un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Pe unde ai voie să circuli cu bicicleta

5 Nov 2012  ·

GÂNDURI  ·

18 comentarii

Ariel povesteşte despre cum a luat o amendă de 420 de lei pentru că a circulat cu bicicleta pe o stradă pe care era amplasat indicatorul “interzis accesul cu biciclete”.

Articolul său scoate în evidenţă nişte probleme importante ale ciclismului prin oraş. Le zic într-o ordine aleatoare.

1. Mulţi biciclişti nu au şi permis de conducere, nu cunosc Codul Rutier, iar circulaţia bicicletelor este reglementată tocmai de acesta. Pare un paradox, dar Codul Rutier ar trebui citit şi de ciclişti sau pietoni pentru a înţelege ce şi cum trebuie să facă în anumite situaţii (de exemplu pe unde mergi cu bicicletă, cum traversezi strada etc).

2. Câteva exemple de reguli pe care bicicliştii fără permis nu le cunosc pentru că n-au studiat Codul Rutier:

  • Pe bicicletă ești “vehicul”, “participant la trafic”, nu pieton. Astfel, dacă eşti călare pe bicicletă şi vrei să treci strada pe la o trecere de pietoni, maşinile nu sunt obligate să oprească. Mie mi-a zis-o chiar instructorul de şoferie. Corect este să cobori de pe bicicletă şi să devii pieton; pe bicicletă ai anumite drepturi și obligații, pe lângă ea ai altele.
  • Pe ce bandă ai voie să mergi şi cum te încadrezi în intersecţii. De exemplu maşinile care fac dreapta într-o intersecţie de obicei stau pe prima bandă, cele care merg înainte trec pe banda 2 sau 3. Un biciclist ce face, trece şi el pe banda 2 sau 3? Scrie în Codul Rutier răspunsul.
  • Semaforul se aplică şi bicicliştilor. Dacă e roşu şi tu treci de el şi faci dreapta, poţi lua amendă, tocmai ai trecut pe roşu.

3. O regulă importantă:

Se interzice conducătorilor de biciclete sau de mopede:

c) să circule pe trotuare, cu excepţia cazului când pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;

Cu alte cuvinte, prin lege trebuie să circuli pe stradă cu bicicleta (în moduri prevăzute în alte articole ale legii), nu pe trotuar.

4. O altă regulă foarte importantă, pe care nici eu nu o ştiam:

Art. 14. – În circulaţia pe drumurile publice, bicicleta trebuie să fie:
a) prevăzută cu dispozitiv de frânare eficace;
b) prevăzută cu un sistem adecvat, funcţional, de direcţie;
c) dotată cu sistem de avertizare sonoră; se interzic echiparea şi folosirea sistemelor de avertizare sonoră specifice autovehiculelor;
d) echipată în faţă cu lumină de culoare albă sau galbenă, iar în spate cu lumină de culoare roşie şi cu cel puţin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeaşi culoare;
e) echipată cu elemente sau dispozitive care, în mişcare, formează un cerc continuu, fluorescent- reflectorizante de culoare portocalie fixate pe spiţele roţilor.

Înainte de a comenta indignaţi: asta scrie în lege. Nu contează dacă e logic sau nu, legea e lege şi în baza ei poţi fi amendat.

5. Eliminarea unor piste de biciclişti a dus la apariţia unor probleme: conform legii, n-am voie pe trotuar, dar pe stradă  mi-e teamă să merg cu bicicleta. Eu prefer să merg pe trotuar, dar nu mă lasă legea. Culmea, Primăria ar trebui să încurajeze mersul cu bicicleta.

6. Nu în ultimul rând, toată stima pentru Ariel, dar a cerut singur amendă şi o va plăti, ceea ce e o greşeală. El speră să facă o contestaţie şi să ridice problema acestor indicatoare. Din păcate, legea şi contestaţiile nu funcţionează aşa. Era indicator de acces interzis pe carosabil cu bicicleta? Da. Atunci amenda e valabilă şi trebuie plătită. E un preţ mare pentru a demonstra ceva şi ar fi putut să scrie acelaşi post şi fără o amendă ataşată.

7. Iată o imagine reprezentativă pentru cât preț pune Primăria București sub Oprescu pe pietoni și bicicliști. Chiar în fața Primăriei trotuarul este ocupat de autovehicule, majoritatea ale directorilor din primărie, obligându-te să le ocolești prin stradă sau să te strecori printre ele. Deh, directori mari, doar nu vor parca ei în parcarea amenajată la 100 de metri distanță…

Dacă nu dați share la articol, măcar la această ultimă fotografie.

    18 comentarii

  1. tine-te bine, ai aprins padurea…

      (Citează)

  2. LOL, auzi “politistul de la rutiera nu stie ca semnul e pentru pista de biciclete”. LOL, “indicatoare pentru pista de biciclete”, pista care, de altfel, nici nu mai exista… Biciclistii sunt amuzanti.

      (Citează)

  3. Ah, bine, vad ca respectivul nu vede o problema in a merge pe bicicleta cu castile in urechi. Next!

      (Citează)

  4. Bine punctat. Mulți bicicliști neavând carnet nu cunosc codul rutier și uită că sunt vehicule participante la trafic când sunt pe drumuri publice. De unde rezultă tot felul de neînțelegeri. Recunosc, nici eu nu o știam pe aia cu interzis pe trotuar, cred că e mai nouă… Dar oricum eu nu merg pe trotuar din principiu, pietonii sunt imprevizibili. Prefer carosabilul, acolo știu ce am de făcut.

    Nu am înțeles de unde toată disputa asta in jurul semnului interzis bicicletelor, dar bănuiesc ca a venit tot din necunoașterea legei. Când l-am zărit prin centru, din goana taxiului în care eram, n-am avuti niciun dubiu, doar am înjurat printre dinți gândindu-mă la tot felul de rute ocolitoare…

    Și vorba lui @nashu_mare, asta cu căștile în urechi mi se pare kamikaze.

      (Citează)

    • @Zdeto: da, corect, e vorba de necunoasterea codului rutier. Acesta ar trebui macar citit si de catre non-soferi, asta vroiam sa zic eu.

      Cu castile mi se pare si mie la fel, dar na… macar mori pe mana ta.

        (Citează)

  5. bucurestenilor le mai trebuie vreo 10 de ani de civilizatie ca sa inteleaga partea asta cu bicicletele. nu de alta, dar cum 90% din populatie s-a nascut in masina se pare ca unele lucruri sunt greu de inteles.
    vorbesc din perspectiva unui om care merge zilnic cu bicicleta intr-un oras plin de biciclisti. biciclisti care nu au citit din scoarta in scoarta Codul Rutier dar care au in schimb acces la o multime de piste. biciclisti care interactioneaza zilnic cu masinile… totusi nu vezi niciodata reactile si conflictele din bucuresti. oare de ce ?

    asa ca un mare bravo pentru Ariel, pentru ca stie sa lupte pentru ceva foarte important pentru oras.
    bravo si lui radu pentru articolul clar si impartial ;) desi nu sunt de acord la faza cu amenda, e bine ca are o dovada scrisa a autismului legislativ din Romania.

      (Citează)

    • @stefan: poti sa lupti si fara sa iei efectiv amenda. Era suficient sa atraga atentia asupra legilor si semnelor si ce risti, nu sa arate si in practica asta.

        (Citează)

  6. Bobododo Mariachi

    05/11/2012 la 11:07 AM

    ca la Radio Erevan: nu i s-a dat , ci i s-a luat ; nu bicicleta, ci masina.
    Ariel NU a luat amenda! A cerut sa i se dea amenda la indicatia lui Marian de la OPTAR/
    Politia Rutiera da amenzi in cazuri flagrante, periculoase, nu ca un bou din PRIMARIE a visat sa puna un indicator.

    Altfel s-ar da amenzi pentru:
    – comert in statii de RATB
    – parcare oblica cand indicatorul zice paralel cu trotuarul
    – parcare in zone neamenajate/ nesesemnalizate (asta se mai practica, dar rar rau)

      (Citează)

  7. Bobododo Mariachi

    05/11/2012 la 11:27 AM

    la faza cu PMB te inseli. Cei parcati au procedat corect:

    1. e indicator de P parcare pt PMB : corect, legal
    2. indicatorul nu prevede nu anume mod de a parca: corect, scapare a legii, deci nu e ilegal
    3. e lasat 1 m la trotuar: corect, legal.

    Singura scapare e cu acel indicator, dar pot avea autorizatie de la politia rutiera:
    art 142 Regulament
    "Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
    g) in statiile mijloacelor de transport public de persoane, precum si la mai putin de 25 m inainte si dupa acestea;"

      (Citează)

    • @Bobododo: nu am spus ca n-ar fi parcat legal acolo, se vede clar semnul de parcare. Problema este una de principiu a PMB: ei ar trebui sa incurajeze pietonii, bicicletele, mersul pe jos, ca asa se lauda ca fac. Dar in fata propriului sediu, acolo la ei acasa, si-au batut joc de toate principiile pe care le spun zi de zi si au facut parcarea pe trotuar. Nu le pasa de pietoni, e mai important sa nu mearga mai mult de 3 metri de la masina pana la lift.

      Referitor la celalalt comentariu, noi discutam despre ce prevede legea, nu daca se amendeaza sau nu si in practica. Observa te rog felul in care m-am exprimat in articol.

        (Citează)

  8. De ce sa nu fie logic sa fii vizibil in trafic pe timp de noapte? Mergi pe drum public ai aceleasi drepturi si obligatii. Si carutele sunt obligate teoretic sa aiba reflectorizante si sunt multi sinucigasi care merg noaptea intre sate cu carute fara urma de reflectorizant.

      (Citează)

  9. LOL, ce poveste de poponar obosit, LOL again http://animaloo.wordpress.com/2012/11/02/despre-biciclete-si-mileuri/

      (Citează)

  10. @Bobododo: Unei colege i s-a ridicat masina pe motivul asta “parcare oblica cand indicatorul zice paralel cu trotuarul”.

      (Citează)

  11. Daca Ariel nu cerea sa fie amendat si critica apoi interdictia de pe bulevardul cu pricina, mesajul lui ar fi fost mult mai slab. Primaria sau politia ar fi putut foarte bine sa sa raspunda “legea e lege dar noi intelegem biciclistii, nimeni nu a fost amendat pana acum, suntem baieti de treaba”. Si sa aplice in continuare legea/amenda doar cand au chef sau li se ordona. Asa insa, semnalul lui Ariel a fost mai puternic: uite niste interdictii aberante in oras, uite ce puteti pati din cauza lor. Iar intr-o capitala european din 2013 nu poti interzice biciclistii fara sa le dai o alternativa functionala. Nu e acceptabil.

      (Citează)

  12. Cum sa incurajeze mai mersul pe bicicleta?! Ca daca mergi pe bicicleta, nu mai bagi benzina, nu mai platesti impozite, taxa de parcare, nu te mai duci cu masina la reparat… bagubesti primaria/statul

      (Citează)

  13. gabrielanu vo

    22/06/2015 la 9:01 AM

    De vreo 2 saptamani ma confrunt cu o problema deja suparatoare, in fiecare dimineata cand merg la lucru: pe trotuarul pe care merg ca si pieton, nu este amenajata o pista de bicilete, si jumatate din el este ocupat de masini parcate. O domnisoara pe bicicleta cu care ma intalnesc aproape in fiecare dimineata considera de cuviinta ca acela este locul pe care ea poate pedala in voie si claxoneaza toti pietonii de pe trotuar sa se dea din calea ei. De cateva ori am apostrofat-o spunandu-i ca cu bicicleta nu se merge pe trotuar, insa de fiecare data este extrem de tupeista si intreaba: da’ atunci pe unde sa merg? Cand ii spun ca pe strada incepe sa injure si sa arate semne obscene. De multe ori ii zic ca o sa chem politia sa ii dea o amenda, insa din pacate dragii nostri politisti de la rutiera nu vor sa se deplaseze pentru atata lucru. Ma intreb oare unde as putea sa o reclam si cum sa o identific avand in vedere ca nu are numere de identificare la bicicleta?

      (Citează)

  14. Ce naiba e cu legea asta , sa nu mergi cu bicicleta pe trotuar !? E stupida si ma mir cati oameni au murit din cauza ei !

      (Citează)

  15. Dacă ai un handicap, tot pe drum trebuie să mergi, nu?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus