un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Supraviețuitorii sunt vinovați pentru că au supraviețuit

5 Feb 2014  ·

TEHNOLOGIE  ·

32 comentarii

Cam asta este atitudinea Romatsa privind întârzierile apărute în acțiunea de salvare a celor prăbușiți în Apuseni. Răniții sunt vinovați pentru că au sunat prea mulți oameni, prea multe servicii de intervenție și nu au dat indicații bune salvatorilor, creând confuzie.

Mă gândesc că Romatsa probabil ar fi preferat să nu supraviețuiască nimeni. Atunci ei ar fi putut face treaba ca la carte, tacticos, fără nici o presiune de a ajunge la avion în timp util.

Părerea mea este că cine a scris acel raport de la Romatsa a fost tare neinspirat (ca să fiu politicos și să nu spun “bou”). Chit că răniții ar fi sunat și ar fi spus că s-au prăbușit în Ungaria, nu în Apuseni, tot nu poți da vina pe ei pentru incompetența ta. Pur și simplu nu se face asta.

La ultimul articol despre STS un comentariu spunea ceva de genul “ok, și dacă nu STS-ul trebuia să-i localizeze, cine e vinovat?”. Păi Romatsa, credeam că am stabilit asta deja. Romatsa (autoritatea de supraveghere a traficului aerian) are prin lege și prin regulamentele interne sarcina de a organiza un comandament de urgentă care să coordoneze acțiunile de căutare a avioanelor prăbușite; Romatsa are prin lege și regulamentele interne dreptul de a coordona celelalte servicii implicate sau de a le cere informațiile necesare coordonării respective (ambulanțe, elicoptere, date de la STS, sateliți de la americani, informații de la Moscova, după caz și nevoie).

Dacă erupe un vulcan în România sau are loc vreun mare accident feroviar sau cutremur sau atentat, se ocupă alții de coordonare. Dar în cazul accidentelor aviatice, cei de la Romatsa sunt șefi, au software-uri speciale, au oameni prezenți non-stop la post șamd. Iar Romatsa nu a făcut ceea ce trebuia (explicație bună aici); nu zic doar eu asta, ci și raportul vicepremierului Gabriel Oprea.

Ca o completare: STS-ul este blamat că nu a localizat rapid epava, locație pe care ar fi trebuit să o înainteze spre acea celulă de criză de la Romatsa sau direct la salvatorii din teren. Ministrul Stroe și-a dat demisia pentru declarații inoportune (“regret că s-a întâmplat în mandatul meu”). Ambulanțele și alți oameni au ajuns târziu la locație și pentru că nu au dotări corespunzătoare pentru acel mediu, dar asta e situația și nu ai ce-i face.

Întrebările despre elicoptere, drone, ATV-uri și alte scene demne de filme le-am consumat deja. Cât despre MApN și unitățile lor radar și elicopterele lor search & rescue, probabil că lipsa unei comunicări eficiente a făcut să nu le ceară nimeni ajutorul sau să-l ceara prea târziu.

De ce nu a intervenit bine Romatsa? Nu se știe, directorul nu a apucat să dea explicații, demisionând rapid, iar acum raportul lor intern dă vine pe supraviețuitori. În practică, probabil auzind că răniții au sunat deja la 112 și la rude și că oamenii IGSU se deplasează în forță spre acea zonă, cei de la Romatsa or fi crezut că nu-i nevoie de ei, că deja epava este localizată și situația s-a rezolvat de la sine printr-un “hai că merge și așa”. Tot în practică, lipsa exercițiilor și a unor proceduri clare, precum și prezența unor oameni numiți politic și fără experiență a dus la lipsa unei ierarhii clare, nimeni nu știa cui raportează și de la cine primește ordine, ba poate au vrut să facă fiecare ce credea că-i mai bine pe munte.

O întrebare bună acum este dacă aceste probleme se vor rezolva pentru viitor. Nu de alta, dar închipuiți-vă scandalul dacă un avion străin se prăbușește în România, spațiul nostru aerian fiind în culoarul de zbor spre Orient, și începe un scandal internațional.

Eu la concluzia de mai sus am ajuns citind diverse rapoarte și regulamentele instituțiilor, din ce am găsit pe net. Un singur lucru ar mai trebui să apară, înregistrările de la 112 ale discuțiilor cu supraviețuitorii pentru a auzi și noi ce date s-au cerut și ce s-a comunicat.

Apropo, până acum s-a dezbătut subiectul reacției lente a autorităților. Mai rămâne să aflăm a cui este vina pentru prăbușirea avionului, moment când probabil va începe un nou scandal: tare cred că pilotul Iovan va fi vinovat de eroare de pilotaj, coborând prea mult pentru degivrare. Tot eroare umană se numește și tot vinovat de accident este, chiar dacă nu a făcut-o cu intenție. Iar copilotul, momentan în spital, nu m-ar mira să ajungă și pe la tribunal.

sursă raport: Digi24.ro. Iar dacă nu l-ați văzut deja, priviți interviul cu dr Sorin Ianceu, supraviețuitor al accidentului, spune multe lucruri interesante despre ce s-a întâmplat.

    32 comentarii

  1. Ai văzut transcrierea convorbirii între ISU și ROMATSA, în care cei de la ISU comunică mai departe coordonatele primite parca de la STS, iar idiotul de la ROMATSA se plânge că sunt “într-un format atipic, necunoscut lor” și întreabă dacă nu știe nimeni cum se transformă coordonatele în sistemul cu grade/minute/secunde?

    Asta dovadă de incompetență!

      (Citează)

    • @snake26: dacă este cum zice respectivul domn, adică o “technicality” cum ar zice americanii, tot nasol rămâne, adică o lipsă clara în procedura Romatsa, care putea prevede această situație.

        (Citează)

  2. @seba18: link, te rog?

      (Citează)

  3. Asa-i in romanica….

      (Citează)

  4. si cat era de greu de facut localizarea: http://goo.gl/vwzSDJ, la doar un click distanta…

      (Citează)

    • @seba18: da, e trist cât de simplu puteau fi găsiți. Dar trebuie cercetat de ce operatorii nu știau de astfel de coordonate și trebuie văzut și ce fel de aparate au cei de la sol, dacă au. Cred că echipele de salvatori se bazează tot pe telefoanele proprii, nu știu dacă au GPS-uri profesionale.

        (Citează)

  5. Asadar se pare ca cei de la STS au primit coordonatele de la supravietuitori. Si totusi, eu nu prea inteleg ce mai cautau cei de la ISU, care aveau deja coordonatele locatiei, sa discute cu cei de la ROMATSA.

    Oricum, e infiorator sa vezi ca un angajat al statului, pe mii de euro, habar n-are de google maps, sau de modul extrem de usor de a transforma acele coordonate, cu ajutorul internetului, in niste coordonate care sa le fie “familiare” domniilor lor.

      (Citează)

    • @Coke: legat de ce discutau cei de la ISU cu Romatsa dacă aveau deja coordonatele, nu știu în ce moment al zilei era acea discuție. Poate au purtat-o după găsirea lor de către săteni, când totul s-a elucidat, dar era deja prea târziu pentru tânăra doctoriță.

        (Citează)

  6. Cica cei de la Romatsa nu erau familiari cu faptul ca coordonatele GPS pot fi exprimate in mai multe formate. Dar cu un pic de bunavointa la o simpla cautare pe google “coordonate gps converter” primul site care il afiseaza este http://www.csgnetwork.com/gpscoordconv.html si isi face treaba excelent
    ar fi putut incerca macar sau macar sa sune un prieten / sa intrebe publicul

      (Citează)

  7. Deci pana la urma doctorul Zamfir a trimis coordonatele “19,33,20/1” la 112. Deci toate supozitiile ca puteau fi transformate in ceva folositor sunt supozitii false.

    E foarte important ca in comunicarea cu 112 sa iti pastrezi calmul si sa dai toate detaliile.

    Citez: Zamfir „a refuzat să mai dea alte informaţii, spunând că a transmis informaţiile şi că nu mai dă nimic”

      (Citează)

  8. Un raspuns la intrebarea ta – daca se va rezolva ceva pe viitor. Tare mi-e ca nu se va rezolva sub administratia actuala – si-au aratat (in)capacitatea destul de clar pana acum, au alte scopuri decat sa imbunatateasca ceva…

      (Citează)

  9. scrie pe site-ul din link, la comentarii, că ăstia de la STS nu au cum să intre pe internet, că ăștia militarizați nu au acces la net ci doar la softurile proprii. Makes sense, știu ce obtuzi sînt militarii români, că am făcut și eu armata.

      (Citează)

  10. Ca ziceai de MApN, in raportul ROMATSA apare ca a sunat cineva de la biroul Statului Major General in care isi ofereau suportul catre ROMATSA dar li s-a spus ca nu e nevoie, cel de la armata insistand ca totusi daca au nevoie au numarul lor de telefon.

    @Radu, Zamfir a dat coordonatele corecte(lipseau niste cifre pentru o localizare si mai exacta, perimetrul acelor coordonate fiind de aproximativ 1 km2), apare in raportul respectiv. Dupa aia si STS-ul a dreso ca de fapt Zamfir nu ar fi dat coordonatele la un angajat STS ci la un angajat ISU.

      (Citează)

    • @alex: depinde ce-a oferit MApN-ul ca suport. Elicoptere nu, că era ceață. Am înțeles că deja dăduseră ordin unor unități militare să se pregătească de căutări temeinice pe munte, să scoată tehnica militară etc, dar n-au ajuns prea departe pentru că au fost găsiți.

        (Citează)

  11. @nwradu: discuțiile s-au purtat la 18:51 respectiv 19:01, deci nu fuseseră găsiți încă

    @Radu: vezi coordonatele din transcrierea convorbirii. Sunt coordonatele exacte, nu cele de care spui tu, si indica exact locul prabusirii (link-ul meu spre google maps de mai sus)

      (Citează)

    • @seba18: ba da, cam la ora aceea deja se știa ce și cum. Ei s-au prăbușit la orele 16, la orele 21 deja erau înapoi la baza dealului, filmați de televiziuni. Pe la 19 probabil că erau salvatorii în drum chiar spre ei.

        (Citează)

  12. 2 milioane de euro cheltuiti pe aparatura de detectare si spun ca sunt incapabili sa faca asta …. ca multe lucruri in romanica noastra sunt de nedescris …. bani aruncati pe fereastra degeaba

      (Citează)

    • @traian: nu chiar, e ok explicația lui Băsescu. STS-ul este echipat pentru localizarea telefoanelor fixe.

      Cele mobile aparțin operatorilor, așa că aceștia sunt cei mai în măsură să spună prin ce celulă vine apelul. Dacă ești în oraș, telefonul este conectat la multe antene, faci intersecția acoperirii lor și iese o zonă mică, după cum face chiar Google Maps dacă-i scoți GPS-ul.

      În câmp liber acolo era o singură celulă. Iar STS-ul are alte echipamente de detectat telefoane mobile, dar acestea trebuie duse la fața locului și îndreptate spre zona respectivă, iar ele îți vor spune cam pe unde localizează emisia. Dar trebuie duse acolo mașini cu antene, de obicei mai multe pentru o triangulație. Chiar și operatorii puteau face asta, dar cine știe unde prin țară există astfel de antene.

        (Citează)

  13. @Seba unde este transcrierea convorbirii? Eu am citat din link-ul din post cu interviul.

    Cei de la 112 au declarat ca in loc de coordonate au primit ora si data iar apoi doctorul Zamfir a refuzat sa mai dea alte indicatii.

    Citez:
    „Serviciul de Telecomunicaţii Speciale protestează ferm faţă de afirmaţiile potrivit cărora doctorul Radu Zamfir ar fi trimis coordonatele geografice prin Sistemul 112. Dânsul a descris doar ce vedea în jurul său şi pe un ecran de telefon mobil, începând cu ora 19:30, doctorul Zamfir indicând ca şi coordonate ora afişată pe telefonul mobil, respectiv: 19,33,20/1, iar peste patru minute 19,37,20/1, care, evident, nu sunt cooordonate geografice”, se arată în comunicatul STS.

      (Citează)

  14. @nwradu, pai nu au apucat sa ofere nimic, ca cei de la ROMATSA nu au vrut nimic de la ei. In raportul ala facut de Oprea aparea chiar ca MApN-ul facuse “traiectoria” de la ultimul punct in care avionul aparuse pe radar si unde era cel mai probabil sa se fi prabusit in functie de conditiile meteo si de viteza avuta pana atunci.

      (Citează)

  15. @Radu: e de bun simț ca înainte de a comenta la un articol să citești și ce au avut de spus cei care au comentat înaintea ta, zic…

      (Citează)

    • @seba18: da, dar e un șpil aici. Nu știm când a avut loc acea discuție Romatsa-ISU în care coordonatele geografice cu zecimale erau necunoscute pentru ei, că erau obișnuiți cu cele cu minute și secunde. Este foarte posibil ca acea discuție să fi fost pe final, când sătenii au localizat avionul și au zis unde este, când cei de la offroad au ajuns acolo și au transmis niște coordonate și acum operatorii doar se asigurau că le au toți cei implicați. Altfel spus, acele coordonate erau vehiculate când deja era prea târziu pentru doi oameni.

      Pe mine altceva mă sperie. Dr Ianceu a zis foarte clar în interviul de la Digi24 că unind cu o linie localitățile Horea cu Măguri, atunci acea linie trece prin poziția lor. Și cică le-a descris și drumul cel mai apropiat pe ei. Mă uit pe Google Maps pe linkul dat chiar de tine și omul acela a avut mare dreptate, chiar sunt pe segmentul ce unește cele două localități, era totuși ușor de aproximat locația.

        (Citează)

  16. @nwradu: conform timeline-ului din raportul oficial, la 21:13 au fost găsiți de către pădurar iar la 22:05 a început transportul victimelor la baza dealului.

    Deduc de aici că dacă la 19:01 cei de la ROMATSA ar fi fost mai descurcăreți și ar fi știut să pună acele coordonate pe hartă, ar fi trebuit ca echipele de salvare să fi ajuns acolo înaintea pădurarului…

    Cu alte cuvinte, discuția telefonică se purta încă într-un moment crucial al căutărilor, când nimeni nu știa unde sunt și în care o astfel de informație precum coordonatele exacte, preluată și prelucrată corect, ar fi putut fi salvatoare. Dar nu a fost…

    PS: din același raport – “19.17 – dr. Radu Zamfir revine cu apel de urgenţă 112; se încearcă din nou obţinerea de date mai exacte de localizare” iar la “20.15 – IGSU solicită reconfirmarea coordonatelor”, toate astea petrecându-se DUPĂ convorbirea ISU-ROMATSA (19:01) când, deci, coordonatele exacte erau deja transmise dar nimeni nu știa ce să facă cu ele. Iar asta e trist, foarte trist.

    Acum, nici nu mă mai mir că Radu Zamfir și-a pierdut cumpătul și răbdarea și o fi refuzat la un moment-dat să mai dea coordonatele spunând că le-a dat deja în repetate rânduri – când a văzut cu ce fel de incompetenți are de-a face.

      (Citează)

  17. Mai era discutia dintre turnul de control Oradea si ISU(Cluj cred) in care sunau aia de la turn sa intrebe daca alt tip de coordonate nu au, ca pe astea nu stiu sa le foloseasca. Deci sa lucrezi intr-un turn de control si sa nu stii toate metodele de coordonate mi se pare inaceptabil. Oare chiar nu s-a gandit nimeni sa le bage in google, sa vada ce se intampla?

      (Citează)

  18. @seba18 Scuze, nu vazusem primul link al tau. Dar din cate inteleg coordonatele astea tot erau la 5 km distanta de locul prabusirii.

    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-16550579-harta-interactiva-coordonatele-geografice-obtinute-isu-medicul-radu-zamfir-indica-punct-distanta-peste-5-locul-avionului-prabusit.htm

    Ar fi interesant de vazut transcrierea convorbirii dintre doctorul Zamfir si cei de la 112 mai ales in conditiile in care STS se jura ca nu a primit coordonate.

    Pana atunci nu zic ca a facut nimic gresit doctorul Zamfir. Dar ramane in picioare sfatul ca atunci cand comunici cu 112 este foarte important sa ramai calm, sa dai toate detaliile posibile si sa ai foarte multa rabdare.

      (Citează)

  19. @Radu, tu esti batut in cap? C-altfel eu nu-mi pot explica atitudinea asta. Ai trecut vreodata printr-un accident de masina? Eu am trecut, si n-a fost unul foarte light, dar am avut norocul sa scap intreg. Crede-ma, cateva zile dupa n-am mai fost bun de nimic. Sa nu mai vorbesc starea pe care am avut-o pret de cateva ore dupa. Acum incearca sa-ti imaginezi cum e sa supravietuiesti unui accident aviatic, sa ai un pilot prins intre niste fiare constorsionate, sa mai ai o fata care nu-si simte niciun membru, sa mai ai un copilot cu leziuni grave, si alti 3 colegi care nu se simt prea grozav, si-n tot contextul asta tu-i ceri acelui om sa se compoarte normal si rezonabil si sa discute ore-n sir cu niste idioti care nu-s in stare sa-i localizeze? Pai tre’ sa fii cel putin cazut in cap sa gandesti asa. Doctorul zamfir trebuia sa managerieze o situatie extrem de complicata, sa se imparta intre 5 oameni care ar fi avut nevoie de ajutorul sau, si in acelasi timp sa-si mentina calmul si sa le repete unora niste coordonate de 10 ori? Pai tu esti zdravan la cap?!

      (Citează)

  20. @coke Atunci cand ai o problema si suni la 112 ai sanse mai mari sa ti se rezolve daca faci tot posibilul sa te calmezi sa sa raspunzi la toate intrebarile.

    Chiar daca ai un glont in tine iti maresti sansele de supravietuire daca vorbesti clar si raspunzi la toate intrebarile.

    Ti-am zis ca nu li se poate reprosa nimic supravietuitorilor mai ales necunoscand exact ce au vorbit cu cei de la 112 si in plus tinand cont ca au trecut print-un accident.

    Dar atunci, fara sa cunoastem datele nu le poti reprosa nimic nici celor de la 112 decat eventual faptul ca nu pun la dispozitie aceste comunicatii.

    Daca esti capabil sa vorbim civilizat atunci putem continua cu argumentele.

      (Citează)

  21. Colac peste pupaza, acu ne mai taie astia si mau’ la drone :)))

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus