blog demisec cu note fine de tehnologie

Urmăriți-mă gratuit pe Instagram și pe YouTube!

RCA-urile spre colaps?

Clock icon

5 Apr 2013

Tag icon

AUTO

Comments icon

24 comentarii

rca_uri_emag“Românii sunt nemulțumiți că firmele de asigurare RCA plătesc foarte greu reparația mașinilor, blocându-le în service cu lunile”

Nu mă miră. Întreg sistemul RCA este prost gândit și în opinia mea se îndreaptă spre un colaps.

Problema? Principiul acestor asigurări este greșit deoarece asigurarea cumpărată de mine îi va fi de folos altuia. Dacă eu lovesc o altă mașină, îi dau șoferului respectiv asigurarea mea RCA și e problema acelui om să se lupte cu firma la care am încheiat-o și să-și repare mașina. Iar dacă durează mult, ghinion pentru el.

Întrucât eu nu beneficiez deloc de pe urma RCA-ului achiziționat de către mine (îmi trebuie ca să circul legal), tendința va fi să-l cumpăr pe cel mai ieftin. În imagine este o simulare de eMAG Asigurari RCA pentru un Opel Astra cu motor 1,6 litri. De ce-aș alege Generali sau Allianz, despre care se spune că plătesc imediat daunele și rezolvă rapid dosarele, dacă oricum nu voi beneficia eu de seriozitatea lor? Mai ales având în vedere că nici un șofer nu încheie un RCA punându-și în minte să și facă accidente acolo, ci din contră, te gândești că nu ți se va întâmpla chiar ție și doar ai nevoie de hârtia respectivă pentru că o cere legea.

Prin urmare, este o tendință normală ca marea masă a oamenilor să se îndrepte spre cele mai ieftine oferte. Și după introducerea sistemului bonus-malus, care îți crește costul dacă ai avut incidente în anul anterior, sigur te vei îndrepta spre cel mai ieftin dintre sumele mărite. În paralel, service-urile auto cresc prețurile (dealerii dau mașini mai ieftin și vor să recupereze banii prin servicii post-vânzare mai scumpe, service-urile private urmează tendința de scumpire).

Consecința? Firmele de asigurări s-au întrecut în a avea cele mai ieftine prețuri, fără un plan realist pentru ce vor face când vor avea de plătit despăgubiri. Cineva a vrut să vândă mult și să se laude cu o cotă de piață bună; concurența a răspuns cu aceeași monedă. S-au încasat puțini bani și acum nu au din ce să plătească toate cheltuielile operaționale ȘI despăgubirile necesare, așa că plătesc selectiv sau cu întârzieri mari, când mai fac rost de fonduri.

Iar cum eu plătesc un RCA ieftin, calculat în funcție de caracteristicile mașinii mele, dar pot lovi un Maybach cu ea, fără ca acest risc să fie deloc corelat cu ce-am plătit eu. Pot să dau 400 lei pe RCA și să fac daune de 20.000 de euro unei mașini, daune pe care trebuie să le plătească asiguratorul.

Soluția? Transformarea RCA-ului într-un fel de CASCO. Dacă te lovește cineva, tu îți repari mașina pe propriul tău RCA, nu pe al celuilalt. Respectivul primește amendă pentru vina în accident, îl va costa mai mult propriul său RCA, nu contează. Dar tu ai interesul să închei un RCA cu o firmă cât mai serioasă, chiar dacă asta înseamnă mai mulți bani.

Cam așa se face acum la CASCO, unde ai tot interesul să-ți dai banii unei firme serioase, care în caz de daune să-ți aprobe imediat reparațiile. CASCO e opțional, încheiat de puțini șoferi, și deci scump. Dacă sistemul s-ar integra în cel obligatoriu, prețul unei asigurări ar scădea mult pentru că ar fi de câteva ori mai mulți clienți.

    24 comentarii

  1. Da, rationamentul e corect. Doar ca rca despagubeste intr-o anumita limita. Si limita depinde, din ce stiu eu si nu sint sigur, de valoarea masinii asiguratului.
    Daca eu cu rabla din 1900 lovesc un maybach, rca va despagubi maybach-ul cu cuantumul asociat asigurarii pentru masina mea. Care e destul de mic. Chiar as dori cineva sa aduca lamuriri aici.
    Si daca asta nu e adevarat, atunci mai exista cazul in care rca-ul despagubeste mult mai putin decit valoarea daunei. Si atunci pagubitul ma da in judecata pentru recuperarea diferentei.

    Eu sint total de acord sa repar masina pe rca-ul meu. Si sa las restul disputelor intre firmele de asigurare.
    Asa imi voi face un rca corect pentru ca ma gindesc la mine.

      (Citează)

  2. nu prea poti, ca asa functioneaza cartea verde in europa cel putin.

    o solutie ar fi sa fie o suma fixa, in fc de marca, an, cilindree, etc. Si in momentul ala o sa-ti faci numai la Allianz.

      (Citează)

  3. jules, te inseli, cuantumul asigurat e fix, scrie pe polita, max 2 mil pagube materiale si 5 pentru persoane parca.

      (Citează)

  4. Nu stiu cand ai facut simularea aia insa eu mi-am facut acum 2 luni asigurare pentru un opel astra cu motor de 1.6 litri si am platit 500 lei pentru 6 luni, si nu sunt incepator.

      (Citează)

  5. Jules, probabil nu-i chiar asa- uite ce experienta am avut eu: am fost lovita de o Dacia papuc veche (probabil nu valoreaza mai mult de 400 de euro masina toata). Masina mea a avut nevoie de reparatii in valoare de 6300 de lei (deci spre 1500 de euro), care sigur depaseau intreaga valoare a masinii care m-a lovit.

      (Citează)

  6. @add @dojo ok, am spus ca nu eram sigur.
    O sa incerc sa ma interesez.
    Mai e si chestia ca maybachul de ex poate fi evaluat la o suma mult mai mica decit valoarea lui de piata. Caz in care pentru diferenta tot la vinovat te duci.

      (Citează)

  7. Problema si mai grava e la service-uri, la service-urile care uneori dubleaza facturile pe care le emit catre firmele de asigurari. Asta e si motivul pentru care multe din firmele de asigurari au pierderi.

      (Citează)

  8. Ar fi interesant sa discutam un pic despre Casco si in cat timp iti dau banii daca ai dauna totala. La acest capitol, Tiriac ar fi bine sa ii scoatem din top .

      (Citează)

  9. Eu de cand am masina am facut pachet rca + casco la Allianz. anul asta de exemplu am dat 350ron rca si vreo 1250ron casco si stau linistit. Casco-ul e bun in caz ca te loveste vreun cocalar de BG sau vreunul asigurat la Carpatica.
    A fost un proiect pe la Guvern de genul asta Rca-ul sa despagubeasca propria masina tocmai cu intentia asta de a elimina firmele astea care nu platesc: astra carpatica euroins si altele. Rau imi pare ca nu a trecut.

      (Citează)

  10. radu, se numeste responsabilitate. eu am ales mereu allianz si generali tocmai pentru ca nu voiam sa ii tin in service pe cei pe care i-am lovit, eu fiind patit cu cineva asigurat la Carpatica.http://www.manafu.ro/2011/01/va-propun-un-rca-responsabil/

      (Citează)

  11. Ce îndeamnă “CASCo e scump”? Cam cat costa pe an? Si e in funcție de mașina, zona unde locuiești, numărul de accidente din vina ta etc?
    Cam cum e sistemul de asigurări: se asigura proprietatea, proprietarul sau amandoua? De curiozitate întreb.
    Un caz funny: Cunosc o asiatica, care împreuna cu cele 2 fete ale ei, au avut in total vreo 25 de accidente. in ultimii 3 ani. Nu grave, Fender-bender. Acuma plătesc asigurările la mașini, vreo $5000/6luni. Lol

      (Citează)

    • @Diana: RCA-ul este obligatoriu ca să poți circula. Costă între 400 și 700 lei pe an pentru o mașină normală și prețul se calculează în funcție de mărimea motorului și de antecedentele tale ca șofer. N-ai accidente, ai discount, ai accidente, plătești mai mult.

      Dacă faci un accident și e vina ta, ceilalți șoferi (și eventual oameni răniți) își repară mașinile pe RCA-ul tău. Firma la care ai încheiat RCA-ul le plătește reparațiile și spitalizarea. Mașina ta nu o repară nimeni.

      CASCO este facultativ și îți repară propria ta mașîna, chair dacă este vina ta. Te asigură și pentru vandalism, furt, incendii, meteorit picat pe mașină, etc.
      Ca preț, se calculează în funcție de valoarea inițială a mașinii și vechimea sa, plus antecedente. Am dat 2000 lei pe an la un Mondeo 2003, anul următor a fost 1600, apoi am găsit oglinda ruptă și o lună mai târziu parbrizul fisurat, le-a reparat Omniasig-ul fără nici o problemă, dar anul următor a crescut la 2600 lei pe an.

      La o mașină nouă șî scumpă (să zicem 30k euro) cred că un CASCO ajunge la câteva mii de euro pe an. Cred că poți găsi pe net calculatoare.

        (Citează)

  12. Doar suna, atat. Sunt client de 4ani la ei, iar anul acesta cand au crescut preturile le-am spus ca vreau o reducere mai mare, ca altfel ma razgandesc.

      (Citează)

  13. Radu, eu vorbesc despre responsabilitatea noastra de a nu mai alege compania doar pentru ca oferta ei e mai ieftina si ca oricum ii fac masina altuia pe RCA. Mentalitatea asta e pur romaneasca. Intr-o zi, Doamne fereste, poti da si tu peste unul cum am intalnit eu. Si o sa vezi altfel lucrurile.

      (Citează)

    • Pai eu n-am ales-o pe cea mai ieftină, dar gândește-te la marea masă a oamenilor care te înconjoară și ce mentalitate au. Abia convingi un om sa dea mai mulți bani pentru confortul sau siguranța proprie, darămite doar pentru binele altora?

        (Citează)

  14. De regulă eu elimin (aproape) întotdeauna extremele, și aleg o variantă de mijloc. Când am apelat la brokeri același raționament mi l-au recomandat și ei și nu prețul cel mai mic.

    Până la urmă ar trebui ca CSA-ul să îi călărească pe asiguratorii neplătitori cu controale și amenzi și să-i determine să își alinieze prețurile și să evite dumping-ul.

      (Citează)

  15. Radu: multam’ de explicatii, eram curioasa cat costa CASCO. De RCA imi amintesc, dar parca era pe mașina nu pe persoana?
    Nush de ce am avut impresia ca in Europa asigurările costa mai putin decat in NoAmerica, dar acum mi-e clar ca sunt mai scumpe. Eu plătesc full-coverage mai puțin pentru 2 mașini comparativ cu una in Ro. Cu un deductibile de $500. De fapt poate asta ar fi soluția pentru asigurările RCA: un deductibile, si atunci probabil s-ar conduce mult mai prudent. :)

      (Citează)

  16. Daca valoare apolitei creste cu 1000 de lei pt 2 avarii minore, s-ar putea sa fie mai ieftin sa platesti din buzunar. Si atunci la ce bun mai faci casco?

    On topic: Eu fac RCA si Casco la aceeasi firma (pe care o aleg cu gandul ca trebuie sa-mi repar si eu masina in caz de accident) pentru ca primesc bonus asigurarea casco pt calatorii in strainatate.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite.

sus