce curierii sunt grabiti si va roaga sau va cer pe un ton mai bland sau mai ridicat sa coborati sau sa iesiti din casa pt a va da coletul. Pana la urma suntem si noi oameni si avem si noi familii. Sper ca unii din voi care au putina materie in cap sa-si dea seama de ce nu ii sunam cu 10 min inainte, chiar daca initial le spunem ca ii vom suna, poate ca pana la adresa lui mai avem de livrat inca vreo 20-30 sau mai multe colete si se poate sa mai uitam si noi… Si ca sa revenim la calcule, am spus un total de 8.33 ore asta deja depaseste intervalul orar 9-17, ca sa va dati seama cat timp avem noi pt a va livra dumneavoastra coletele, ganditiva ca noi iesim din sediul firmei in jur de ora 10:30, deja timpul de livrare e mai mic… Ori ce colet care ajunge la destinatie deteriorat nu e din vina curierului care a venit cu el, de fapt e de vina Statul Roman, de ce spun asta pt ca in camionul pe care a fost incarcat coletul tau au mai fost si alte sute de colete, daca am avea so noi autostrazi atunci camioanele nu ar mai face asa balans si coletele nu s-ar mai impuleca in timpul tranzitului pe soselele asta mirifice. Sper ca am fost destul de explicit pentru toti si mai sper ca ne veti intelege candva. Si eu sunt om ca tine nu sunt robot, muncesc sa pot sa-mi intrtin familia asa cum faceti si unii din voi. In concluzie, respecta si vei fi respectat!

      (Citează)

  10. @DPDeal: Păi dacă numărul de curieri e mult prea mic pentru cerere, de ce nu se mai iau oameni?
    @un muc: de ce nu spui să livreze la job când sunt colete mici?

    Eu sunt super mulțumit de FAN. Curierul de pe zona mea e super ok, mereu când l-am sunat să vină după o anumită oră că nu e nimeni acasă s-a rezolvat.

      (Citează)

  11. Absolut toţi curierii m-au sunat cu 10 minute înainte, mai puţin Urgent Curier. Care a încercat să mă mintă că m-a căutat şi nu m-a găsit.

    Mă înţeleg bine cu Fan Courier, poate ar mai trebui un pic lucrat la aplicaţia de pe site. Iar băiatul care e agent pe zona mea arată de parcă tocmai a ieşit de la bulău şi vrea să-mi fure televizorul. Totuşi, cu vocabularul lui limitat, este respectuos, aşa că ne înţelegem bine.

      (Citează)

    • @Revo: am pățit la fel, curierul a sunat fix de două ori la interfon, de nici n-am apucat să ajung la ușă să-l apăs, apoi după 3 minute am primit SMS că m-a căutat curierul și nu m-a găsit.

        (Citează)

  12. E dubios ca in filmul tau coletele pe banda sunt extrem de putine, toate au o forma perfect regulata si cam acelasi timp de ambalaj. As vrea sa vad ca acea banda stie sa sorteze colete diferite, forme neregulate, colete in colturi, awb-uri puse gresit…..caci filmuletul asta e prea ok sa fie adevarat.

      (Citează)

    • @Radu: erau cutii speciale de test, probabil.

      Oamenii care încarcă pachetele pe bandă le pun cu AWB-ul în sus sau pe lateral. Dacă este în jos, scannerul nu-l poate scana și îl returnează la intrare, ca să-l rearanjeze cineva.
      În rest, la 9000 de colete pe oră capacitate de scanare, înseamnă mai multe pe secundă, deci nu cred că un scanner de așa putere ar avea probleme.

        (Citează)

  13. Meseria de curier este foarte grea, cred ca putin din cei ce comentati sunteti in stare sa faceti asa ceva.Noi curierii daca am suna la fiecare client in parte sa il anuntam ca o sa ai soseasca coletul (in conditiile in care este anuntat de server automat prin sms) cred ca am avea cel putin 200 lei oprire la salariu (depasire barem telefon) , in legatura cu Black Friday sa stiti ca noi curieri am lucrat 3 saptamani de la 7 dimineatza la 8 seara la foc continu in conditiile in care Emag nu a fost in stare sa proceseze toate comeziile clientiilor si dand vina pe noi ca suntem neseriosi si nu le livram.Clientul pe cine credeti ca injura prima oara ?.

      (Citează)

  14. Nu mai aruncati cu noroi fara sa ganditi.Cand expeditorul( in cazul Emag sau alti retaileri online) va spune ca v-au trimis comanda catre voi si curieratul nu isi face treaba , faceti bine si cereti un nr. de awb , daca va ”duce cu presul” e clar ca acea expeditie nici nu a plecat de la ei.

      (Citează)

  15. Nimeni nu stie cum se descarca coletele la fan courier , am lucrat cateva luni acolo si am ramas uimit , unii dau paletii jos cu colete de la telefoane la televizoare , rup folie si incep sa impinga de paleti din varf pana cad toate coletele pe jos daca se sparge vin cu scuza ca asa au ajuns in depozit , raman intregi norocul lor si al clientilor

      (Citează)

  16. FAN Courier – Bucuresti Suceava – 470 km in 7 zile: https://imgur.com/gallery/yChki8O

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus