un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Cum se fabrică motorul Ford 1.0 litri Ecoboost

16 May 2012  ·

AUTO, TEHNOLOGIE  ·

12 comentarii

OK, momentul galeriei de imagini. V-am spus deja despre motorul Ecoboost de 1 litru, mândria Ford, care se fabrică în variante de 110 CP sau 125 CP, turbo, cuplu 170 Nm, consum redus, taxe mici. E un câştigător şi Ford îl va fabrica în milioane de unităţi, dintre care 350.000 pe an la Craiova. Am condus un Focus cu acest motor şi am fost foarte impresionat de performanţele sale, se mișcă extraordinar de bine.

Acum să vă arăt şi cum se fabrică. Hala de producţie a motoarelor de la Craiova este imensă, mi-a fost dificil să văd unde se termină atât într-o direcţie cât şi în cealaltă. Motoarele se asamblează de-a lungul unei linii de producţie gigantice, purtate pe nişte paleţi speciali, angajaţii punând fiecare la timpul său componente, făcând reglaje şi asamblări mecanice.

Se începe cu părţile mari, turnate, care vin produse în altă parte. Din ce înţeleg, motorul Ecoboost de 1 litru este făcut din fier, nu aluminiu, materialul acesta asigurându-i o inerţie termică mică, adică se încălzeşte uşor şi este la fel de simplu de “răcorit”.

Piesele turnate sunt aduse în aceste cutii pe care le vedeţi în fața liniei de încărcare. Arată cam aşa:





Acestea încep să circule pe o bandă, prin întreaga hală, fiind “atacate” de muncitori care le fac pe rând diverse operaţiuni.

De exemplu cele două doamne din imagine foloseau nişte şurubelniţe agăţate deasupra lor pentru a înşuruba diverse organe de asamblare, prinzând solid diversele subansamble ale motorului. Sculele sunt de putere, fiind nevoie de forţe mari, dar calculate pentru a genera exact forţa necesară pentru a nu forța și strica ceva.

Motorul, aşa cum arată el asamblat parţial, este apoi pus pe un palet de o formă specială, un suport făcut la milimetru pe care va circula prin restul fabricii şi pe care va fi asamblat în continuare.

Turbo-suflanta este adăugată la un moment dat în motor…

… asamblată şi fixată.

Motorul aproape complet îşi continuă traseul prin fabrică.

Urmează apoi “testarea la rece”. Aici motorul este învârtit şi testat fără benzină, fiind pus în mişcare de marile aparate pe care le vedeţi acolo. Sunt trei bancuri de probă, fiind locul în care motoarele vin pe bandă, se împart automat că în gară pe trei șine şi ajung la operatorii de testare. Aceştia conectează diversele furtunașe şi senzorii necesari la motor, care urmează a fi testat în jur de un minut.

Motorul finalizat are conductele şi cablurile legate de el, este etichetat şi transportat în zona de “împachetare”. E greu, aşa că deja e ridicat cu o macara specială, împinsă de un operator.

Motoarele se pun pe paleţi şi probabil că pleacă spre alte fabrici, precum cea din Saarlouis vizitată de mine, unde se face Fordul Focus. Vedeți inscripția “Fox Engine” de pe palet, numele de cod al acestui Ecoboost 1.0 litri.

Vă arăt si fabrica Saarlouis în curând, dar până la întreaga mașina să trecem întâi de motor, da? În viitor același motor va trece Într-o hală alăturată, unde se va fabrica B-Max.

Aşa arată în compartimentul său.

Şi face parte dintr-o minune precum aceasta.

A fost şi o mică ceremonie în care manageri fără număr de la Ford au vorbit despre motor, împreună cu prefectul Doljului, primarul Craiovei, senatori şi deputaţi. S-a dezvelit oficial primul motor făcut la Craiova, seria 001.

Și un clip filmat pe acolo:

    12 comentarii

  1. Hmm, stiam ca motoarele moderne sunt testate si re-testate amplu inainte de a ajunge in masina (nu doar un minut cum ai scris tu), de unde si conceptul ca nu mai exista “rodaj”.

      (Citează)

  2. Rodajul inca exista, la toti producatorii inca am vazut in cartea tehnica cum recomanda sa se realizeze acesta.

    Personal cred ca asta ca motorul este deja rodajt in momentul iesirii din fabrica este mai mult un mit, acum ca Radu a vazut cum se fabrica o masina poate ne spune mai multe.

      (Citează)

    • @AdrianG, @Alex: este posibil ca tehnologiile de fabricare sa elimine nevoia unui rodaj indelungat, piesele fiind mult mai bine prelucrate si nevoia de a le aduce la un maxim prin utilizare dispare. Eu n-am vazut ca motorul sa fie testat aici suplimentar, nici la Saarlouis.

      @Vlad: pai foarte bine, dar sunt cateva diferente. Oamenii astia chiar fac atatea bucati pe an, asa cum la Saarlouis chiar iese cate un Ford Focus finalizat la fiecare 30 de secunde (spre 1600 pe zi). Asta inseamna capitalism adevarat, cerere mare si posibilitatea de a vinde mult. La noi, in “vremurile de aur”, doar se lauda productia, majoritatea surselor spunand acum ca se exagerau toate, nu se declarau pierderile, nu se lua in calcul calitatea insuficienta a productiei. Cat despre muncitori, nu stiu cat de fericiti sunt, dar acum vreo doua luni se bateau la poarta fabricii pe slujbe, au sindicat in caz ca nu le convine ceva si tot asa. Crezi ca in vest nu se fabrica in cantitati uriase orice?

        (Citează)

  3. scuze radu, dar limbajul tau imi aduce aminte de alte vremuri, cand se laudau productiile mari, tehnologia folosita si fericirea muncitorilor de pe plantatii.

      (Citează)

  4. Turbosuflanta sau compresor?
    E actionata de cureaua de accesorii sau de gazele de evacuare?
    Stiam ca pe benzina se pun compresoare.

      (Citează)

  5. Vlad, şi tu zici că_capitaliştii nu vorbesc despre producţie sau nu produc? Nu înţeleg exact.

    Bine, exprimarea bardului anonim @nwradu in acest articol este oarecum… naivă.

      (Citează)

  6. Nu sunt variante de 100 CP/170 NM și 125 CP/200 NM?

      (Citează)

    • @ctl: motorul de 110 CP nu imi este clar ce cuplu are. Pentru cel de 125 CP sunt declarati 170 Nm, cu 200 Nm disponibili prin “overboost”, care apare atingi cand bagi pedala in podea si tine doar vreo 10-15 secunde. Curba de transmisie e intr-o imagine prin primul articol.

      @snake26: gaze de la evacuare, presurizate suplimentar de un compresor :P

        (Citează)

  7. cei de la ford stiu ca testau motoarele prin conectarea la stand, unde functionau echivalentul a peste 2 milioane de kilometri in regimuri de turatie si sarcina variate.

    evident ca nu testeaza fiecare motor in parte, cum spunea cineva pe-aici. Notiunea de rodaj este inca valabila. In primii kilometri (pana in 2000km) e recomandata functionarea motorului pana la o anumita turatie maxima. De exemplu, la logan, cel putin pe prima varianta de 1.5DCI este recomandat ca in primii kilometri de utilizare motorul sa nu fie turat la mai mult de 2500rpm.

    cat despre puterea motorului: un factor foarte important il joaca cutia de viteze si transmisia principala. o buna dimensionare si etajare a acestora presupune posibilitatea folosirii unor motoare din ce in ce mai putin puternice pe automobile din ce in ce mai grele. in plus, tot din proiectarea transmisiei principale si a schimbatorului de viteze se poate obtine o viteza de deplasare mare la o turatie relativ redusa a motorului. Sigur ca in acest caz motorul trebuie sa functioneze stabil la turatii din ce in ce mai joase, dar in prezent tehnologia permite acest lucru.

    in plus, un motor mic nu inseamna automat ca nu poate duce automobilul la viteze mari pentru ca automobilul este GREU. Greutatea autoturismului influenteaza la mersul in palier DOAR REZISTENA LA RULARE. La deplasare in palier (adica pe drum drept, nu in panta), pana pe la aproximativ 100km/h, rezistenta aerului este mai mica decat rezistenta la rulare (adica rezistenta pe care o simte automobilul din partea drumului). De la 100km/h (O viteza pe care o ating cu matizul meu obosit in panta) rezistenta aerului se distanteaza MULT ca valoare fata de rezistenta la rulare. La 200km/h, rezistenta aerului ajunge sa fie chiar si de 5 ori mai mare decat rezistenta la rulare, crescand cu patratul vitezei. Asa ca asta cu “motor mic si masina grea” nu e in totalitate adevarata. Unde mai pui ca si cutia de viteze si transmisia principala joaca un rol important prin amplificarea cuplului.

    In orice caz, motoarele ecoboost de la ford sunt f interesante. tot la fel de interesant este si twin-air-ul de la Fiat, de pe fiat 500 de exemplu.

      (Citează)

  8. a, si inca ceva despre blocul motor:

    stii sigur ca l-au ales pentru ca are inertie termica mica? ma gandesc ca si aliajul de aluminiu se raceste rapid (de exemplu in cazul pistoanelor).

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus