blog demisec cu note fine de tehnologie

Urmăriți-mă pe Instagram și pe YouTube!

Costurile reale ale unei masini

Clock icon

5 Oct 2011

Tag icon

AUTO

Comments icon

37 comentarii

Acum doi ani am cumpărat un Ford Mondeo. Bună maşina, încă nu mi-a făcut nicio problemă şi merge foarte bine. Am dat aproximativ 20.000 de lei pe ea, dar ieri m-am gândit ce alte costuri a mai generat maşina în acest timp. Calculul arată cam aşa:

  • CASCO primul an: 2400 de lei
  • CASCO anul doi: 1700 de lei
  • RCA primul an: 500 de lei
  • RCA anul doi: 500 de lei
  • Revizie masivă cu igienizare A/C, schimbare bobină inducţie, ulei cutie, bujii: 2000 de lei
  • Baterie nouă iarna trecută: 430 de lei
  • Cauciucuri Michelin de vară (am luat-o cu din alea de iarnă): 1400 lei
  • ITP: 125 lei

Total: 9055 lei în doi ani de zile, adică jumătate din banii daţi pe achiziţia maşinii. La acestea se mai adaugă nişte costuri cu înmatricularea, impozitul anual (vreo 150 de lei) şi două becuri schimbate de mine.

Concluzia: gândeşte-te la toate costurile atunci când cumperi o maşină. Dacă nu-ţi permiţi şi RCA, revizii, CASCO şi cauciucuri, înseamnă că de fapt nu-ţi permiţi maşina aceea. Nu e nimic arogant în ceea ce zic. Dacă ai 10.000 de euro şi vrei să-ţi cumperi o maşină, ia una de 8000 de euro, iar diferenţa păstreaz-o pentru asigurări, taxe şi reparaţii. Eu am avut noroc că n-am avut de schimbat nimic major la maşină până acum (decât bobină aia), dar ştiu mulţi care au rămas fără ambreiaj sau altceva crucial în primele două luni după achiziţie.

    37 comentarii

  1. Buna ideea
    O sa fac si eu un post dupa ce termin leasingul ca sa vad de fapt cat am platit in ultimii 4 ani ca sa beneficiez de masina.

      (Citează)

    • @nashu: cu spray-ul dai tu daca a fost mereu masina ta. Cand o iei pe a altuia, prefer sa o faca aia pe toate partile, sa-i puna freon, sa dea si cu aruncatorul de flacari prin canale din partea mea.
      Revizia a fost scumpa, dar am inlocuit si lichidul de frana, bobina, ceva suporti de la frana de mana, verificari complete, ulei, toate alea, ca atunci cand iei masina de la altul. O revizie normala la Mondeo e cam 700 de lei.

        (Citează)

  2. Du-te, ma, cu revizia aia masiva! =)) Stii ca igienizarea AC-ului poti sa o faci si tu, cumparand sprayul din Cora/Metro? Sper ca a intrat si schimbul distributiei cu tot cu pompa de apa si a lichidului de frana in revizia aia masiva… Altfel, esti un bun client. :D

      (Citează)

  3. io anual platesc casco ~ 2000 ron, RCA ~600, 2 revizii ~ 1000 ron, un schimb de placute / discuri 2/400 ron, vigneta 100 ron, ITP ~ 60 ron ca e la 2 ani.

    iese dracu undeva la 1000 E.

    Nu mai spun de tonele de lichid de parbriz.

      (Citează)

  4. Revizia aia e super scumpa. Eu in 2 ani am bagat cam 5000 de lei in masina (fara CASCO) cu schimbat o bobina, discuri + placute fata si spate, cauciucuri de vara. Si se spune ca la Volvo piesele sunt scumpe. Unde pui ca masina a fost mai veche si mai ieftina, 13.000 RON.

      (Citează)

  5. @ipo:
    Ca sa nu zic ca tocmai am facut o revizie in care am schimbat si kitul de ambreiaj cu tot cu rulment (ca tot e mentionat in articol ca si sperietoare) si o bieleta si am iesit tot atat, la service autorizat, cu piese de origine.

      (Citează)

  6. Simplificand un pic, 1000 de euro pe an, toti odata. Includ CASCO, RCA, revizie, rovigneta si un set de cauciucuri/placute de frana. Sigur, poti face si in rate CASCO.
    Scump cred ca e, dar daca ai masina noua si in garantie stii ca dupa toate aceste cheltuieli esti acoperit si poti dormi linistit

      (Citează)

  7. @NW

    Pai freonul nu are legatura cu curatatul. :)

    In plus, in momentul schimbarii filtrului de habitaclu, orice service cat de cat rasarit curata si frunzele si frunzulitele de prin galerie, ca altfel degeaba il schimba sau degeaba ai filtru. Asta nu trebuie sa coste in plus. Dupa care, sprayul/spuma… Atat. E o chestie care ar trebui facuta regulat, indiferent daca esti primul sau al n-lea posesor, la toata masinile la care functioneaza AC-ul. (La fel si la AC-urile de casa)

    Vad ca nu zici nimic de distributie. Si aia ar fi trebuit sa o faci cand iei masina de la altul. :) Daca ai facut-o, atunci suma nu e mare.

    PS: Ca vad ca zici ca ai schimbat lichidul…O chestie obligatorie la o masina cu anii alei tale. S-a folosit seringa sau a fost lasat lichidul sa curga pe la purjele de pe etrieri? A doua varianta este cea corecta. Prima e degeaba. :) Stiu ca sunt chestii tehnice, dar sunt totusi chestii pe care un cumparator de masini SH ar cam trebui sa le stie.

    PPS: Casco a facut mai mult de 10% din valoarea masinii. :D

      (Citează)

    • @Bogdan: eu platesc CASCO in 4 rate trimestriale. Din al doilea an nu mai am nici fransiza.

      @nashu: da ma, era nu stiu ce oferta atunci care include de toate la A/C, ii faceau si un blowjob doar sa mearga bine.
      Distributia o am pe lant. Poate pe la 300k kilometri :P

      CASCO a asigurat masina la 9000 de euro in primul an, eu dand 5000 pe ea. M-am gandit ca la dauna totala nu mai gasesc alta la fel tot la 5000 de euro, asa ca am preferat sa platesc rata mai mare si sa asigur masina la mai multi bani.

        (Citează)

  8. Imi place , prin asta ti-ai mai castigat un cititor, mult succes si la cat mai multe!

      (Citează)

  9. Bai, cu aia cu schimbatul de ulei la cutia de viteze m-ai pus nitel pe ganduri. Ma interesez. Dar bobina de inductie? Mie toata revizia aia masiva imi suna a teapa de service fomist…

      (Citează)

  10. @NW

    Pai eu ti-am spus ca esti clientul ideal, atat timp cat ai luat un pachet care contine automat umblat la freon… Aia nu e mentenanta, e reparatie. Se face numai daca trebuie. :D

    @Octavian: la unele doar se completeaza, daca e cazul. (Sanse mari sa fie la fel si la nwradu ;)) ) Trebuie sa scrie in manualul masinii.

      (Citează)

    • Am cerut eu schimbarea uleiului din cutie, ca agata un pic schimbatorul. La fel si la freon, habar n-aveam daca e sau nu, asa ca a trebuit verificat si completat.

        (Citează)

  11. Deci LOL! La amândouă. =))

      (Citează)

  12. Uleiul la cutie nu se schimba. Freonul nici atat, in cel mai rau caz se verifica daca e in regula, oricum aia costa undeva la 80-100 de lei.

    Sfatul meu e sa te documentezi mai bine cand vine vorba de masina, mai ales ca sunt banii tai. Pe forumul clubford gasesti multe chestii interesante de citit.

      (Citează)

    • Frate cati experti. De ce crezi ca nu m-am documentat si n-am mers la nspe service-uri inainte sa fac asta? Am stiut exact ce schimb si cum, de ce, am stat langa oameni, m-au sunat ca ar mai trebui schimbat ceva, m-am dus sa verific, am acceptat si aia etc. Doar ca a trecut un an si ceva si nu mai tin minte ce si cum am schimbat. Plus preturi de Colina Motors.

        (Citează)

  13. Mda, nu merge sa editez comentariul, dau update si nu se intampla nimic, apoi nu imi mai arata comentariul deloc pana nu dau refresh la pagina: http://imgur.com/Jkq9D

      (Citează)

  14. Ok, sa fim proactivi:

    1. freonul se verifica cu termometrul. Adica se pune un termometru intr-o fanta de aerisire si se verifica daca se atinge o anumita temperatura in anumite conditii. Cel mai probabil, cu recircularea pornita si viteza maxima pe ventilatoare, trebuie sa se atinga cam 5-7 grade. Daca se ating, e destul freon.

    2. Daca agata, cel mai probabil e timoneria de vina. Sau ambreiajul prinde prea jos. Daca s-a remediat dupa revizie, poate sa fie datorita schimbului de lichid de frana (ambreiaj hidraulic) sau ca l-ai umplut si nu se mai simte atat de tare, insa tot nu e ok. Return to primele 2 variante.

      (Citează)

  15. Nu cred din cauza răspunsului. :D Sau, mă rog, nu te-ai documentat unde trebuie. Dacă întrebai pe blog, era mai bine, găseai o groază de experţi.

      (Citează)

  16. nashu are dreptate: “revizia masivă” nu e revizie ci este revizie obligatorie + reparaţii opţionale. Revizie înseamnă strict ce specifică producătorul: plăcuţe, ulei, filtre…

    Mai departe, că are noul proprietar chef să schimbe uleiul de la transmisie că parcă agaţă un pic, freonul că parcă nu răceşte cît trebuie, bujiile şi fişele că “se ştie că astea se uzează în timp şi îşi pierd performanţele, just to be sure”, amortizoarele că parcă se simt gropile nuştiucum, rulmenţii pe spate că parcă are un mic joc roata, etc etc… e treaba lui. Eventual, revopsit portbagajul pt a acoperi cele 2 mici adîncituri abia vizibile de la grindină, schimbat parbrizul pt ca are 2 minuscule ciupituri care AR PUTEA să se lărgească

    Nu exagerez… pur şi simplu depinde de fiecare cît e dispus să cheltuie pe chestii care nu sînt evident defecte sau consumate.

    Cauciucuri se găsesc all-seasons cu 10M setul… acu’ dc eşti pretenţios şi vrei de super-firmă… depinde şi de cum şi cît mergi.

    Cît despre Casco, iar e discutabil… nenumăraţi şoferi din Ro, inclusiv eu, nu au Casco… e un risc asumat. Am făcut pe RCA toate reparaţiile şi nu am provocat eu-însumi nici un accident. Nu rezultă că dc nu îţi permiţi Casco nu îţi permiţi maşină.

      (Citează)

    • Mie mi se pare absolut normal sa-ti faci CASCO. Stiu pe multi care au avut un accident micut si au platit doar la un singur incident pe indreptat tabla si vopsit si schimbat cate un far cat ar fi dat pe CASCO un an intreg, care iti acopera orice. Nu am timp sa stau sa alerg dupa piese, sa caut unde e mai ieftin, sa iau dintr-o parte si sa duc in alta.

      Din acelasi motiv am preferat sa schimb preventiv bobina si am facut si alte reparatii, cu toate ca masina mergea bine si nu avea probleme. Pur si simplu nu am chef sa mai pierd in alta zi timpul cu mers la service, suit pe rampa, plecat de acolo cu altcineva, venit dupa o zi etc.

      O revizie conform cartii ar fi costat 700 de lei, dupa cum ziceam. Restul pana la 2000 de lei tot trebuie prevazuti pe diverse defecte posibile, asa ca nu mi se pare un cost tras de par pentru calcule.

        (Citează)

  17. casco anu 1: 6500 lei
    casco anu 2: 6500 lei
    rca anu 1: 1000
    rca an 2: 1000
    revizie anu unu: 1300 lei
    revizie anu doi: 1700 lei

    total: 18.000 lei.

      (Citează)

  18. Ok, acum ca m-am informat, ideea e cam asa: Daca tii la masina ta, schimbi uleiul de la cutie pe la 60.000 km. Daca nu, se face pe la 100.000. Informatia nu vine de la un service ci de la un responsabil zonal al retelei de service al unui producator international. Care intamplator e fre-miu, a facut facultatea de profil, e pasionat de domeniul asta si n-are nici un interes sa-mi bage gogosi cu “cartea de service”.

    Trecand peste asta, primavara asta fusei la un service. Amicii de acolo mi-au zis pe un ton foarte grav – “Sunt duse placutele si pe fata si pe spate, trebe schimbate!”. “Mersi, zisei eu, ma mai gandesc”. Duc masina la o vulcanizare, dau jos roti si ma uit la plactute. Pe fata 2-3 mm de carne. De schimbat. Pe spate… 7-8mm de carne. Opaaa! Si mai merg cu ea o droaie. Dupa care ieri o sui iar pe capta. 5-6mm de carne. Ca sa vezi dracie, fac anul de mers cu placutele alea “de schimbat neaparat” pe spate.

    Asa ca sfaturile astea profi de la service… Sa ma mai scuteasca. Astia si cu taximetristii, o natie de jepcari. Rude bune cu taximetristii.

    Asa ca ar trebui sa completezi la lista. “Bani de jecmanit in service” :))

      (Citează)

  19. a murit steve jobs btw

      (Citează)

  20. Am facut un calcul de TCO :) pentru o Toyota Corolla cumparata de noua si vanduta dupa 3 ani si cateva luni. Am inclus in calcul toate costurile, inclusiv 2 spalari/luna, lichidul de parbriz, parcari si evident pierdere la revanzare, impozite,revizii, etc.
    Tineti-va bine: Costul final a ajuns la 11,4 milioane lei lunar :(((
    Pentru sceptici, cred ca mai am excelul cu pricina.

      (Citează)

  21. Cam mult 11 milioane pe luna. Poate cu tot cu motorina/benzina inclusa.

    Si oricum nu inteleg de ce ai include diferenta de pret cand o vinzi dupa trei ani. Aia e uzura masinii fizica si morala precum si faptul ca te-ai folosit de ea, e normal sa se deprecieze.

      (Citează)

  22. 1. subiectul postului e foarte bun, macar de ar tine cont cineva de el.. dar cum la romani pentru achizitia masinii si telefonului nu te uiti la bani si iei ce-i mai bun, sa te simti ca un rege, probabil ca nu o sa faca nimeni asa cum recomanzi
    2. comentariile o dau in altele.. iar sunt 1000 de experti care se iau de un detaliu minor din text si fac mare caz. Mai si cum se pricep ei la masini, ceva de speriat.. de aia nu-mi place mie sa citesc forumuri. Nu mai spun ca priceputii de pe forumuri ma bagau la o cheltuiala de mii de lei aiurea.. noroc ca nu i-am crezut. Bine ca sunt ei destepti si eu prost, ca nu ma interesez inainte de a ajunge la Service.

      (Citează)

  23. Ma mir ca nu s-a legat nimeni de distributia pe lant care tine un milon de kilometri. Eu nu m-as baza pe asta la o masina SH, as schimba-o just in case. La a mea singurul motiv pentru care n-am facut-o e ca fusese schimbata de mai putin de 10.000 km si cunosteam persoana de la care am luat-o.

      (Citează)

  24. Haide frate, Mondeo ?? Volksvagin rulz!!!11!

      (Citează)

  25. Unde ai casco? Am un model similar si caut sa prelungesc casco, dar la alta firma. :)

      (Citează)

  26. Unde-i excelul ala?

      (Citează)

  27. Vedeti fetele, daca va luati masini SH. Luati-va masini noi si nu mai aveti probleme 2-3-4-n ani. Imi cer scuze pentru aia care nu isi permit. S-a inventat transportul in comun sau munca mai multa si masini mai ieftine.

      (Citează)

  28. Eu am dat 50 lei revizie masiva la AC.. baga o masinarie electrica in masina si da drumul la aer 30 min.

    Freonul nu se schimba chiar asa una cu doua.. doar daca simti tu ca nu esti multumit.

    Uleiul de la cutia de viteze e garantat pe viata (poate la fracso lu octavian nu o fii, la mine e)

    Iti iei femeie, iti iei belea pe cap.. cam asa ceva si cu masina :)

      (Citează)

  29. scuze pentru dublu post:

    Scapi de ultimele 4 scrise de tine si dureaza mult mai mult pana apar altele, ca tie o sa-ti apara in curand alte consumabile.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite.

sus