blog demisec cu note fine de tehnologie

Două zile de condus noul Ford Kuga

Clock icon

25 Mar 2013

Tag icon

TEHNOLOGIE

Comments icon

8 comentarii

noul_ford_kuga_10_lateral_stanga
Joi și vineri săptămâna trecută am condus noul Ford Kuga într-un drivetest ce ne-a purtat prin jurul Brașovului. Mașina este plasată de Ford mai sus decât un Sports Utility Vehicle, ei numind-o Smart Utility Vehicle pentru că are la bord tot felul de tehnologii interesante, în linia deschisă de producătorul american anul trecut. Fiind construită pe platforma Focus, veți recunoaște multe elemente de pe acel model, dar libertatea oferită de Kuga este mult mai mare.

Noul Kuga ne-a permis, chiar dacă mașina este gândită pentru asfalt și oraș, să intrăm fără nici o problemă și pe drumurile neasfaltate, pline de gropi, bălți, zăpadă, noroi și pietre, de pe dealurile din acea zonă pitorească, ceea ce s-a tradus într-un nou grad de libertate pe care-l poți avea, libertatea de a coti pe orice drum vezi în cale și de a vedea zona dintr-o perspectivă nouă. Nu vorbesc de off-road aici, Kuga fiind gândit pentru asfalt, dar am călătorit foarte bine și am trecut prin zone unde mașina mea de acasă s-ar fi destrămat ca în desenele animate.

Dacă vă interesează direct dotările și prețul noului Kuga, personal vă recomand site-ul dealerului ATS din Băneasa, pagina Kuga. Am vizitat cam toate site-urile dealerilor și acolo găsiți informația expusă simplu și ușor de citit, iar din butoanele de sub preț puteți vedea și dotările opționale și pachetele de dotări.

Aș vrea să vă spun și prețurile, dar este… complicat. Acum puteți beneficia de o ofertă specială de lansare, în care primiți niște pachete de dotări în plus și se oferă și un discount suplimentar față de prețul de listă, astfel încât două valori ar fi:

  • Kuga Trend 1,6 l EcoBoost 150 CP 2WD, M6 – 21.950 €
  • Kuga Titanium 2.0 TDCi 140 CP, M6 – 26.950 €

motoare Turbo, cu Start/Stop automat. Mai sunt disponibile și benzină 182 CP și diesel 163 CP, transmisii manuale cu 6 viteze și automate/powershift.

Consumul declarat pentru cele două este:

  • benzină 1,6 litri 150 CP: 8,3 urban, 5,6 extraurban, 6,6 mixt
  • motorină 2 litri 140 CP: 6,3 litri, 5,3 extraurban

Prețurile normale le puteți vedea, cum vă spuneam, pe site-ul ATS și PDF în broșura detaliată de pe site-ul BDT, Colina, Neste și la alți dealeri, plus fițuica de pe Ford.ro.

Să trecem la detalii.

LA VOLAN

Așa cum vă spuneam, cuvântul cheie pentru toată experiența de a conduce noul Kuga este “distracție”. Sigur, o parte din aceasta se datorează și companiei (eu am fost în mașină cu Răzvan Baciu și Andreea Stan), dar și mașina contribuie din belșug pentru că îți oferă o libertate mai mare decât cea dintr-un autoturism cu forma clasică. În oraș ai libertatea de a sta mai sus la volan, văzând mai bine drumul, situația din intersecția din față și manevrele celorlalte mașini, iar în afara acestuia libertatea de a ieși de pe traseul normal. E un drum vai de el care ajunge până în vârful dealului și de unde ai o priveliște frumoașă la Piatra Craiului? OK, hai pe acolo, Kuga poate.

noul_ford_kuga_05_soseanoul_ford_kuga_52_sosea

Am condus două variante, una pe benzină 1,6 litri Ecoboost de 150 CP, echipare Trend și 2WD, iar apoi un model diesel 2 litri și 162 CP, echipare Titaniu și 4WD. Fiecare cu avantaje și dezavantaje. Mi-a plăcut cel mai mult diesel-ul, nu pentru că era mai puternică, ci pentru că suspensiile erau mai dure și simțeai mai bine mașina pe șosea. Poate că tracțiunea integrală și tehnologia complexă de control al cuplului pe fiecare roată aveau acest efect secundar; cert este că în echiparea 2WD benzină, Kuga a fost cam “bărcuță”.

Dincolo de diferențele dintre echiparea Trend și Titanium, despre care discutăm în detaliu mai jos, aș spune că motorul pe benzină are un sunet mai plăcut, în continuă schimbare odată cu turația și foarte melodios atunci când turezi mașina pentru o depășire. Prețul, desigur, este un alt avantaj. Varianta 4×4 (numită AWD) îți oferă în plus siguranța pe orice fel de drum, de la cele acoperite de zăpadă cu care ne-am confruntat în a doua zi la cele cu pietriș și noroi și gropi mai mari, unde computerul controlează fiecare roată și treci fără probleme.

Motorizările diesel au consumul redus (spre 7 litri/100 km), dar sunetul motorului nu-ți mai spune multe, fiind oarecum banal și constant în tonalitatea sa, dar asta nu e o problemă. Sunt sigur că după un timp vei aprecia faptul că noul Kuga este silențios, bine antifonat, și te poți bucura de sistemul de sunet și multele posibilități de conectare prin USB sau de pe telefon. Cei 162 de cai putere și cuplul bun la turații joase te propulsează rapid în urcare și depășire, chiar și cu pasageri și bagaje în mașină.

Personal aș alege o echipare diesel și transmisia 4×4, care schimbă comportamentul de drum. Este o echipare scumpă, dar mi-a plăcut acel grad suplimentar de libertate pe care l-am mai amintit deja. Când conștientizezi că de fapt pe acela îl plătești, mi se pare că merită.

Kuga este în primul rând o mașină de asfalt, de oraș. Printre dotările bune în acest sens se numără Active City Stop, care pună frână automat în caz că a apărut un obstacol în fața ta; vi s-a întâmplat vreodată să observați abia în ultima clipă că mașina din fața voastră a oprit și să puneți o frână bruscă? Ei bine, pachetul ACS frânează automat aici și dacă te ferește chiar și de un singur accident ușor deja și-a meritat prețul suplimentar, având în vedere cât te-ar costa altfel faruri, mască, revopsire și timpul pierdut cu acestea.

Tot pentru oraș și drumuri în afara lui Kuga are în dotarea standard sau suplimentară opțiuni precum

  • avertizarea la părăsirea benzii
  • detecție în unghi mort
  • senzori de parcare față și spate
  • parcare automată, mașina detectează un loc liber și mișcă singură volanul pentru a parca lateral acolo, tu doar controlând viteza din pedale.
  • pilot automat cu adaptarea automată a vitezei (adică frânează ușor dacă mașina din fața ta face același lucru)
  • închiderea automată a grilei de ventilație din fața radiatorului la viteze mari, ceea ce mai scade consumul cu vreo 0,5 litri/100 km
  • asistența la pornirea din rampă
  • ABS, EBD, ESP, sistem de redresare a remorcii și altele
  • Torque Vectoring Control, adică un control al cuplului pe fiecare roată care în curbe reduce subvirarea, menține stabilitatea și traiectoria
  • scaun șofer ajustabil pe 6 direcții, volanul este ajustabil pe 4 direcții

Când ieși de pe asfalt, te va bucura controlul inteligent AWD. Pasionații de off-road, măcar la un nivel de începător, vor fi dezamăgiți de lipsa oricărui control asupra acestuia, dar nu este genul acela de mașină. În mers, computerul de bord îmi arăta ca toată tracțiunea este repartizată punții față, dar pe drum alunecos sau pe teren accidentat se transfera imediat putere și către roțile din față.

Nu s-a cunoscut că avem zăpadă sub roți. Iar pe drumurile dintre sate, drumuri din acelea de pământ, acoperite acum cu noroi și bălți, am mers fără probleme. Poți ieși de pe drum, poți să treci peste tot felul de denivelări și șanțuri mici cu încrederea că sistemul 4×4 te scoate de acolo. Garda la sol este doar puțin mai mare decât a unei mașini normale, dar suficientă pentru a trece prin gropi fără să atingi pământul cu fundul.

Poți descoperi tot felul de locuri interesante, precum această bază militară părăsită, undeva prin zona Zărnești, și bateria unde altădată erau ținute rachete.
noul_ford_kuga_62_coclaurinoul_ford_kuga_59_coclauri

Am apreciat silențiozitatea mașinii. N-am sesizat zgomot de vânt, nivelul acestuia fiind mult redus chiar și față de alte modele Ford. Materialele interioare sunt fono-absorbante, structura caroseriei este mai rigidă, iar cei de la Ford spun că au optimizat chiar și oglinzile laterale pentru a minimiza sunetul produs de vânt.

Mă așteptam ca farurile să fie mai luminoase. Poate în variantele cu Xenon.
noul_ford_kuga_69_faruri

Vizibilitatea prin parbriz este bună, chiar dacă stâlpii frontali sunt un pic prea groși în partea de jos. Luneta este de dimensiuni reduse, dar acceptabile, iar faptul că mașina este dreaptă în spate îți permite să controlezi bine cât de mult te apropii atunci când parchezi fără senzori.
noul_ford_kuga_50_fata

Scaunele sunt comode. Au întărituri laterale și, spre deosebire de unele modele pe pe piață, acele aripioare chiar sunt dure și te țin fix, fiind un sprijin lateral foarte bun. Pe Trend sunt din material textil, pe Titanium au inserții de piele. Și chiar dacă această secțiune se numește “La volan”, atunci când am stat în spate am avut loc suficient, chiar și cu Răzvan pe scaunul din față. Mie pe bancheta din spate a lui Kuga mi s-a părut că e mai mult loc decât la mine în Mondeo. În plus, cei din spate au guri proprii de ventilație și priză 12V.

Nu sunt multe de spus despre poziția la volan. Ai acces rapid la toate comenzile și oglinzile laterale sunt mari, la fel și gurile de ventilație. Poți regla scaunul și volanul pe mai multe direcții, ai cotieră și suficiente spații de depozitare, ai acces rapid la toate comenzile. M-a nemulțumit însă poziția oblică a schimbătorului de viteze, eu fiind obișnuit cu unul orizontal, nu dispus pe partea înclinată a consolei centrale. Te obișnuiești însă repede cu el, dar rămâne o problemă faptul că dacă ai ceva mai inalt în bricheta de sub el sau o sticlă de 0,5 litri în primul spațiu de depozitare, te vor încurca la încheietură.
noul_ford_kuga_32_schimbator

Există suficient spațiu între pedale pentru a nu te încurca în ele, chiar dacă ai piciorul mai mre sau lat. Iar pe portieră, lângă geam, este destul loc pentru a ține cotul.

Mai sunt, desigur, multe alte tehnologii și dotări, despre care scriu mai jos.

DESIGN EXTERIOR

noul_ford_kuga_76_drum
Noul Kuga arată ca un autoturism mai serios, cu un aspect mai plăcut, mai impozant. Vechea generație avea farurile prea mari și stopurile prea mici pentru spatele înălțat al mașinii, ceea ce o făcea să pară o jucărie.

Noul Kuga, în linia noului Focus, are farurile mai aplatizate și alungite și mi se pare mai serioasă atunci când o privești din față. Diverse elemente din botul mașinii sunt, însă, din plastic negru, simplu. Din lateral se vede unghiul de atac, accentuat și de capota vălurită pe centru. Îmi place și grila cromată de pe lateral, iar oglinzile mari se potrivesc cu mașina. Ștergătoarele au deschidere în direcții opuse.

Spatele mașinii este mult mai impozant decât în vechea generație. Stopurile sunt mai mari și alungite pe lateral. Cele două țevi de eșapament (chiar și în echiparea de bază) sunt așezate simetric într-o bucată argintie a barei spate.
noul_ford_kuga_52_sosea

În echiparea Titanium ai parte și de haionul inteligent ce se deschide doar prin intermediul senzorilor de prezență. Există un senzor lângă țeava de eșapament din stânga și, dacă dai în dreptul lui cu piciorul, iar cheia este în buzunarul tău sau în mașină, haionul se deschide automat, motorizat. Un alt senzor din haion îl împiedică să lovească tavanul garajului, în caz că este unul jos. Îl poți închide apoi din buton (sau telecomanda cheii sau din consola centrală).

Culoarea verde se numește Ginger Ale, apropo, adică băutură de ghimbir. Portbagajul are 492 litri și podea plată, fiind ușor să încarci obiecte de lățimea mașinii. Poți rabata bancheta spate pentru un spațiu de încărcare de 1615 litri.
noul_ford_kuga_03_portbagaj

Iată șî un exemplu de jante din echiparea Titanium și din Trend (dreapta).
noul_ford_kuga_67_jante_titaniumnoul_ford_kuga_14_janta_trend

DESIGN INTERIOR

După cum vă spuneam, mașina este spațioasă în interior atât pentru cei din față cât și pentru pasagerii din spate. Consola centrală este impunătoare, masivă, în ambele echipări.

Această consolă este un model propriu în echiparea Trend, dar ai parte de radio-CD cu MP3 și 6 difuzoare în mașină, plus comenzi pe volan. Ecranul ce deservește consola este plasat aproape de baza parbrizului, mult mai departe de șofer decât pe modelul Focus, și are un meniu complex pentru partea audio și conectarea telefonului.
noul_ford_kuga_27_consola_audio_trendnoul_ford_kuga_43_consola_sony_titanium

Noul Kuga Titanium este echipat cu sistemul SYNC făcut de Ford în colaborare cu Microsoft, sistem ce-ți permite să-ți integrezi telefonul mobil cu mașina. Poți descărca în computerul mașinii agenda telefonică, poți comanda telefonul, o voce englezească îți poate citi mesajele și alte notificări și desigur că poți asculta muzică prin bluetooth. Este un sistem multimedia complex și bine gândit de Ford, a mers fără probleme cu iPhone și Android și poate inclusiv să sune la 112 dacă ai un accident, folosind telefonul tău.

Noi am avut parte de sistemul SYNC și pe unitatea Ford, nu doar pe cea Sony, printr-un pachet opțional. Funcționează la fel de bine și de fapt am avut impresia că doar aspectul fizic diferă de la o unitate la alta. Aspect care în varianta Ford mi s-a părut înghesuit la butoane, dar bine integrat în mașină, în timp ce unitatea Sony mi s-a părut făcută dintr-un plastic ieftin, prea lucios, cu butoane nepotrivite ca aspect și dimensiune, dar n-ai ce-i face; am avut aceeași impresie și la unitățile Sony de pe Fordurile din generația anterioară și din cea curentă.

Sub această unitate se găsește controlul pentru aer condiționat, care în varianta cu două zone și control automat arată ca mai jos.
noul_ford_kuga_66_aer_conditionat

Pasagerii din spate au propriile guri de ventilație în consola centrală, o noutate față de vechiul model Kuga.
noul_ford_kuga_23_ventilatie_spate

Volanul multifuncțional este îmbrăcat în piele și are tot felul de spițe și umflături astfel încât se potrivește oricârui stil de a-l ține cu mâinile. În dreapta ai comenzile de volum și posturi radio, care dubleaza și drept comenzi pentru telefonul mobil în apeluri, iar în stânga săgeți direcționale și butonul OK pentru navigarea prin interfața computerului de bord, care are câteva meniuri.

În spatele volanului se află, în ștânga, comenzile pentru tempomat, iar în dreapta cele ale ștergătoarelor de parbriz și lunetă.

Bordul are ceasurile iluminate alb și acele cu bleu, indicatoarele fiind destul de adânci. În centru se află un afișaj color, de rezoluție suficient de bună încât să-ți afișeze în același timp multe informații din computerul de bord, cu tot cu pictograme intuitive, plus temperatură, odometru, situația farurilor și a centurilor, direcția în care te îndrepți și alte informații.
noul_ford_kuga_70_bord

Farurile au comanda în stânga lângă portieră. Echiparea Titanium mai are încă o poziție pentru comutator, Auto.
noul_ford_kuga_29_comanda_farurinoul_ford_kuga_72_comenzi_usa_titanium

Pe ușă ai clasicele butoane pentru geamuri și blocarea portierelor. Dacă ai oglinzi electrice rabatabile mai apare un mic buton pentru această funcție.

Sunt disponibile mai multe spații de depozitare. Lângă frâna de mână, pe centru, sunt două locuri pentru sticle, dar în fiecare dintre ele încap vreo 2-3 telefoane mari. Ai depozitare și în toate patru portierele, iar cei din spate au suport de reviste în scaunele din față lor.

Cotiera se poate deschide pentru a găsi un mic spațiu de depozitare și portul USB al mașînii, unde poți înfige un stick USB cu muzică.

Deasupra oglinzii retrovizoare (heliomată sau nu, funcție de echipare) se află un suport de ochelari de soare, soluție clasică pe mașinile Ford, iar în plafon ai lămpi pentru pasagerii din față și din spate. Ambele parasolare au oglinzi cu iluminare.

Tot la capitolul dotări, Ford vorbește doar despre pachetele Trend și Titanium, dar există și un Titanium X, care include și navigație, deci cred că are un alt ecran în bord. Îl găsiți prin broșurile de la început. Iar față de concurență, Tiguan și Hyundai ix35, haionul automat, sistemul SYNC și controlul cuplului în curbe, plus câteva alte dotări, sunt posibile doar pe Ford.

CE E BINE

  • Îmi place ideea de a mă putea aventura pe drumuri proaste și de a explora noi zone.
  • Mașină solidă, cu multe tehnologii interesante la bord.
  • Spațiu interior generos, dotări bune.
  • Varianta AWD diesel este plăcută la condus.

CE E RĂU

  • Suspensia mi s-a părut prea moale pe varianta benzină Trend 1,6 litri 2WD.
  • Nu-mi place plasticul de pe consola Sony.

UTILIZARE

  • Noul Kuga este o mașină gândită pentru asfalt, pentru orașe și deplasări între ele. Este potrivită celor care vor o poziție mai înaltă la volan și siguranța unei mașini mai mari (5 stele NCAP)
  • Cu varianta AWD poți explora și diverse drumuri mai dure de prin țară, deschizând posibilitatea vizitării unor locuri mai dificil accesibile mașinilor mici.
  • Eu o văd potrivită și celor care au des pasageri în spate, precum familiilor cu copii, deoarece spațiul este suficient.

CONCLUZIE

Noul Kuga vine cu multe noutăți față de generația anterioară în ceea ce privește deisgn-ul interior și exterior, precum și tehnologiile de la bord. Și poate că haionul ce se deschide din senzori de prezență este mai mult o chestie cu care să te lauzi prietenilor sau să te dai mare la un grătar în poiană, când ai mâinile pline de bagaje, dar sistemul 4×4, sistemele de siguranță și dotările interioare sunt tehnologii bune, de dorit pe orice mașină. Eu cu siguranța aș renunța oricând la mașina mea pentru un Kuga.

În România Ford Kuga se întrece în primul rând cu VW Tiguan și Hyundai ix35. Este o luptă interesantă, cu diverse avantaje în favoarea Fordului și cu un preț suficient de apropiat încât să fie necesar să-l calculezi cu precizie în funcție de ce dotări îți dorești. Dacă vă interesează această clasă de mașini, nu neglijați Kuga în opțiunile voastre.

Prețuri la ofertă:

  • Kuga Trend 1,6 l EcoBoost 150 CP 2WD, M6 – 21.950 €
  • Kuga Titanium 2.0 TDCi 140 CP, M6 – 26.950 €

Prețurile normale le puteți vedea pe site-ul ATS și PDF în broșura detaliată de pe site-ul BDT, Colina, Neste și la alți dealeri, plus fițuica de pe Ford.ro.

Update: concurs Ford Kuga pentru bilete la finala Champions League și bani de buzunar acolo, pe http://myfrd.co/kugaro
Alte articole pe: Razvanbb.ro, Mariciu.ro, Papen.ro, Pandutzu.com, Raluxa.com, Provinciala.ro, Adrian Ciubotaru.

    8 comentarii

  1. Foarte bun articolul ! Intotdeauna aveti articole interesante si suntem siguri ca asa va fi tot timpul.Echipa de la http://www.autorentoradea.ro/ va sustine si iti va va sustine blog-ul intotdeauna ! Va multumim !

      (Citează)

    Dă-i o notă: Thumb up 0 Thumb down 0

  2. M-am distrat un pic la forumularea “scaun șofer ajustabil pe 6 direcții” adică înaine-înapoi pe orizontală (deci standard), sus-jos pe verticală (eu o văd standard) și mai lipsesc 2 direcții. E vorba de ajustarea spătarului scaunului ?!

    M-am inscris și eu la un drive test, de mult pusesem ochii pe mașina asta. Pot să te întreb efectiv cât ai condus ?!

      (Citează)

    Dă-i o notă: Thumb up 0 Thumb down 0

    • Well… am condus prin București și pe autostrada spre Ploiești, apoi dupa-amiază cât ne-am dat în jurul Brașovului/Zărnești pe dealuri și coclauri și ceva a doua zi prin Poiana pe zăpadă.

        (Citează)

  3. “benzină 1,6 litri 150 CP: 8,3 urban, 5,6 extraurban, 6,6 mixt” – hai ma, doar nu suntem copii…

      (Citează)

    Dă-i o notă: Thumb up 0 Thumb down 0

    • Acela e consumul oficial din pliant. Din păcate, nu pot spune eu cât consumă, adevărul este că am alergat ceva mașina și am turat-o mult mai tare decât ai face-o în mod normal. Totuși, având 6 viteze cred că obții un consum mic la o viteză de croazieră normală.

        (Citează)

  4. Cel mai bine organizat articol de test drive pe care l-am citit vreodata! GG!

      (Citează)

    Dă-i o notă: Thumb up 1 Thumb down 0

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite.

sus