un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

RCA-urile nu pot fi utile decât dacă sunt scumpe

30 Sep 2014  ·

AUTO  ·

52 comentarii

rca_scumpit
S-a scumpit RCA-ul, urlă lumea pe net, în timp ce salariile n-au crescut în același ritm!

Lăsând la o parte faptul că nu trăim deloc în lumea aceea SF în care prețul vreunui obiect este corelat cu salariul, ca să ni-l permitem toți, este normal ca polițele RCA să se scumpească, din moment ce s-a dovedit deja că la prețurile actuale sistemul nu este funcțional. Se duce spre colaps. Multe companii de asigurări nu au bani din care să plătească despăgubirile necesare deoarece au practicat prețuri de dumping și acum le dau țeapă clienților și altor șoferi nevinovați de incapacitatea lor financiară.

Scumpirea polițelor RCA este singura soluție viabilă pe termen lung. Poate că vă uitați la Top Gear; de obicei pentru cei care înjură RCA-urile și caută înmatriculări pe Bulgaria este un fel de biblie video. Observați în Top Gear și episoadele în care cumpără câte o rablă de mașină pe 300 de lire și când vor să o asigure îi costă o mie de lire. Am văzut chiar un episod în care se dădeau adolescenți la prima lor mașină – primele de asigurare mergeau spre 2000 de lire.

300 de lire mașina – 2000 de lire asigurarea. Nu mai zic că parcarea te costă sute de lire în Anglia. Este costul de a avea o mașină, care nu-i ceva obligatoriu și nici vreun drept garantat de constituție, ci, ca orice alt bun, trebuie să ți-o permiți.

Prețul RCA-ului nu-i legat de nivelul salariilor, ci ca orice altă asigurare se leagă de raportul dintre numărul plătitorilor de la care o companie încasează prime versus numărul de incidente în care compania trebuie să plătească despăgubiri.

Îndrăznesc să spun că situația stătea bine la noi în țară. RCA-urile au pornit ca sistem într-o vreme în care pe șosele existau multe Dacii și acestea erau foarte ieftin de reparat. Țin minte când mi-a făcut unul acordeon aripa spate la Dacia 1310 pe care o aveam atunci; aripa, bară, stop, tinichigerie, vopsitorie au costat vreo 1200 de lei atunci.

Acum, Dacia rămâne cel mai ieftin autoturism de pe piața noastră, dar nu la nivelul de altădată. Reparația unui Logan costă ceva mai mult decât reparația unei SuperNove sau a unei 1310. În plus, piața românească este invadată de mașini SH ieftine la cumpărare, dar scumpe la service și întreținere. Companiile RCA trebuie să plătească mai mult pe o reparație acum decât acum 10 ani.

1. Apropo, ca să nu credeți că vorbesc degeaba când militez pentru cumpărarea unor RCA-uri de la firme serioase, care plătesc despăgubirile la timp, eu mi-am încheiat polița luna trecută la Generali, deși la Carpatica/Euroins/City era de două ori mai ieftină. Și nici măcar nu-mi folosește mie această poliță, ci celui pe care, ipotetic vorbind, l-aș lovi eu.

2. Vă dați seama la ce companie serioasă își face asigurare omul din imaginea de mai sus, dacă are de plată 147 de lei pe 6 luni?

    52 comentarii

  1. Mi se pare ca tratezi foarte superficial o chestie extrem de complexa si care nu e controlata deloc de catre stat, adica companiile pun cum vor si ce vor ei, fiindca nimeni nu-i trage la raspundere.

    Inainte sa spui sus de pe cal ca ti se pare normal ca o asigurare sa se mareasca, explica-mi cum e posibil ca in primul an asigurarea pe 1 an sa fie 350 lei, in al doilea an sa fie 600 lei pe an, iar in al treilea an sa fie 1400 lei pe an? Aceeasi masina, experienta mai mare, ca deh au trecut 3 ani, la care se mai adauga si un copil minor, deci nu merg ca nebunul cu masina. Am 26 ani, permis de la 18 ani si nici un accident rutier in acesti 8 ani.

    Ce tie ti se pare normal, nu inseamna neaparat ca si este normal.

      (Citează)

    • @Andrei M.: păi i-a controlat statul și i-a obligat să crească prețurile pentru a-și permite sa plătească despăgubirile.

      Nu înțelegi că atunci când plăteai 350 de lei plăteai de pomană? N-ai fi beneficiat de nimic în schimbul lor. Contribuind mai mult la asigurări poate că vor fi bani de reparații dacă vreodată vei avea nevoie.

      Te-ai obișnuit cu un preț mic și ți se pare nasol când acesta crește, dar abia acum ne îndreptăm spre un preț normal. Până acum acele prețuri mici doar au stricat sistemul.

        (Citează)

  2. Primul efect secundar al scumpirii RCA-ului este ca tot mai multa lume umbla fara. In momentul asta cam 25% din masini nu au rca. Deci ai 1 din 4 sanse sa te loveasca un prost neasigurat (iar daca iei in considerare ca aia fara asigurare sunt mai nedisciplinati in trafic, sansele cresc).

    Ar fi o treaba buna ca acele camere care te cauta de vigneta sa te caute si de RCA. Si sa puna si in localitati.

      (Citează)

  3. Comparatia pe care o faci nu e tocmai corecta. Din cate stiu eu, in Anglia nu exista RCA si Casco separate. Exista doar “Insurance”, care e de tip Casco si atat.
    Si nu stiu exact episodul Top Gear la care te referi, insa pretul mare al asigurarii pentru adolescentii care conduc o rabla nu este data de faptul ca “asigurarile sunt scumpe in Anglia”, ci are legatura cu varsta celor care conduc si cu numarul de “no-claim years” acumulati.
    O persoana de peste 25 de ani, cu o vechime de condus de cel putin 5 ani si care nu a avut nici un accident va lua aceeasi asigurare cu 5-600 de lire pe an, pentru aceeasi masina.

      (Citează)

  4. mircea (primul)

    30/09/2014 la 11:22 AM

    singura solutie sanatoasa la cap este ca rca-ul sa se combine cu casco-ul, altfel, majoritatea oricum vor cumpara rca ieftin, pentru ca e lucrul firesc de facut.

    eu am dat anul trecut pe casco 4500 de lei la generali, si pe rca 900 de lei la carpatica, in conditiile in care la generali dadeam pe rca 1500 de lei, redus pentru ca luam la pachet cu casco. de ce mi-as lua rca la firme de firme? oricum am foarte mari sanse, daca pocnesc pe unu in trafic, sa fie vreun ins care oricum nu si-ar permite masina respectiva, si-atunci capu lui de pereti.

    eu privesc rca-ul ca pe o alta taxa care trebuie platita ca sa pot sa circul cu masina. asa ca, alaturi de itp, rovinieta, impozit, adaug si rca-ul – ca sa indeplinesc minimul de conditii obligatorii care sa imi permita sa circul pe strazile patriei- si am grija ca suma sa fie cat mai mica. ulterior, am eu grija sa ma asigur singur la o firma capabila si nu pentru ca ma obliga statul sa fac treaba asta.

      (Citează)

  5. Era bună ideea aia că îți repari mașina pe asigurarea ta RCA și firma să recupereze banii de la firma vinovatului. Ar mai fi bun să iei banii direct de la vinovat și el să aștepte banii de la firma de 2 lei la care s-a asigurat, nu să aștept eu 2 luni până decontează, că eu nu am nicio vină în treaba asta încât să mă milogesc zile la rând pe timpul meu.

      (Citează)

  6. Nu ar trebui sa existe 2 tipuri de asigurari. RCA-ul este un mare kkt. Eu platesc ca sa-l asigur pe cel care-l lovesc..e clar ca toti aleg varianta cea mai ieftina. NU! Fiecare trebuie sa se asigure pe el. In caz de accident firma de asigurari ar trebui sa-mi repare daunele apoi sa-si reupereze banii de la vinovat sau asigurarea lui.
    Este treaba lor, de aceea eu platesc asigurare.
    Am avut 2 accidente la care nu am fost vinovat, pentru ambele a trebuit sa umblu cateva zile pe la sediile Omniasig si Carpatica si sa fac reclamatii la CSA pentru a rezolva. Carpatica nu a vrut sa-mi schimbe un far constatat spart chiar la service-ul lor. Astfel de firme nu ar trebui sa se ocupe de asigurari, dar sistemul este condus numai de idioti si hoti.

      (Citează)

    • @Stefan: “Nu ar trebui sa existe 2 tipuri de asigurari. RCA-ul este un mare kkt. Eu platesc ca sa-l asigur pe cel care-l lovesc..e clar ca toti aleg varianta cea mai ieftina. NU! Fiecare trebuie sa se asigure pe el. In caz de accident firma de asigurari ar trebui sa-mi repare daunele apoi sa-si reupereze banii de la vinovat sau asigurarea lui.”

      De acord, dar nu cred că se mai poate face acum trecerea spre un astfel de sistem.

        (Citează)

  7. Nu esti chiar obiectiv.

    De ce nu se tine cont de istoricul accidentelor? De ce nu scade pretul daca in ultimii 5 ani nu am avut nici un eveniment? De ce daca vand masina si imi cumpar alta mi se sterge istoricul?

    De ce prietenul meu care are 30 de ani si permis de 3 ani plateste mai putin decat mine care am 29 de ani si permis de 10 ani? Amandoi fara evenimente rutiere. Cand treci de 30 de ani brusc devii un super sofer sau cum?

      (Citează)

  8. speedy.gonzales

    30/09/2014 la 12:21 PM

    atu ai baut ceva azi noapte? sincer te intreb, ai baut ceva? ptr ca numai prostii debitezi. ai luat cel mai prost exemplu: anglia, tara care te jupoaie prin taxe si asigurari.
    eu zic mai bine sa ramai la ce te pricepi mai bine, adica la review-uri hardware.

      (Citează)

    • @speedy gonzales: Anglia era exemplu pentru modul în care structurează pragurile la asigurări și raportul dintre valoarea asigurărilor și a mașinilor, nu zic să avem exact prețurile de acolo.

        (Citează)

  9. Nu mi se pare chiar corect ritmul in care se fac aceste majorari de preturi, iar exemplul de mai sus cu o scumpire de la 100 la 150 lei este fix nimic. Cazul meu este dupa cum urmeaza:
    Asigurare pe 6 luni, varsta 24, permis de 6 ani un singur incident minor in urma cu mai mult de 2 ani:
    – 150 lei
    – 180 lei
    – 240 lei
    – 300 lei
    – 350 lei ( Februarie 2013 )
    – 550 lei ( August 2013)
    -1000 lei ( Februarie 2014 – pentru 6 luni si “reducere” B4 !!!)

      (Citează)

  10. 1. Companiile de asigurare fac asta pentru profit, nu ca au ele inima mare. Cu cat profitul e mai mare, cu atat mai bine.
    2. Costurile unei masini sunt proportionale cu valoarea ei, fie ca majoritatea isi permite sau nu. In afara de manopera care este loco (si nu chiar ieftina) toate componentele in cazul unei reparatii tind sa vina din afara (exceptia ar face Dacia dar nici cu preturile lor nu mi-e rusine). Altfel spus, tindem sa platim pe piese similar cu preturile din UE. Desi salariile sunt mult mai mici.
    3. Entitatea care teoretic ar trebui sa supervizeze activitatea asiguratorilor s-a dovedit corupta.
    4. Nu in ultima rand, sunt mult prea multi inconstienti pe sosea – din pacate, Romania este pe primul loc de mult timp la mortalitatea rutiera in UE cu un mare avans fata de locul secund.

    P.S. Daca te plangi ca asigurarea te costa 300 RON pe an (un drum Bucuresti/Constanta retur te costa cam 200) inseamna ca nu iti permiti sa ai masina.

      (Citează)

  11. mircea (primul)

    30/09/2014 la 1:12 PM

    @C nu conteaza ca asigurarea costa 300 de ron pe an. poate sa ma coste si 10 bani pe an, atata timp ca e inutila si nu imi aduce niciun beneficiu, singurul motiv pentru care o cumpar fiind obligativitatea legala, atunci nu sunt dispus sa dau nici macar aia 10 bani pe ea. si dau mult mai mult…

      (Citează)

  12. găinărie pe fata, creșterea este necesara deoarece:
    – au nevoie de un nou pladon salarial
    – au permis si inca permit frauda
    – etc

    nota: conform economiei de piata imi voi achizitiona intodeauna RCA-ul a carui oferta are cel mai bun pret. Da unu in mine ? Merem la proces si cer si daune pentru lipsa de folosire a BUNULUI :D

      (Citează)

    • @geo: foarte bine, înseamnă că ai mult timp de stat la procese și de primit daunele după 2-3 ani, timp în care poate stai cu mașina nereparată. Eu nu am. Prefer să dau mai mult, să dăm cu toții mai mult, și lucrurile să se rezolve imediat.

      Atitudini de genul “lasă că merge și așa”, “să facă alții” și “vedem atunci, facem noi vreo combinație” sunt motivul pentru care totul merge cu viteza melcului.

        (Citează)

  13. @nwradu. Iar o faci pe elitistul, pe gratis.
    Pe vremea când eram serios implicat in asigurări si-mi câștigam pâinea exclusiv de acolo am apucat sa discut si cu persoane mai sus puse decât seful de agenție cu care te certi când nu-ți despăgubește toată dauna. Unul din ei de la o companie destul de blamata in ultimii ani spunea foarte simplu “doar 10% din cei pe care nu-i despăgubim corect ne dau in judecata. Din ăștia doar 5% își recuperează banii integral. Restul accepta o înțelegere”. Asta era politica firmei si a inspectorilor de daune si ma indoiesc ca s-a schimbat ceva intre timp. Acum am alt job dar printre mai fac asigurări cat să-mi acopar țigările pe luna. Atunci cat si acum atunci când 99% din clienți aleg pe cea mai ieftina ii informez in caz de dauna este posibil ca sa nu se facă plata integrala. De asemenea ii mai informez si ca păgubitul il poate da in judecata, recuperandu-si dauna. Eu am fost un păgubit de genul care nevinovat am fost lovit de un bou in sensul giratoriu. Ala nu a vrut sa recunoască măsurătorile politiei, a cerut expert…etc. L-am dat in judecata atât pe el cat si pe Astra (care s-a spălat pe mâini trecând peste expertiza politiei si așteptând ” expertul”, bucurandu-se ca se tărăgănează treaba). Evident ca lucrurile nu aveau cum sa fie împotriva mea faptele fiind destul de simple cu tot cu experți si contra-experti si pana la urma am luat toți banii pana la ultimul leu in vreo 2 ani de procese. Da, a fost un deranj pentru mine. Da, am cheltuit bani care i-am închis timp de 2 ani dar nu mi se părea corect să-mi repar singur masina si ala sa nu primească nici macar o amenda. 90% din oamenii care ar fi fost in situația mea ar fi lasat-o balta, si-ar fi reparat masina la nea Gigel pe banii lor si ar fi plătit in continuare RCA, taxe si impozite.
    Exemplul cu Anglia nu e cel mai elocvent. Acolo ai taxe si pe aer dar macar primesti ceva mai mult in schimb.

      (Citează)

    • @230v: nu e elitism, ci doar înțelegerea faptului că ori contribuim cu toții așa cum trebuie la un fond comun, din care să beneficiem dacă o fi cazul, ori nu. Momentan suntem între, o situație foarte nasoală.

        (Citează)

  14. Interesant articol si comentarii pe masura.

    1. Daca tot avem doua tipuri de asigurari auto, anume RCA si CASCO, putem eventual s-o “inventam” si pe a treia, un hibrid intre cele doua. Cu functia suplimentara, fata de RCA, ca daca te loveste din vina lui/ei altcineva, iti faci masina pe aceasta asigurare hibrid si asiguratorul tau recupereaza banii de la asiguratorul vinovatului. In felul asta nici nu mai esti tentat sa iei RCA cel mai ieftin, dar nici sa dai o palarie de bani pe CASCO, pentru ca, dne fereste, ar putea sa-ti cada vreodata un pom pe masina, in parcare, la furtuna.

    2. De acord cu ante-postatorul :) care zice ca nu putem compara UK cu RO, sint intr-adevar in extremele Europei civilizate, si la propriu, si la figurat; dar sa stiti ca sistemul lor cu o singura “insurance” cu valoare de CASCO/RCA combinate si personalizata ca pret in functie de varsta, experienta si istoricul soferului, zic sistemul, e mult mai bun in principiu.

    3. Misto ideea unui ante-postator/oare care zice ca dansul/dansa considera RCA-ul ca pe o taxa in plus pe masina proprietate; de acord cu ideea, si mai adaug cea mai mare taxa pe care o platim pe masini la ora actuala: ACCIZA pe combustibil, platita in avans (ca la c… :)) direct la pompa, care inseamna PESTE 40% din costul combustibilului, nu e deloc de neglijat, sa va faceti calculul fiecare si sa va cruciti cu cat platiti “cocota de lux” numita stat. Asta ar putea fi subiectul unui post diferit pe acest subiect, coroborat cu situatia similara din Franta, Germania, si raportat la venitul mediu net de acolo. Te sperii daca faci aceste calcule, si-ti dai seama in final CAT DE MULT SE FURA aici la noi, astfel incat gaurile din FURT sa le astupe cu cotizatia noastra, a tuturor, la pompa de combustibil.

      (Citează)

  15. Radu sau altora, chiar vi se pare normal ca pretul sa se dubleze de la an la an? Nu e ceva putred la mijloc? Nu va puneti semne de intrebare?

      (Citează)

    • @Raul: nu. Valoarea necesară astfel încât cei ce plătesc un RCA să fie și despăgubiți în caz de accident trebuie să fie mai mare. Și-au dat seama de asta și le cresc acum.

      Ce văd că nu înțeleg mulți este că plătind un RCA ieftin nu primești nimic în schimbul banilor tăi. Se păstrează sistemul la un nivel unde nu se pot plăti despăgubiri! Plătești degeaba, când va fi vorba să beneficiezi de servicii plătite din acest fond la care contribuie toți șoferii nu vor fi bani suficienți.

        (Citează)

  16. Draga Radu,

    Daca tie ti se pare normal ca acum 5 ani un RCA pe 12 luni sa coste aprox. 180 lei iar acum o luna m-a costat 800 lei?

    Daca da, muta-te te rog in alta tara.

      (Citează)

  17. O fraza cam fara sens dar intelegi tu. :)

      (Citează)

  18. ah, am uitat sa precizez ca in anii anteriori am facut la Groupama si la City Insurance si atunci au putut sa ceara putin si sa si dezpagubeasca, anul asta mi-ar fi cerut 2000-2800 pe an, in conditiile in care nu am nici un accident si am permis de 8 ani.

    Lasa elitismul asta, e o taxa in plus care nu e controlata de nimeni. Daca si la anul o dubleaza ce zici? Ca e normal, doar trebuie sa-si acopere cheltuielile?

    Mai citeste o data si o sa-ti dai seama ca iei apararea unor hoti cu acte in regula.

      (Citează)

    • @Andrei M.: nu o să zic nimic câtă vreme atunci când fac un accident sunt despăgubit rapid. Momentan nu mă plâng de CASCO, mi-au rezolvat imediat două dosare, așa că plătesc în continuare cam 2500 de lei pe an pentru asta.

      La RCA, dacă mă lovește unul care dă 3000 de lei pe an pe RCA și atunci mie îmi va fi reparată mașina imediat, îi voi mulțumi pentru alegere.

        (Citează)

  19. Radu, preferi sa dai mai mult ca ai de unde. Oricum, nu rezolvi nimic platind mai mult si nici indemnand pe altii sa plateasca mai mult.
    Te ajuta pe tine sa te simiti mai bine in caz ca lovesti pe altul, stiind ca ala isi va repara masina pe asigurarea ta fara probleme.

    Este perfect justificat sa alegi cel mai bun pret pt RCA, este o dovada de inteligenta financiara.
    Problema reala este ca statul nu isi face datoria. Autoritatea de supraveghere in asigurari nu face nimic pentru a pedepsi companiile gen Euroins si Astra, care sunt tepari cu acte in regula.

      (Citează)

  20. @nwradu din pacate:
    – te inseli … singur
    – nu ai dreptate
    – argumentele tale sunt puerile si usor de demontat
    .
    .
    .
    De ce nu ajung banii si de ce creste prețul la RCA ? pai:
    – ai idee cat de ușor se da “o dauna totala” ?
    – ești sigur ca persoanele care gestionează acel “Fond” sunt competente … ce părere ai de acuzațiile si arestările de la vârf ?

    etc
    Atension: Bussinesul asta cu asigurarile au la baza o lege “clara” dupa care functioneaza … si, teoretic, ne apara pa noi consumatorii, in rest este cerere si oferta nu comunism

      (Citează)

  21. Adevarul este la mijloc. Nu am identificat nici o referire la faptul ca sunt PROBABIL DUBLATE cheltuielile de reparatii facturate, cu complicitatea agentilor constatatori ai firmelor de asigurare, in conditiile in care asiguratii in cauza sunt in majoritate tzepuiti inclusiv cu folosirea unor piese SH sau de provenienta/calitate indoielnica.

      (Citează)

  22. @ Radu
    Nu contest sub nici o formă cele scrise de tine în articol. Ca toţi comentatorii de mai sus, însă, am o părere uşor diferită.

    1. Sunt de părere că “uniformizarea” tarifelor RCA nu poate fi sustenabilă fără o implicare generală la nivel de ramură. Bunăoară, în continuare găseşti poliţe RCA la valori destul de diferenţiate pe piaţa de profil. Cu mici excepţii, care întăresc regula.

    2. Obligativitatea existenţei unei asigurări RCA impuse ca prevedere legală, nu este în măsură de a fi îndeplinită de toţi posesorii auto, având în vedere problematica preţului de achiziţie. O soluţie coerentă ar fi ca această taxă – repet uniformizată, să fie plătită odată cu, să zicem, impozitul pe vehicul sau ca parrte integrantă în locul taxei de solidaritate incluse în litrul de combustibil. Sau vignetă.

    3. Imposibilitatea “acoperirii” costurilor reprezentate de daune provocate terţilor pe baza unei poliţe de tip CASCO, acoperitoare. Caz în care nu mai este de dorit doar o poliţă RCA, ci un CASCO, care ar răspunde urbi+et+orbi cererilor de piaţă. Uşor de controlat, contabilizat etc.

    4. Menţinerea ambelor tipuri de asigurare pe piaţă nu face decât să sprijine creşterea veniturilor “expectate” ale caselor ce patronează asigurările pe piaţă, fără însă a le motiva să schimbe procedura de despăgubire. Adică cash-flow enlargement. Les implication. Sau pe româneşte, hoţul cu un păcat, păgubaşul cu zece…

    5. Sunt de părere că modul de control al alocării resurselor de despăgubire ar putea fi îmbunătăţit, având în vedere actualul sistem ţinând cont şi de trecerea la digitizarea informaţiilor şi datelor privitor la fiecare conducător/ proprietar auto. Şi ştii despre ce vorbesc aici.

    6. Last-but-not-least: Costurile operative ale unui autovehicul şi aşa sunt mari. Ca autoritate de control sau autoritate tutelară nu pot să cred că nimeni nu şi-a pus întrebarea cum poate fi rezolvată această “paradigmă”. Însă, tot cu tărie cred că ideea profitului a fost mult mai îmbrăţişată decât cea a optimizării unui sistem defectuos, cara până în prezent a sprijint “construcţia” marilor conglomerate de interese în ramură, fără măcar a fi fost cât de cât controlate până în prezent. Doar că acum “ne-am trezit”, când asiguratorii majori pe piaţă românească au început să strige din rărunchi că nu le ajung banii colectaţi pentru plăţi. Oare aici e vorba numai de “preţuri de dumping” sau e vorba de ceva mult mai urât mirositor?

    #justsaying

      (Citează)

  23. Ar trebui schimbat actualul sistem de asigurari altfel o sa fie din ce in ce mai rau.

      (Citează)

  24. Tratezi in mod superficial un subiect destul de interesant. Si de ce spun ca-l tratezi in mod superficial? Pentru ca nu aduci in discutie doua din elementele cheie pentru care RCA-urile sunt atat de scumpe. Primul element sunt serviceurile auto care pur si simplu isi fac de cap in momentul in care repara o masina pe asigurare. Ceea ce pentru un client costa o suma de bani, pentru firma de asigurari costa aproximativ dublu. Si aici firmele de asigurari impreuna cu statul ar trebui sa vada ce e de facut. Al doilea element sunt comisioanele primite de brokeri ori de agentii care incheie asigurari. E absurd ca cineva care completeaza niste date elementare sa primeasca 10-15-20, uneori si 25% din pretul unui RCA. Pentru ca degeaba or sa creasca tarifele RCA, daca unele companii vor alege sa mearga cu comisioane de 20-25 sau poate chiar 30%, tocmai pentru a-i determina pe brokeri, ca atunci cand asiguratul ii intra in sediu sa-i propuna tocmai o asigurare la firma care ofera cel mai mare comision. Ca idee, tocmai firmele ca Astra sau Carpatica, desi au preturi de dumping, ofera cele mai mari comisioane. Asadar, chiar si cu tarife dublate, multe companii se pot trezi in imposibilitatea de a plati politele, tocmai pentru c-au risipit banii pe comisioane uriase catre agenti si brokeri. Nu vad de ce statul n-ar putea sa puna la punct o platforma online undeva fiecare asigurator sa-si inscrie oferete sl tarifele in functie de masina, iar tu ca viitor asigurat sa intri si sa-ti faci asigurarea, astfel incat compania de asigurari sa-ti ofere tie, 5% reducere din comisionul de 10-15% pe care l-ar fi platit brokerului.

      (Citează)

  25. Comparatie cu Anglia:
    Acelasi sofer, masini foarte asemanatoare, Valori rotunjute:
    Ro:
    Valoare auto estimata de asigurator 9800 EUR, valoare de piata ~6500 Eur (asta inseamna implicit faptul ca asiguratrul imi ia mai multi bani)
    Casco – 370Eur (pt prelungire contract) sau 600Eur (acelasi asigurator daca fi fost un client nou, preturi asemanaotare la alt asigurator)
    RCA 1000Ron (220Eur) Puteam iesi “mai ieftin” pe la 150 EUR dar am preferat sa asa, mai ales ca folosesc masina destul de mult “afara”.

    Total: 520Eur cel mai ieftin ai 820 pentru “nou veniti”, anual pt o masina de 6500EUR.

    UK:
    Valoare auto declarata 7000GBP.
    Asigurare comprehensive (echivalent CASCO+RCA ) 530 GBP pt 10 luni.
    Ca sa fie echivalenta cu asigurarea in Ro mai adaug Asistemta rutiera premium Full Europe 100GBP
    Preturile sunt pentru “nou veniti”. N-am valori in conditiile existentei unui isotric.

    Concluzia mea: preturila alea HUGE in Uk sunt un mit. In Romania plateam mai mult pe asigurare decat platesc aici.

    Pleturile asigurarilor in Ro cresc (si or sa tot creasca) pentru ca valoarea daunelor in Ro creste iar numarul daunelor ramane mai departe foarte ridicat.
    (Valoarea daunelor creste inseana printre altele si o calitate a serviciilor mai buna.
    In conditiile in care in Romania sunt de 4 ori mai multe accidente decat in Uk e cumva normal ca pretul asigurarilor in Ro sa fie de 4 ori mai mare pentru aceeasi marja de profit.

    Despre cei care sa plang ca la 29 de ani platesc mai mult decat la 30 sau situatii de genul asta: Studii riguroase efectuate de cercetatori britanici au demostrat ca in a doispea luna dupa 17 ani creierul uman asimileaza brusc cunostinte despre conducerea auto. Alftel nu-mi explic de ce poti conduce fix de la 18 ani iar la 17 ani si 11 luni nu…

      (Citează)

    • @tudor: e mișto calculul tău, mulțumesc.

      Acum sunt curios dacă s-ar ieftini CASCO la noi dacă ar fi obligatoriu pentru toți. Din câte știu, doar vreo 5% din șoferi au CASCO acum și tot mai mulți renunță. Dacă ar fi inclus în asigurarea obligatorie, ar trebui să scadă mult prima.

      Noi aveam o flotă auto de aprox 600 autovehicule. La un moment dat s-a renunțat la CASCO pentru ele pentru că statistic vorbind se bușeau cam 50 pe an și era mai ușor să le repare direct din banii firmei, costa mai puțin decât CASCO pentru 600 de mașini.

        (Citează)

  26. @zetu: poate ar trebui sa te faci broker de asigurari. Inteleg de la tine ca doar trebuie sa completezi niste formulare si incasezi banul gros. Nu?

    Apropo, daca Euroins ar plati acelasi procent ca Generali, nu le-ar mai vinde nimeni politele pentru ca 20% dintr-un rahatel este un rahatel mai mic in timp ce 20% dintr-o polita mare este un venit frumos. Asa, comisionul in valoare absoluta se apropie de a celorlalti si la aia mai mici. Costul cu vanzarea este mai mult sau mai putin similar, fiind concurential intre firme.

    Si nu inteleg de unde ideea asta ca pentru companiile de asigurari preturile in service sunt mai mari. Ei nu au agenti care sa mearga prin serviceuri? La Casco cum fac? Crezi ca nu au discounturi fata de deviz?

    Si da, eu vreau sa ii coste complet, nu ca atunci cand se duce saracul in service si “merge si asa” si accepta sa nu ii vopseasca corect un bandou sau sa ii lege cu sarma un far cu o ureche de prindere rupta sau piese care sa nu fie de origine “pentru ca sunt facute tot de acelasi fabricant ca alea de origine” (dar in alta fabrica unde controlul calitatii si mentenanta sunt o gluma).

    @catre ceilalti:

    De ce ati vrea sa platiti putini bani degeaba? Nu mai bine s-ar scoate obligativitatea RCA-urilor daca tot ne complacem intr-o situatie in care politele nu au valoare??

      (Citează)

  27. Ce s-ar intimpla daca s-ar scoate RCA-ul ???
    -ar ramine MULT mai multi bani in buzunarele noastre .Sunt convins ca s-ar observa in PIB asta…
    -in trafic garantat vei fi muuult mai atent, caci vei respecta regulile. Daca nu o faci, ii repari din banii tai lu alalalt masina. Asa te doare undeva ca ii dai RCA-ul….
    -s-ar elimina total fraudele cu accidente fake….
    -s-ar eliminat salariile nesimtite ale celor care chipurile “”supravegheaza”” acest domeniu.

    Practic si de fapt noi acum platim toate cele mai de sus prin acest RCA nesimtit.

    O chestie simpla:”de cind s-au pus gaborii pe oprit la greu masini si dat amenzi la centuri, nu imi vine sa cred ca TOATA lumea poarta centura. Nu ca o considera utila sau ca ii place, ci pentru ca s-a intepat cel putin odata si a vazut ca trebuie sa scoata bani din buzunar….

    ZIlele astea studiez din ce in ce mai mult sa-mi fac firma in bulgaria si sa-mi trec masinile pe bulgarica…

      (Citează)

    • @KIKI: așa mulți bani sunt 800-1000 de lei pe an de s-ar observa la PIB?
      Din contră, ar crește numărul de accidente false. Acum te doare în fund dacă se face unul că-ți dă prioritate și apoi se bagă intenționat în calea ta ca să-și repare mașina pe RCA-ul tău. Îi dai asigurarea și la revedere. Să vezi după aceea, când nu va mai exista acest mecanism simplu, cum se vor țigăni toți să te înșele cu “dă-mi 800 de lei sau chem poliția! Îți ia carnetul garantat!”. Cine face mârlănii va face în continuare.

      Cât despre salarii nesimțite, treaba de la ASF este scăpată de sub control, dar ăia nu supraveghează doar asigurările RCA, ci toate asigurările posibile, ceea ce nu va dispărea niciodată.

        (Citează)

  28. Si totusi nimeni, in afara de amendament mai sus, nu a zis nimic de costul reparatiilor efectuate in service.

    Sau de faptul ca pentru o lucrare de vopsire de 2 ore (bill-uite pe factura) se consuma carpe de sters pe maini de 450 RON (caz real).

    Sunt service-uri care si-au umflat facturile de reparatii cu cate 300% in fiecare an pentru ca se poate si pentru ca exista comisioane care se impart intre nenea sef de la asigurari si nenea sef peste service.

    Si da, in foarte putine cazuri te intreaba ce fel de piese vrei – trebuie sa mergi la service-ul agreat de asigurator- pentru ca automobile, nu?

      (Citează)

    • @Dan: eu sunt de acord parțial cu @zetu că a fost cândva o vreme fericită în care RCA-urile plăteau și atunci service-urile au tot ridicat costurile cu nesimțire, “că dau ăia bani oricum”. Pana mea, 90 de lei ora de manoperă? Vremurile acelea s-au dus și consecințele se simt de câțiva ani, cam de când asigurările au început să impună anumite service-uri și să ceară piese noname șamd.

        (Citează)

  29. mircea (primul)

    01/10/2014 la 9:19 AM

    de ce mama dracu sa nu cumpar un rca de 1000 de lei in loc de unul de 2000 si cu diferenta sa mai imi pun niste clauze misto in asigurarea mea misto de CASCO pe care sunt super motivat sau dau multi bani?

    intrebare pentru aia care dau 2000 de lei pe un rca in loc sa dea 1000(cum fac oamenii sanatosi la cap):

    daca rovinieta ar fi pe 2 categorii, una mai scumpa si una mai ieftina si vi s-ar zice ca aia mai scumpa e mai misto ca ajung mai multi bani la buget si o sa aveti drumuri mai misto, ati cumpara-o pe aia? cred ca s-ar gasi inteligenti care ar face-o.

      (Citează)

  30. am fost lovit de un gabor cu o masina cu numere de anglia , asigurare din parti , am luat teapa …… statul nu ia nici o masura a primit o amenda si atat !( si nu cred ca o va platii ) Iar eu a trebuit sa suport 8000 de lei reparatia si urmeaza sa ma judec cu el ! Cat timp omul de rand nu realizeaza ca uniti ei sunt puterea nici o sansa sa fie mai bine in tara sau oriunde in lume .

      (Citează)

  31. Si inca un lucru eu nu cred ca totalul sumei rca ( platita de toti care au ) – totalul accidentelor sa dea cu minus . Nu cred pur si simplu vb de niste sume uriase procentul de accidente este foarte mic comparativ cu totalul masinilor asigurate . Poate e si mana statului are vreo acciza sau ceva artificiu tot este .

      (Citează)

  32. Total eronat din 2 motive

    1. Sa zici ca vrei sa cumpere lumea ceva mai scump ca sa beneficieze un străin de acel ceva e ca si cum ai vrea sa dresezi o mie de ursi polari sa danseze step sincron in fata casei poporului. Nu imposibil, dar aproape imposibil.
    Si eu am cumpărat asigurare putin mai scumpa din acelasi motiv ca tine, doar ca a cumpara de la generali sau allianz e snobism. Preturile practicate de ei sunt foaaaaarte mari tocmai pt ca vor să se elimine de pe piata rca-urilor la persoane fizice.

    2. Pierderile companiilor de asogurari nu vin din rca. Parcul auto din ro este foarte mare si vechi, lucru din care reies încasări mari si reparatii ieftine.
    Problema in companiile de asigurari sunt fraudele. Pana acum 2 ani nu exista un istoric centralizat al evenimentelor rutiere. Nici acum nu exista ceva de luat in seama, pentru ca nu ae înregistrează toate datele: Proprietar, utilizator, conducător auto la momentul accidentului etc. Daca eu fac accident cu o masina pe numele altcuiva, eu rămân cu istoric 0. Asiguratorii au încercat sa-si faca fiecare cate un sistem care sa urmărească toate datele astea, dar succesul a fost aproape nul. Firma la care am lucrat pana acum 1 an colecta date de la mai multi asiguratori si avea un fel de depozit de date, foarte incomplet, care încerca sa elimine fraudele sin asigurări. Era un sistem mizerabil, extrem de prost,dar singurul… Îl foloseau (nu stiu daca încă îl mai folosesc) doar câteva companii. Restul preferau sa meargă in continuare pe pierderi. Si sumele pe care le economiseau dovedind fraudele ajungeau la 2-3 mil euro pe an. Bani care la celelalte firme se împart debla cap la coada (inspectori).
    Cat am lucrat acolo am aflat o grămadă de nereguli din interiorul asiguratorilor. De exemplu, o masina pe care tu o cumperi cu 6000 de euro, ei ti-o evaluează la 10000, pentru ca ala e pretul ei de noua. Tu o dai dauna totala si, in loc sa o vinzi cu 5000 la rândul tau dupa 2 ani, iei 8000 de la asigurare. Sau o masina cu un far spart declarata dauna totala de un inspector care-sibia si el partea de 1000 de euro… Sunt baieti care cu asta se ocupa, din asta traiesc. Si traiesc bine. Si multe multe alte lucruri care nu sunt puse la punct ca sa-si micsoreze pierderile. Asta cu majorarea rca e doar ca sa para ca fac ceva

      (Citează)

  33. @nwradu

    Faza cu se baga ala in tine ca sa ii repari masina pica. De ce? Pentru ca ala nu te poate pacali decit daca tu incalci regulile de circulatie…

      (Citează)

  34. http://i.imgur.com/Def5oBX.png

    exemplu de RCA pe PF la un motor de 3L.

    Deci cat ziceati ca e in Anglia? 2000 de lire?

      (Citează)

  35. food for thought:
    mai multe autostrazi -> mai putine daune,
    amenzi mai mari -> mai putine daune,
    aplicarea legii -> mai putine daune,

    mai putine daune -> rca mai ieftin :)

    Asta cu autostrazile chiar e pe bune, n-am luat ever vreo amenda pe autostrada si am vazut muuult mai putine accidente decat pe DN-uri.

    Acu mergeti la vot.

      (Citează)

  36. Eu am plătit 750 lei / 6 luni pe un 2000 diesel (2010); prețul depinde de motor, vârsta, bonus malus etc, la o mașină cu motor foarte mic sa zicem un matiz înmatriculat pe o persoana mai în vârstă poți ajunge la prețul din poza sus din poza, ca și side note Carpatica sunt foarte ok, am avut un mic incident cu o persoana care acea RCA la ei în doua săptămâni sa rezolvat no q asked, spre 1300lei a costat reapariția.

      (Citează)

  37. Apropo greșelile de mai sus sunt de la SwiftKey, ai avut un articol în care îl lăudai, dar cam sux balls rău de tot pe romana, probabil de când e free a pus mana pe el tot “romanul” ca, găsesc niște cuvinte sugerate la el :))

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus