un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Goana după afișări și umflarea artificială a traficului

8 Jan 2013  ·

TEHNOLOGIE  ·

12 comentarii

202_real_timeObserv o goană pentru a obține cât mai multe afișări ale paginilor unui blog sau site, spre deosebire de a obține vizitatori unici. Totul pornește de la faptul că de multe ori bannerele de reclamă se negociază după numărul de afișări pe zi sau pe lună, nu, după cum ar fi mai logic, după numărut persoanelor care văd o anumită reclamă, indiferent că o văd o dată sau de 20 de ori pe site.

Problema este că afișările sunt cel mai ușor de obținut și de crescut în mod arficial. Intrați pe diverse site-uri/blog-uri și observați de câte ori se încarcă de la zero paginile acestuia atunci când navigați prin el. Veți observa în general două tendințe:

  1. Site-uri cât mai prietenoase pentru cititori, prezentându-le acestora cât mai multă informație în cel mai accesibil mod posibil.
  2. Site-uri gândite pentru a obține multe afișări, de multe ori în detrimentul uzabilității.


Eu personal nu pun accentul pe numărul de afișări/pageviews. Dacă mă interesează niște statistici, sunt cele despre numărul de vizitatori unici care au ajuns pe blog, ce-au citit interesant aici și în ce conversații s-au implicat.

Pentru mine raportul pageviews/unici este de 4 la 1 lunar. Aș putea probabil să-l cresc la 10 la 1 și sa mă laud cu asta de parca ar fi vreun mare succes, deși tot aceiași oameni au intrat pe site. Nu o voi face, dar iată mai jos o listă simplă de metode prin care s-ar putea implementa asta. Sper să le ajute celor care, în negocierea de bannere și reclamă pe site-uri, le vor recunoaște și nu vor mai lua țeapă auzind de milioane de afișări lunare, plătind bani grei pentru ele și apoi mirându-se de ce n-au și rezultate.

1. Stilul blog versus stilul “rapid”.
Stilul “rapid” înseamnă pentru mine că vezi dintr-un post doar primele cuvinte și trebuie să intri în pagina acestuia ca să-l citești integral, generând astfel o afișare pentru fiecare articol în parte.
Eu folosesc opțiunea “Citește mai mult” numai pentru articolele lungi. Cele mai scurte, de câteva paragrafe, pot fi citite de multe ori integral din pagina principală. Pierd astfel câteva afișări (puține, nu este un artificiu crucial), dar prefer să “tai” textul acolo unde vreau eu sau deloc.

2. Linkuri câtre articolul următor și precedent.
Aceste linkuri vă permit să treceți la următorul articol fără a reveni în pagina principală a blogului. Dacă n-ar exista, revenirea intermediară la pagina principală doar pentru a face click pe următorul titlu ar genera o afișare suplimentară și ar crește artificial numărul de pagini/vizită și timp petrecut pe site, alte metrici monitorizate.
linkuri

3. Împărțirea unui articol în mai multe pagini.
Aș putea să împart un review lung în 5 sau 30 de pagini, generând astfel 5 sau 30 de afișări în loc de una singură, dar nu o fac. Culmea, poate că aici chiar ați prefera să fie așa, dar pentru cele lungi testez un sistem de cuprins (ca la test-drive-ul Ford B-Max) și îl prefer pe acela.

Galeriile de fotografii sunt însă cele mai păcătoase.
4. Afișarea normală a imaginilor umflă statisticile.
Prin afișare normală înteleg că un thumbnail dintr-o galerie de pe blog duce direct la fișierul JPEG original. Dai click, vezi imaginea mare, dai back, tocmai ai generat încă o afișare la acel articol, dai click pe fotografia 2 din galerie, o vezi mare, dai back la articol, tocmai ai mai generat o afișare.

Un script de galerii dinamice în pagină precum cel utilizat de mine (Shutter Reloaded) îți arată toate fotografiile dintr-un articol fără a genera nici o afișare în plus. La un review foto cu 30 de sample-uri, 30 de screenshot-uri din interfața aparatului și 10 fotografii cu dispozitivul în sine este diferența dintre o singură afișare în acest moment și 70 de afișări în situația fericită.

Pluginul de galerii dinamice este însă un mare avantaj pentru cititul fluent al blogului și prefer să pun accentul pe uzabilitate, nu pe statistici umflate.

5. Afișarea imaginilor într-o pagină a lor.
Asta înseamnă că un thumbnail nu mai duce la fișierul JPEG, ci încarcă o pagină de blog în care acea fotografie este elementul central, dar încarcă și bannerele, reclamele și tot headerul și sidebar-ul aferent. Succesiunea ar fi cam așa: intri în articol, dai click pe o imagine să o vezi mare, ți se încarcă imaginea într-o pagină separată, dai click din nou pe imagine ca să ajungi la fișierul original. Dai back la pagina imaginii și generezi afișare suplimentară, mai dai o dată click ca să revii în articol și generezi încă o afișare. Este o dublare a situației de mai sus.

Un exemplu despre acest tip de încărcare este în imaginea de dedesubt.
craciunite_08

Un plugin de galerii dinamice generează, bineînteles, doar o singură afișare.

Sunt sigur că mai sunt și alte metode de a smulge afișări suplimentare forțate, doar ca să ai apoi cu ce să te lauzi când ceri sute de euro pe bannere și publicitate. Internetul are un mod de a te surprinde și în moduri neplăcute la acest capitol.

Ca să încheiem pe un ton optimist, există și metode mult mai cinstite de a genera afișări suplimentare. Nu mă refer la a aduce noi oameni pe blog prin remarketing sau prin promovare pe rețele sociale, ci la a încerca să faci un vizitator să citească mai multe articole în cadrul aceleiași vizite:

  • plugin Related Posts care recomandă articole asemănătoare pe baza tag-urilor. Acele linkuri au un CTR de 0,6%.
  • link-uri în articole către alte articole anterioare ce detaliază sau prezintă situații asemănătoare. De exemplu eu am scris un post despre mirrorless-uri și ce sunt acestea și intenționez să-l menționez în toate review-urile de aparate foto mirrorless din viitor, pentru ca cineva ce nu cunoaște termenul să aibă la dispoziție și o explicație.
  • featured posts, indiferent de forma lor. Pot fi sub forma unui text deasupra articolelor, cum fac eu pentru a nu consuma mult spațiu de ecran, poate fi un plugin ce rotește anumite imagini, poate fi un plugin în sidebar precum cel cu Cele mai noi review-uri pe care-l am eu.

    12 comentarii

  1. Exemplul “negativ” mai e si Realitatea, care pentru a vedea o imagine, esti nevoit sa ajungi pe alta pagina. Foarte fain…

      (Citează)

  2. Radu, tu acum descoperi internetul? unde erai in 2008?

      (Citează)

    • @Piticu21: eu nu, dar multi il descopera acum, asa ca e bine sa citeasca asa ceva. N-am scris articolul ca sa-mi amintesc mie de practici nasoale, l-am scris ca sa-l citeasca lumea care poate nu le-a constientizat.

        (Citează)

  3. @Piticu21
    daca nu te trezeai tocmai tu sa vorbesti… ai reusit sa iti faci plugin de galerie la blog sau tot poza si afisarea?

      (Citează)

  4. Eu care citesc bloguri din feed-ul RSS apar in statistici?

    Mi-ai adus aminte ca nu am nici un blog cu stilul “rapid” in feed. Niciodata nu m-au convins sa ies din aplicatia mea ca sa citesc restul articolului.

      (Citează)

    • @Cristi: nu apari, nu. Ca sa fiu sincer nu stiu cati citesc acest blog din feed, Feedburner imi arate de cativa ani cam aceeasi cifra si asta nu e logic. Cred ca voi incerca sa-i numar singur punand o imagine in feed si numarand de cate ori a fost accesata pe server.

      Cei din feed apar in statistici doar daca intra si pe site de acolo, dar cum feed-ul este full, nu vad de ce ar face-o in afara de a lasa un comentariu.

      Feed-ul partial este o alta metoda de a atrage afisari, nu stiu de ce am uitat-o.

        (Citează)

  5. foarte misto articolul. o singura intrebare: eu folosesc un plug-in de galerie care a venit ori cu versiunea noua de wp ori cu jetpack. am observat ca si tu si zoso folositi shutter reloaded. din ce motiv ? e mai rapid/mai bun ? mersi.

      (Citează)

  6. @Revo si eu tot Jetpack prefer. Arata foarte bine, se misca perfect si pe telefon si tableta. Poti naviga intre poze cu tastatura/mouse sau cu degetul pe telefon/tableta.

      (Citează)

    • Jetpack este un plugin foarte mare si care consuma multe resurse pe server. In functie de trafic, poate fi o problema si ar fi primul la care renunt. Degeaba e modular, tot un consumator mare ramane, chiar si cu aproape totul dezactivat.
      Nu stiu cum e functia lor de galerie, dar la S.R. imi place ca butoanele de Next/Previous sunt fixe si poti tine mouse-ul acolo ca sa dai click rapid. De asemenea, consuma destul de putin.

      P3 Profiler e un plugin pentru a vedea ce fac alte pluginuri.

        (Citează)

  7. Jetpack este un plugin foarte mare si care consuma multe resurse pe server. In functie de trafic, poate fi o problema si ar fi primul la care renunt. Degeaba e modular, tot un consumator mare ramane, chiar si cu aproape totul dezactivat.

    Aici te înșeli. Dacă un plugin e bine scris, și cu câteva mici sughițuri Jetpack e de luat de exemplu pozitiv, nu contează câte funcționalități sunt înglobate. Am activat un blog WordPress cu vreo 1000 de unici/6000 de afișări pe zi pe care am activat doar Akismet și Jetpack, fără caching și hosting ieftin, nu am avut nicio problemă. În plus, modulul Photon, care servește imaginile din cloud-ul distribuit al WP.com, este extraordinar pentru site-urile cu multe galerii de imagini.

      (Citează)

  8. Eu am Jetpack pe un blog cu peste 100,000 de afisari pe zi si nu se cunoaste la viteza de incarcare.

      (Citează)

  9. de aceea unii platesc la numarul de click-uri, nu la afisari :D

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus