blog demisec cu note fine de tehnologie

Urmăriți-mă gratuit pe Instagram și pe YouTube!

BAC 2011: analiza rezultatelor

Clock icon

3 Jul 2011

Tag icon

GÂNDURI

Comments icon

41 comentarii

PREMISE
Rezultate tragice la bacalaureatul 2011:

  • 44,5% rata de promovabilitate la nivelul ţării;
  • sunt 20 de licee în care n-a trecut nici un elev;
  • în Bucureşti rata de promovabilitate a fost de 42%

Nasol. Eu nu-i văd vinovaţi nici pe Funeriu şi nici pe Băsescu. Ei doi, Boc, Udrea, cine vreţi voi, n-au făcut subiectele şi nici n-au impedicat elevii să înveţe şi să ştie caracterizarea unui personaj sau trei probleme de matematică. Ce-au făcut a fost să asigure o mai bună securitate a examenului, a subiectelor şi să introducă reguli stricte pentru cine este prins copiat. Cu siguranţă că pe unii, cei care oricum erau mai timoraţi şi mai “pe muchie de cuţit” între a copia şi a nu copia, aceste noi reguli i-au determinat să nu o mai facă. Iar cei care se bazau doar pe copiat şi nu pe învăţat au avut surpriza să descopere că supraveghetorii nu le mai permit chiar orice.

Poate nu e aşa, dar e o posibilă explicaţie. În stilul caracteristic, posturile TV şi elevii picaţi şi părinţii lor văd vinovaţi oriunde numai acolo unde trebuie nu. Uite ce zic eu.

CINE E VINOVAT

1. Profesorii. Mi-ar fi ruşine să fiu profesor, să predau una din materiile care se dau la bac şi doar 44% dintre elevii mei să treacă examenul. Mi-ar fi ruşine să fiu profesor în acele 20 de licee în care nici măcar un elev n-a reuşit să treacă acest examen destul de banal. Profesorii ăia ce mama mă-sii au predat? Au muncit ceva? Pentru ce iau salariu? Veţi zice că nu-l mai iau, că le-a fost micşorat de un guvern netrebnic.

Eu voi spune că în aceste condiţii nici nu-l merită. Îmi pare rău să o spun, dar pentru ce vreţi salariu mai mare? Pentru nici jumătate promovaţi? Hai să facem ca la privat, cu evaluare individuală a profesorilor, să vedem ai cui elevi au fost de top şi ălora să le dăm bani în plus și recunoașterea pe care o merită. Până atunci, restul sunt cu toţii vinovaţi de această situaţie, după ce 4 ani au predat o materie care nu s-a lipit deloc de elevi.

2. Elevii. Aceştia nu-şi cunosc interesul, tratează examenul de bac în batjocoră şi se bazează pe copiat. Problema este că ar trebui să-şi cunoască interesul, că au 18 ani şi nici o scuză pentru a nu conştientiza cât de important este acest examen. Uitaţi-vă la reportajele de la ştiri, chiar şi cele de acum. Am văzut doar elevi râzând, maşini turate, mișto-uri de genul “eşti nebun, n-am făcut nimic!” şi alte asemenea. Nu e de glumă. Te poţi distra toată viaţa, dar o dată, când termini a 12-a, ai de dat două examene importante, bacul şi admiterea la facultate, altfel se cam termină şi distracţia.

Elevii nu au nici o scuză pentru situaţia aceasta. Am auzit la ştiri toate tâmpeniile posibile. “Intra comisia din 5 în 5 minute să ne controleze şi nu ne-am putut concentra“. Fii mă serios, când ştii subiectul poate să fie şi cutremur, tu doar scrii şi nu observi nimic. Dacă vrei să copiezi de la coleg sau din carte şi te tot întrerupe cineva, atunci e o problemă… “Au fost subiectele foarte grele“. Serios? Şi atunci cele de la admitarea la facultate cum sunt? “Au zis text dramatic, nu gen dramatic, şi s-a creat o confuzie“. Desigur, iar tu în rest ştiai toată literatura română la perfecţie, doar acest mic amănunt te-a dat peste cap. “M-am pregătit cam 2-3 săptămâni pentru bac“. Pe vremea mea pregătirea începea odată cu clasa a 12-a, că e multă materie din ceilalţi ani de repetat şi memorat.

Cine a învăţat, a trecut. Cine nu… nu e nici o problemă, e nevoie în viaţă şi de ospătari care să-ţi aducă berea la masă fără să fie sictiriți de faptul că au trei diplome de facultate şi sunt siliţi la munca de jos. Ăsta îţi este nivelul! E nevoie şi de bucătari şi de strungari şi de vânzători la magazine, că în ultima vreme până şi ciocănarii din fabrică au o diplomă de facultate de pe undeva.

CINE NU E VINOVAT

Acest capitol este mai important decât cel de mai sus, deoarece toată lumea se concentrează pe găsit vinovaţi, dar mi se pare că se merge în direcţia greşită.

1. Funeriu, ministrul educaţiei. Faptul că elevii îl înjură şi-l consideră vinovat nu arată decât că sunt îndoctrinaţi de tâmpenia celor de la Antena 3. Funeriu, ca ministru, a schimbat doar modul de desfăşurare a examenului, a cerut supraveghere video, a stabilit nişte reguli mai stricte care spun că cei prinşi copiind nu vor mai putea da examenul decât peste vreo două sesiuni. Cu siguranţă însă Funeriu n-a modificat literatura română, nici n-a schimbat formulele matematice şi nici istoria ţării. Cu siguranţă n-a făcut el subiectele, nu i-a împiedicat pe fiecare profesor din fiecare școală să-şi facă treaba cu interes şi cu siguranţă nu i-a împiedicat pe elevi să înveţe.

Omul nu e pus acolo în funcţie ca să pice elevi. N-are nici un interes să facă asta, ba chiar şi pentru el este o pată neagră în carieră, chiar dacă nu e vinovat de ea, ba chiar cei picați acum au drept de vot și n-ar trebui îndepărtați. Asta e realitatea învățământului românesc, acum a ieşit la iveală, dar nu ministrul a făcut-o aşa.

2. Subiectele. N-au fost de olimpiadă. N-au fost nici măcar de admitere la facultate. Au fost subiecte normale şi acesta e adevărul.

3. Băsescu, Boc, Udrea, situaţia ţării. Cum spuneam mai sus, n-au făcut subiectele, nu i-au împiedicat pe profesori să-şi educe elevii şi nici pe aceştia din urmă să înveţe pentru examen. Desigur, la posturile TV puteţi auzi orice, că aşa trebuie spus pentru că vin alegerile şi interesele le ştiţi cu toţii, dar ce e la televizor nu e neapărat şi adevărat.

4. Părinţii. Am auzit spunându-se că părinţii sunt de vină, deoarece ar trebui să fie direct interesaţi de ce şi cât învaţă copii lor. Ar trebui, dar nu se poate face şi în practică asta. Părinţii îşi vor întreba copiii “băi, cum e la şcoală?”, iar copiii vor răspunde că e bine, e totul ok, au învăţat, au făcut, au dres, doar ca să nu aibă parte de scandal. Părinţii ar putea supraveghea cât de buni sunt profesorii care le predau copiilor şi cât de bine îşi fac treaba, dar în practică acest lucru e imposibil, că doar nu se vor duce în inspecţie la ore şi chiar dacă ar face-o nu s-ar putea vedea adevărul.

Părinţii nu pot lucra decât indirect pe această cale. Trebuie să le spună copiiilor cât de important este bacul şi să vegheze dacă aceştia se pregătesc din timp. Odată ce elevii au înţeles că trebuie să înveţe, nu mai poţi decât să ai încredere că o fac. Părinţii ar trebui şi să ceară sistemului de învăţământ (adică directorului şcolii, inspectoratului teritorial, ce-o fi) să implementeze un sistem real şi eficient și transparent de evaluare a profesorilor din şcoli, ca să se asigure că aceştia îşi fac treaba. În aproape orice domeniu există evaluări, prime, mustrări, schimbări, promovări, de ce n-ar fi şi în învăţământ?

FAZA CEA MAI NASOALĂ

Scoala în România e gratuită, fiind susţinută de la bugetul ţării. Bugetul se formează şi din taxele date de populaţie, iar eu, ca angajat cu forme legale, plătesc taxe aproape la fel de multe ca şi banii luaţi salariu. Da, şi pe mine m-a ţinut ţara la şcoală şi în facultate cu banii de la buget, bani încasaţi de la angajaţii de atunci, dar iată-mă acum ajuns ca şi ei, iar acum eu le plătesc lor, printre altele, şi pensiile. Au investit bine în mine, s-ar putea zice.

Taxele mele în ce-au fost investite? În 44% promovaţi? În 20 de licee în care n-a trecut nimeni, nici măcar unul? Păi îmi vreau banii înapoi atunci! Eu am dat bani la stat, dar elevii pentru care s-au cheltuit aceşti bani au frecat-o, s-au distrat, s-au jucat, au râs la camere, l-au înjurat acum pe Funeriu şi doar mi-au tocat banii de pomană. Mesajul meu este clar: du-te în ***** mă-tii şi învaţă, că nu vreau să dau de pomană banii. Cineva trebuie să-mi plătească şi mie pensia, când va veni vremea.

    41 comentarii

  1. hai, ba, ca nu e mare lucru sa nu iei bacalaureatul. poti culege capsuni si fara

      (Citează)

  2. Sunt de acord cu tine, sincer… Subiectele n-au fost grele, dar hai sa recunoastem ca de nivel mediu n-au fost. La un examen ca asta se da un subiect de nivel mediu, ca toata lumea sa ia un 6. Eu de exemplu, am scris tot la romana si am luat 7.85. Mi se pare aiurea ca totul e subiectiv la romana si depinde de ce profesor corector dai :).

    Si nu, nu numai profesorii de vina. Anul trecut ( in clasa a 11-a ) am avut un profesor suplinitor la matematica si majoritatea clasei n-a invatat nimic pentru ca ” n-avem profesor bun “. Anu` asta am avut prof. bun de mate si au frecat menta tot anu` si acum se plang. :) Eu am luat 8.10 media generala la bac si ma multumesc cu atat. Nivelul meu e asta ( fata de unele colege care 9-12 au avut peste 9.50 si au luat bacul cu 6 si ceva, eu am ramas in toti anii undeva la 8 ) si ma multumesc cu el. :)

      (Citează)

  3. Uitandu-ma la ce generatii vin din urma eu zic sa nu te bazezi asa tare la pensie pe banii pe care o sa ii primesti dupa ei :) mai bine te ocupi de pe acum de acest aspect si ai grija ca la varsta pensionarii sa ai cu ce trai decent.

      (Citează)

  4. Inca stau si ma intreb cat de dezinteresat sa fii sa nu faci de un amarat de 5 la bac-ul care a fost.. Cat iti trebuie?! 2 saptamani de invatat si putin interes..

    Dar nuuuuu, la noi tot timpul e altcineva vinovat. La chestia cu parintii, sa stii ca conteaza enorm daca iti sunt sau nu alaturi. Ce-i drept, nu au o influenta asa mare asupra bacului, dar conteaza prezenta lor si daca ii sustin pe elevi sau nu.

    Mai bine ai investi de acum intr-o pensie privata.. Nu te baza pe generatia mea.. s-ar putea sa ramai profund dezamagit.. asta daca nu esti deja

      (Citează)

  5. Eu sunt printre cei care considera ca nu profesorii sunt principalii vinovati, ci parintii.

    Sa zicem ca esti profesor la un liceu si intr-o clasa de a noua iti ajung aproape numai elevi care nu au niste cunostinte de baza absolut necesare pentru a intelege materia pe care tu trebuie sa le-o predai. Ce faci?

    Iti predai materia? Nu vor intelege nimic. Nu vor intelege nimic din materiile care depind de materia pe care o predai tu.

    Incerci sa le predai ce ar fi trebuit sa stie din scoala generala? In felul asta nu vei mai avea timp sa iti predai materia ta de liceu. Si nu vor intelege nimic din materiile care vor urma si care depinde de materia ta de liceu.

    Stai cu biciul si ii ameninti ca daca nu recupereaza tot din urma ii lasi corigenti? Ghici ce… nu vor recupera. Si atunci ce faci? Ii lasi pe vara pe aproape toti din clasa? Se vor simti nedreptatiti si vei fi inlocuit. Cu un alt profesor care ori va proceda ca tine, ori se va teme mai tare de a fi si el inlocuit si va fi mai tolerant.

    Situatia nu e ipotetica. Asa ceva chiar s-a intamplat in facultate. Profu’ a incercat sa inceapa sa-si predea materia (omu’ explica excelent, jos palaria), a vazut aproape numai priviri tampe, asa ca s-a apucat sa intrebe pe fiecare ce stie dinainte. Si-a pus mainile in cap si a zis… bun, nu mai facem asta, hai sa vedeam ce ar fi trebuit sa stiti pana acum. Ritmul in care a mers a fost insa prea alert pentru unii. Si prea incet pentru altii. Unii au picat, desi omul n-a dat exam decat din partea ce constitui recuperare din liceu. Profu’ a ajuns la ce ar fi trebuit sa predea de-abia in decembrie. A urmat o materie la care ar fi fost de folos materia lui. Din care el nu apucase sa predea mare lucru. Si toata lumea a avut priviri tampe la noua materie. Bonus, studentii care au picat la examenul din materia de liceu s-au simtit nedreptatiti si s-au dus cu interventii la decan. In anul urmator, profu’ respectiv a fost inlocuit, ei au dat examenul cu altcineva, au copiat pe rupte, au luat, victorie!

    Parintii sunt vinovati nu pentru ca nu-si verifica odraslele, nu stau cu biciul… ci pentru ca nu stiu sa observe, sa inteleaga si sa educe. Si asta de la varste foarte fragede. Parintii ar trebui sa intelega ca progenitura nu-i intruchiparea perfectiunii, ca daca-i batut in cap n-are rost sa-l impinga de la spate sa faca o facultate. Ar trebui sa observe ce-i place copilului, sa-l incurajeze sa lucreze pe acea directie. Ar trebui sa-l educe sa respecte anumite lucruri, importanta unei culturi generale de baza. Ar trebui sa-l faca sa inteleaga ca n-o sa-i pice nimic mura in gura si ca e bine sa traga tare de unul singur acasa.

    Majoritatea copiilor sunt prosti, increzuti, dezinteresati, iresponsabili… si parintii sunt de vina ca au ajuns asa.

    PS – Perioada de pregatire pentru bac nu ar trebui sa existe. Sau, daca vrei, perioada respectiva ar trebui sa inceapa odata cu intrarea la liceu. Si n-ar trebui sa existe repetat si memorat ca nu stiu sa existe proba de memorie la bac.

    PS#2 – Subiectele nu au fost subiecte normale. La materiile de real au fost cretin de simple.

    PS#3 – 44% promovati e mult. Intre jumatate si doua treimi din cei 44% nu meritau sa treaca.

      (Citează)

  6. Alex (@celcareuraste)

    04/07/2011 la 2:39 AM

    Eu am avut 7.62 media la BAC și o spun cu sinceritate că n-am învățat nimic. :) Am mers la examene cu cunoștințele adunate in clasele 9-12, și mulțumesc pe această cale profesorilor, care au ținut cu orice preț să ne pregătească cât de bine s-a putut. Dacă învățam sau luam meditații cum au făcut mulți care au picat, fără să-și dea însă interesul cred ca media mea era mult mai mare. Subiectele nu mi s-au părut grele deloc; dacă erai cât de cât atent la ore nu aveai cum sa iei sub 6. Ăsta e însă nivelul generației noastre, și interesul românului pentru școală…

      (Citează)

    • @Ana: si la mine a fost la fel. In facultate la Algebra ne-a predat in prima ora a primului curs (care tinea 3 ore) toata materia de liceu. Toata. Tot ce invatasem pentru bac, totul, intr-o ora. Apoi a trecut la chestiile avansate.
      Multi dau piept cu facultatea si pica pe capete, ca nu sunt obisnuiti cu acel nivel si cu cerintele alerte. De asta pica enorm de multi la primele examene.

      Ce zici tu de parinti nu mi se pare chiar ok. Profesorul descopera ca ala dinainte nu s-a facut bine datoria? Si-o face el acum, explica mai bine (uneori e nevoie, ca poate n-ai inteles ecuatiile in clasa a 6-a, dar in a 9-a ti-ai mai dezvoltat creierul), asta e…

      A zis-o foarte bine CTP-ul:

      Bacalaureatul ar trebui luat la 18 ani, dar nu mai suntem în situaţia în care acest lucru este o tragedie, aşa cum este văzută acum. Poţi să-ţi iei bacalaureatul peste un an, peste doi, până atunci munceşti, poate înveţi ce înseamnă munca fără studii şi ce ar putea însemna munca cu studii şi poate că la 20-21 de ani îţi iei bacalaureatul. Nu este nicio nenorocire

        (Citează)

  7. Nu este chiar aşa simplu. Nu bag mâna în foc pentru cadrele didactice, dar de multe ori sau de prea multe ori eşti limitat de cei pe care îi ai în clasă. Dacă un tip este promovat în generală că la noi toată lumea trebuie să ajungă la liceu, dar el nu ştie să scrie şi să citească şi ajungi să ai o clasă formată numai din astfel de personaje.
    Este logic că un profesor de liceu nu îl mai poate forma, nu are cum să-l înveţe cum să ţin pixul în mână.
    Sunt de vină şi părinţii. Trec pe la şcoală doar atunci când este sfârşit de an – şi atunci dacă îl au premiant, în rest nu întreabă deloc de situaţia lui la învăţătură. Se mulţumesc că-l lasă la televizor şi pe internet. Dacă îi dau şi bani de buzunar cred că şi-au făcut toată datoria. Să fie aduşi la şcoală, să li se facă cursuri ca să înveţe ce înseamnă să fii părinte şi să vezi ce responsabilităţi ai.
    Este de vină şi Funeriu ca şi majoritatea celor care au fost în fruntea Educaţiei. Nu există nicio strategie coerentă în ce priveşte materiile predate. Vrem ca o generatie ahtiată după internet şi tv să înveţe cu metode şi programe de acum 20 de ani. Mi-au adus o programă nouă de trei de ani zile la clasele V – VIII, dar manualele sunt de acum 15 ani şi dacă vrei îţi dau şi imagini. Cuprinsul lor lipseşte sau este modificat total în programă. Eu nu predau după ele, dar pentru elevi ar fi un excelent material auxiliar şi poate singurul pe care-l au pe acasă.
    Şcolile româneşti au primit materiale didactice înainte să fie renovate şi normal când au început să renoveze au distrus sau furat totul.
    Să nu ne ascundem după deget. Dacă s-ar fi dat bacalaureatul în condiţiile de acum, nici din generaţiile noastre nu ar fi luat mai mult de 50%. Şi să nu-mi spuneţi mie că se face şcoală înainte de 1989. Presupun că nimeni nu-şi doreşte să revină bătaia ca metodă de predat.

      (Citează)

    • @Emil: prima ta idee spune de fapt “profesorii sunt de vina, dar nu doar cei de liceu”. Probabil ai dreptate la asta.

      Referitor la a doua, cu parintii, e greu pentru un parinte sa afle situatia reala. Aude doar ce-i spune elevul. De la profesor poate aude ca elevul e loaza, dar il poate crede cu adevarat, cand poate e profesorul cel care nu-si da silinta? Nu, si atunci ce face? Vine in inspectie la ore? Intra prin surprindere? Ar fi efectul de inspectie, unde toti sunt imbracati frumos, respectuosi si raspund cu doua degete ridicate sus.

      Sunt de acord ca nici o generatie n-ar fi luat 50%. Nici a mea, probabil nici altele. De asta ce se intampla acum este o realitate constanta, mascata prin furt si copiere, nu vreo tragedie accidentala. Dovada ca in judetele cu cea mai mare promovabilitate nu se montasera deloc camere video… Nici macar nu mai sustin ca e o tragedie, pentru ca nu toata lumea trebuie sa aiba o diploma de facultate, la fel cum bine zice si CTP ca poate e ok sa pici bacul, sa te lupti cativa ani cu munca de jos inainte de a te decide ca nu ti-ar strica bacul si facultatea. Dar este o discutie despre cine e vinovat si cine nu pentru aceste procente, iar eu mi-am zis parerea.

        (Citează)

  8. mi-e ciuda ca gandestia asa, Radu! dar ti-am mai zis si alta data ca tendinta ta e sa judeci doar dintr-o singura perspectiva ( poate cea data de varsta si meseria ta), fara sa tii cont ca adevarul nu are numai o fateta si ca o interpretare rezultata doar dintr-un unghi de vedere este una falsa. Nu ai copii si poate ca oricati prieteni care sunt parinti ai avea, crede-ma ca aceasta situatie tot nu poate inlocui experienta de parinte. Spui ca nu parintii sunt vinovati?! Ana are mare dreptate. Si spun asta bazata pe o experienta de 14 ani. Am facut pedagogicul, am facut practica incepand de la gradinita. Ani de zile am avut de-a face cu elevi si parinti. Gradinita + scoala primara. Apoi alti 4 ani de lucru in invatamant ( am fost invatatoare). Iar restul anilor am predat la liceu si scoala generala. Intamplarea face ca sa fiu de curand si mama. Asa ca observ mereu in jurul meu comportamentul parintilor care au copii incepand de la 0 luni la 20 de ani ( uneori chiar si al ” copiilor” mai mari decat mine, caci am avut intr-un an la un liceu o clasa de seral). De aia spun ca parintii sunt primii vinovati! Din pacate e un cerc vicios. Caci parinti viciati, creati de o societate viciata( in care ei au crescut si s-au format) creeaza la randul lor elevii de azi. Si cum ce naste din pisica soarcei mananca… A educa un copil nu inseamna a-l obliga sa invete, ci a-l convinge sa invete (orice despre orice crezi tu ca e bine).
    Funeriu, Boc sau restul ministrilor de pana acum sunt vinovati! SUNT FOARTE VINOVATI ! Si nu pentru ca au facut subiecte “grele” sau pt ca au pus camere de filmat. Asta poate ca e un lucru corect din partea lor. Sunt vinovati de sustinerea unui sistem corupt, fals, mediocru. Forme fara fond! Mai concret: o clasa cu 27 de elevi, intr-un liceu de mijloc. Cativa invata bine ( de obicei vreo 3-4, caci statistic asa e in toata lumea la liceele de acest gen… e o trasatura a societatii omenesti). Altii sunt mediocri ( majoritatea as spune) si alti cativa sunt pramatii. Nu doar ca nu invata sau chiar nu-i duce capul, dar sunt si total anti-sociali. Ghici ce! Din toata experienta mea, majoritatea celor care fac mari probleme au parinti bine situati ( ori bani ori putere ori si una si alta). Ghici ce ORDIN vine de la centru! Cutarica sa fie trecut! Sa nu fie exmatriculat! Apropo de asta: am avut elevi cu sute de absente. Am luptat cu toate puterile mele sa fie exmatriculati. Niciunul…dar absolut niciunul nu a fost. Si tocmai astia intra si ei in procentul de cazuti la bac. De ce nu ii exmatriculeaza nimeni din licee?! Pentru ca suntem obligati sa avem un numar de elevi, pt ca tatal vreunuia e cine stie ce om politic, pentru ca in general exista interventii mari. Ai putea sa spui ca tu ai fi corect si ai schimba ceva in sistem. Uite ca si eu incerc sa fac asta. Dar eu nu sunt singura in liceu. Iar pe langa mine sunt destui profi afiliati diverselor partide, ca sa nu mai zic de extraordinar de multi directori si inspectori PDL-isti. Si stii ce, asta nu mi-o spune Antena 3. Mi-o spune omul din fata mea care imi este director si sef direct ( ca tampitii de la PDL au schimbat ” angajatorul”, iar eu nu mai sunt angajata de inspectorat, ci de director mai nou). Si stii ce nu mi-a mai spus Antena 3, dart mi-au spus inspectorii?! Pai sa trecem elevii! Prosti, tampiti, cretini…oricum ar fi sa-i trecem clasa! Daaaa…. sunt sute de corijenti! Asta asa, de ochii lumii ca tine, Radu. Dar in toamna se topesc cu totii, iar intr-un liceu cu scoala primara si generala, care are in jur de 2000-3000 de elevi sunt in total la finalul anului, in toamna, cam 10 repetenti. Si atunci a cui este vina? Profesori care nu-si fac treaba sunt multi ( si eu am avut si in liceu si in facultate si chiar si acum printre colegi). Dar nu salariul mic e vinovat, cat calitatea omului care intra in invatamant. De obicei se gasesc doua tipuri: cei ca mine care fac meseria asta din pasiune si ceilalti care sunt prea prosti si prea mandri sa poata face alta meserie. Un ultim exemplu: un elev prost ajunge cu chiu cu vai la o facultate. El o termina si se angajeaza in invatamant. La randul lui va crea multe generatii de tembeli (eu cunosc personal un caz). Cine il angajeaza pe el acolo? Pai tot pilele pe care le are, deci tot sistemul corupt.

      (Citează)

    • @Docica: si tu ai tendinta sa judeci totul prin prisma ta. Daca la ore depui tot efortul si te lupti cu sistemul pe care il descrii, felicitarile mele. Dar cred ca poti intelege ca nu toti sunt asa. Faptul ca vin ordine si pile e o dovada ca nu toti profesorii sunt asa.

      Iar cand am zis ca de vina sunt profesorii, m-am referit la aia care chiar sunt de vina si pe care ii doare undeva. Nu te incadrezi in ei? Perfect, pai ma astept sa nu te simti inclusa in ei nici de postul meu, daca tu stii ca nu este cazul tau.

      Am intalnit si eu destui profesori in 19 ani de scoala. Si din cei care nu-si dau deloc silinta, genul care ieseau din sala la examen si te lasau singuri, dar si genul care doreau sa te invete si insistau cu asta si explicau cu placere orice nelamurire a studentului/elevului. Se poate deci. De asta spun ca principalii vinovati sunt profesorii si elevii. Daca amandoi vor sa faca treba buna, e imposibil sa nu treci un examen relativ simplu precum este bacul.

        (Citează)

  9. Wow, stai ca si la noi a facut profu’ la fel in primul curs de algebra (tot de trei ore si la noi). Imi amintesc foarte clar, a fost primul meu curs din facultate, a doua zi dupa deschiderea anului universitar, de la ora 10:00, in AN024.

    Doar ca eu nu vorbeam de algebra, ci de o materie de programare. Unii facusera programare in liceu si pentru ei a fost un fel de recapitulare. Dar nu toata lumea. Eu n-am facut deloc, chiar daca am fost la clasa de real, pentru mine a fost prima data cand am dat bot in bot cu asa ceva. Pentru mine (si pentru altii) n-ar fi putut sa treaca prin toata materia aia intr-o sinfura ora. Sunt de acord ca orice profesor are datoria sa incerce sa corecteze ce au facut prost cei dinaintea lui. Dar in anumite situatii nu e asa simplu. In situatia asta in particular… partial din cauza sistemului, pentru ca e aceeasi admitere pentru toata politehnica. Ma rog pe vremea aia era, nu ma intereseaza ca, mai nou, am auzit ca la unele facultati se intra pe baza de dosar. Atunci era o proba de algebra + analiza si una de geome/ fizica. Si apoi partial din cauza mea pentru ca n-am stiu sa ma orientez mai bine, nu mi-a fost foarte clar unde sa dau, stiam doar ca in liceu mi-au placut si m-am priceput fix la materiile de profil – mate, fizica, engleza. Pai… mate plus fizica egal politehnica. Plus engleza, egal facultate cu predare in engleza. Si am pus ca prima optiune sectia cu cele mai multe locuri si cu cele mai mari medii de intrare in anii trecuti ca sa-mi maximizez sansele de a intra (call it basic survival instinct). Dar la momentul ala nu m-a dus creierul sa ma interesez dinainte de ce se preda acolo, sa incerc sa aflu daca as avea ceva de recuperat.

    Inteleg chestia cu problemele de adaptare la cerintele din facultate, am simtit-o pe pielea mea, chiar daca in prima sesiune, aia “de soc” n-am picat alte examene in afara de cel de chimie, la care ne-a luat din prima ora cu chestii pe care le-am facut abia mai tarziu la analiza matematica (partial derivatives, gradients) de stateam si ma uitam la toate semnele alea ca vitica la poarta noua si mai eram si boboaca si cu teama sa intreb, mai ales ca omul ala imi parea o mumie iesita din bandaje (I admit, I was young and stupid and impressionable). Din anul II am inceput sa prind curaj si sa ma trezesc ca-mi ies din gura toate tampeniile care-mi treceau prin cap (“and if ___, then ___?”/ “but why?”/ “that cannot possibly be right?”/ “I’m lost…”), dar in primul an mai mult m-am holbat ingrozita pe table.

    [Am cam deviat rau acum, scuze.]

      (Citează)

  10. @docica: coruptia se intampla cu complicitatea cadrelor didactice.

    Nimeni, absolut nimeni nu poate ordona ca un grup de elevi sa fie treacuti la corigente.

    Ce se intampla daca un cadru didactic foloseste DNA pentru a demasca traficul de influenta, santajul si coruptia din inspectorat?

      (Citează)

  11. Desi sunt de accord cu 90% din ce ai zis, cred totusi si ca parintii au o mare vina. Sa-i tot lase weekend de weekend in cluburi, sa le cumpere masina la 18 ani ca altfel nu e in trend sau rad de el vecinii etc. Sa se duca la McDonalds zilnic si sa le si dai bani, pt ca baiatu/fetita mea sa fie fericita… etc

    Eu zic ca parintii poarta o vina mai mare decat elevii, ok au 18 ani si ar trebui sa-si vada singuri interesul, dar daca pana atunci interesul lor a fost “routat” de catre parinti… eu zic ca si ei si plozii lor isi merita soarta

      (Citează)

  12. Un sistem este conceput,construit si functioneaza in scopul atingerii unui obiectiv.
    Intr-un sistem intra ‘inputuri’ si din sistem ies ‘outputuri’.
    ‘Outputurile’ trebuie sa fie conforme cu obiectivul sistemului.
    In functie de modul de functionare a sistemului ‘outputurile’ sunt mai apropiate de obiectiv sau mai departate de obiectiv.
    Cand sistemul produce ‘outputuri’ (rezultate) diferite de cele ale obiectivului sistemului inseamna ca sistemul nu si-a atins obiectivul.
    Cauzele neatingerii obiectivului sunt la partea de concepere sau la cea de functionare a sistemului.

    Caz particular: sistemul invatamantului romanesc ca subsistem in sistemul Romania.

    Intre aparenta unui om care este capabil sa inteleaga randurile de mai sus si continutul postarii este o contradictie logica.
    Nu meriti sa-mi pierd timpul pentru a afla cauza contradictiei. Ai pierdut, de azi un cititor. Vei ramane cu cititori de felul celor care au comentat azi la acest post.

      (Citează)

    • @nvero67: in mod surprinzator, nu tragi concluzia ca poate ‘input-ul’ este gresit. Daca bagi bere intr-un cuptor nu iese paine pe partea cealalta, dar nu e vina cuptorului.
      Dupa cum poti observa prin presa si declaratii, chiar profesorii spun ca subiectele n-au fost dificile, ci un om care isi face temele, ia examenul in serios, dar nu e vreun geniu al respectivei materii tot trece cu o nota de 7. Pe vremea mea era la fel.
      Sistemul s-a schimbat? Cum exact? Se dau aceleasi materii ca si pe vremea mea, in aproximativ acelasi format.
      In 2010 a fost rata de promovabilitate de 67%, in 2009 de 80%. Ce s-a schimbat atat de drastic in acesti ani? Doar regulile despre copiat, din cate stiu, materia nu. Aia care au dat bacul acum erau in 2009 in clasa a 11-a, deci jumatate din materie o parcursesera deja. Era mai bun sistemul de 2009 de era ‘output-ul’ asa bun?

        (Citează)

  13. Obiectivul sistemului de invatamant actual este : ‘Baiete, tara te vrea prost !’ , deci usor manipulabil.
    Acest obiectiv a fost atins.
    Daca obiectivul era ‘ Copii tarii trebuie sa devina baza construirii Romaniei puternice de maine ! ‘ atunci …..
    Mi-am lamurit contradictia logica. Te incadrezi bine in realitatea romaneasca.

      (Citează)

    • @nvero67: baza unei tari in dezvoltare e in clasa muncitoare, care pune osul la treaba. Nu aveam sanse cu o tara de sefi sau doar de cercetatori, au luat altii deja locul acesta.
      Tara nu te vrea prost, dar nu inseana nici ca toata lumea trebuie sa aiba o diploma de facultate. Daca doar 40% ajung acolo si doar vreo 30% o termina, mi se pare ok.

        (Citează)

  14. Si eu pot sa spun povestea voastra, Radu si Ana, vis-a-vis de facultate. Pot insa sa o spun si vis-a-vis de liceu.

    Tin minte ca, in clasa a 9-a, la prima ora profa de fizica (eram clasa de mate-fizica) ne-a dat un test sa stie cu ce bagaj venim. Testul a fost exclusiv statistic (nu s-a pus in catalog). Dupa vreo luna-doua de predat vectori, tensori, compuneri de vectori si alte abureli, ne-a dat prima lucrare de control adevarata. La care eu am luat un 5, a mai luat un coleg 7 (care dupa aia a dat la facultate de filologie) si restul note de 1, 2 si 3. A venit profa socata cu lucrarile, s-a inverzit de ciuda dupa care a zis “gata, o luam de la inceput”. Si a luat-o. Dupa o luna a mai dat o data testul iar diferenta s-a vazut. Consider ca treaba asta ne-a ajutat sa ne obisnuim cu sistemul din liceu si cerintele profesorilor. Am dat dupa aia fizica la bac si admitere repetand materia doar cu cateva zile inaintea fiecarui examen si am luat notele cele mai mari dintre materiile din fiecare testare, terminand fiecare examinare in timp record, de se uitau speriati ceilalti din sala la mine cand dadeam lucrarile.

    @Vexx: ca unul care a avut masina de la 18 ani, pot sa zic ca nu m-a distras prea tare de la invatatura. Si am si baut si am ascultat si manele si…
    Bine, nu am avut note maxime, ca nu a fost genul meu, dar nu am avut probleme nici cu bacul nici cu admiterea. Mai degraba m-au distras profesorii anacronici, care nu intelegeau lumea in care sunt, cum zice @Emil mai sus, care nu stiu sa comunice cu elevii. Din nou, vin cu exemplul profesorilor mei (unii dintre ei cel putin) din liceu, care stiau sa comunice, care ne ardeau urat la note, dar la orele carora mergeai de placere. Si cu care mergeam in excursii si aveau grija doar sa nu exageram cu bautura. Si care ne povesteau ce prostii faceau cand erau de varsta noastra. Si ce era mai interesant e ca nu erau prea tineri.

      (Citează)

  15. Bai, cum imi ajung mie comentariile in spam…

      (Citează)

  16. sistem = sistem de invatamant din romania
    input = copii de 3 ani care intra intai in gradinite
    output = tineri care ies din sistemul de invatamant la 18 ani sau mai tarziu

    Sistemul preia copilul la 3 ani il ‘educa’ si cand acesta iese din sistem este rezultatul modului in care sistemul a actionat asupra lui.

    Si tu spui ca ministrul, cel care raspunde de organizarea si functionarea sistemului nu are nici-o vina ?!
    Eminescu scria : ” Invatamantul este ca tara”.
    Sistemul de invatamant functioneaza ca sistemul numit Romania si rezultatele lui sunt pe masura.
    A spune ca ‘unii sunt vinovati’ sau ca ‘unii nu sunt vinovati’ este aberant.

      (Citează)

  17. @nvero67: mie mi se pare aberant sa spui ca este vinovat cel care a facut sau a facilitat niste masuratori mai apropiate de realitate. E ca si cum ai impusca mesagerul vestilor proaste.

    Normal ca este de vina institutia ministeriala, insa nu ministrul de acum. El doar ti-a aratat starea de fapt, pentru care activitate ar trebui medaliat, nu mazilit. Altfel, cum zicea cineva, vine ministra Abramburica din nou si trec toti.

      (Citează)

  18. @cristi: iti dau doua exemple (unul mai departat de intrebare). acum ceva timp, LPS din Galati a participat la o greva. Una din atitudini era refuzul de a pune note in catalog. Desi ne faceam treaba ( si chiar evaluam elevii cu note puse in carnetele noastre, iar elevii erau constienti de notele primite), la nivel teoretic situatia statea asa: nu au note oficial, nu vor avea medii incheiate, se va ingheta anul si politicienii sunt constransi sa “ne auda”. Pentru ca totul se intampla spre sfarsitul semestrului (parca si anului scolar, nu mai retin) treaba era serioasa si grava. Totul a durat pana cand pe ici pe colo au inceput sa apara note. Profii care le puneau se eschivau (ori nu erau de gasit prin cancelarie, ori raspundeau in gluma la intrebarea de ce pun note, ori gaseau o solutie sa nu raspunda). Totul a culminat cu o cerere de la inspectorat foarte imputita. Trebuia sa se faca o lista cu numele celor care refuzau sa puna note in catalog. Din afara, treaba pare banala. Dar consecintele pot fi de genul: ti se pun bete in roate la nevoile pe care le ai ca prof ( un transfer, o marire de salariu, sustinerea unor activitati didactice, proiecte etc.), calificativ mic la finalul anului scolar, exces de zel din partea inspectorului de specialitate si pana la reducerea postului (din cauza unor neaprobari de efectiv scolar… adica anul urmator se accepta infiintarea a 4 clase in loc de 5, astfel ramanand fara norma de ore esti nevoit sa pleci la alta scoala) cu posibilitatea de transfer la “Cocarlatii din deal”! Statul ofera post. Daca tu refuzi (pt ca oricum e la 1000 de km de tine) se pune ca nu vrei, nu ca nu poti, asa ca ramai fara paine! Nu-ti mai spun cum s-au terminat lucrurile, ca a fost rau pt. noi.
    Iar cu DNA-ul lucrurile stau asa. Tu personal nu primesti nicio spaga. Ordiunul nu se da la modul nesimtit. Totul e voalat, indirect, dar clar. Mai exact trebuie sa-l treci pe X din motive subiective ( ca are pile ta’su sau ca e un sportiv de milioane, dar prost de bubuie, nu conteaza… ca doar si fotbalistii au dreptul sa faca o facultate). Esti luat cu binisorul, esti rugat, esti periat. Tu refuzi. Esti luat putin mai tare, dar fara amenintari. Tu refuzi. Lucrurile se tergiverseaza, se amana, se ametesc. Pustiul nu apare la examen din motive obiective (gen e in spital, i-a murit pisica… lucruri din astea). In acest caz directorul aproba o alta sesiune de examinare. Cand? Tocmai in ziua in care tu nu esti acolo ( ai terminat programul). Chiar daca ai reusit sa dai exam., cu el si l-ai picat sau chiar daca nu ai dat deloc corigenta, se va gasi o modalitate ca altcineva sa il examineze si sa-l treaca. In cazul in care elevul da corigenta cu tine si tu refuzi sa-l treci intervin problemele din primul exemplu, plus alte sicane pe care ti le poate face directorul in termeni total legali pe parcursul anului scolar. Asa ca te gandesti: trec prostovanul si stau linistita sau il las repetent si ma pregatesc de un razboi psihologic cu sitemul, din care daca ies invinsa s-ar putea sa-mi pierd pana si jobul asta de rahat. Pune-ti intrebarea in cazul in care ai si minim un copil de intretinut. Sincer, DNA-ul e departe de raspuns. Iar daca tu chiar ai pitici pe creier si-l chemi, iar sunt doua situatii: DNA-ul taie si spanzura, da foc si purifica scoala si pleaca. In urma lui se asaza frumusel pe scaun un alt director PDL-ist care va face tot ce facea si primul. Cealalta situatie e sa cazi singur in rahat, caci s-ar putea ca si in DNA sa fie cineva prieten cu altcineva care o sa te scoata tot pe tine tap ispasitor.

      (Citează)

  19. Iar sunt la moderare…

      (Citează)

    • @nashu: pai sa stii ca daca ai un comentariu in moderare, degeaba scrii asta intr-un alt comentariu. Daca intru sa vad comentariul #2, il vad automat si pe primul, ala din moderare.

        (Citează)

  20. DECI

    Cum sa-i invinuiesti pe profesori ma? :))

    Cum e sa vorbesti 6-8 ore pe zi pentru 1000 ron? Un profesor de romana sau matematica nu freaca menta ca tine la birou pentru 3000 ron sau mai stiu eu cat…

    Toti suntem motivati de bani…cum e sa faci o treaba pentru 1000 ron si cum e s-o faci pentru 3000 ron? Si le-a mai luat si 25% din salariu…

    Esti complet rupt de realitate…tu n-ai nici o grija, nici o cheltuiala, banuiesc ca nici o rata, etc…

      (Citează)

    • @fan: ce-ti veni ma? Toata lumea munceste pe undeva si nu mereu conteaza pe cati bani. Am vazut strungari care isi fac meseria in sictir si lehamite si altii care si-o fac cu placere si rapiditate, desi iau 1000 de lei lunar. Am vazut ospatari care mai ca te scuipa in fata cand le ceri inca un suc si altii care zambesc, vorbesc frumos si ti-l aduc imediat. Pe acelasi salariu. Sunt oameni care stau pana la 2 noaptea sa termine lucrul si altii care rup usa la 17, chiar daca au acelasi salariu. Sau, daca vrei, am vazut directori care n-au chef de munca desi castiga 5000 de euro si altii care sunt vesnic la munca pe aceiasi bani. Chiar i-am vazut, n-am dat exemple din burta.

      Cat de bun profesionist esti nu tine de cati bani castigi, ci e o calitate. Intai iti faci munca bine, apoi vrei mai multi bani pentru ea, asa e normal.

      Ah, ca profesorii din Romania sunt prost platiti? De acord, am mai zis-o. Tot in post am zis ca ar trebui evaluati individual. Ala care-si face meseria cu pasiune, care ii invata pe copiii si este PREOCUPAT in mod ACTIV de cat de mult invata acestia, ala chiar merita bani mai multi. Asa e peste tot. Si nu e doar un principiu, ci chiar se aplica in majoritatea domeniilor, de asta de multe ori difera salariul de la om la om chiar si pe acelasi post.

      Dar cand in 20 de licee nu trece nici un elev… ce concluzie tragi despre acei profesori? Fa abstractie ca sunt profesori, ca stiu ca esti mai apropiat de aceasta meserie, la fel ca si Emil si Docica. Ia-o prin analogie cu altceva. Nu stiu sa dau exemple imediat, dar sa zicem ca in 20 de magazine nu se vinde nimic, in timp ce in altele identice da. Clientii intra, dar nu se vinde nimic. Unde ai trage concluzia ca e vina, daca nu la vanzatori? Si nici nu trebuie sa o tragi tu, au tras-o multi altii si asta e sistemul in care se invarte societatea noastra. De multe ori, e vina oamenilor.

      Vezi ca n-am zis de TOTI profesorii. Sunt unii care-si dau silinta sa invete. Stim amandoi exemple, ca am facut aceiasi facultate. Ai vazut si profesori pe care ii doare in cur, gen Raducanu sau Vizireanu, ca erai langa mine la curs. Ai vazut si profesori care aveau salarii mult mai mici si totusi trageau tare si iti stateau pe cap sa te invete. Aia cum o faceau pentru 1000 de lei si ceilalti nu pentru 5000? Eu despre asta am vorbit. Nu despre toti, dar acolo unde abia au trecut cativa sau deloc, e vina profesorului. Ah, ca e prost platit… ok, e prost platit. Dar undeva sunt si profesori la fel de prost platiti si care isi fac bine meseria, asa ca primii sunt cu o treapta sub ei in conceptia mea.

      Crede-ma ca sunt mai apropiat de realitate atunci cand e vorba de bani, salarii, cat simte omul ca munceste pt niste bani, ce i se pare corect si ce nu, ce crede despre colegul care are aceiasi bani sau mai multi si tot asa. De probleme din astea ma lovesc toata ziua. Tu esti ala care lucreaza freelancer si poate nu te-ai lovit niciodata de astfel de probleme.

        (Citează)

  21. Da, corect, au devenit profesori gandindu-se ca e o slujba banoasa si fac meseria 100% pentru salariu.

    Uite-o pe Tamara, aia de la Romanii au talent. E profesoara in Edmond Nicolau, unde s-a reusit recordul de 100% picati:

    http://www.youtube.com/watch?v=GdL_te5UciY

      (Citează)

  22. La facultate ne-a predat si noua matematica de liceu in primele 3 ore de curs. Stiu ca am ramas interzis atunci. Dar asa e. Se poate. ( nici acum nu-mi vine sa cred, insa ai zis tu primul :) )
    Vinovati sint parintii in primul rind. Ei trebuie sa-si verifice copiii. Sa mai treaca pe la scoala, sa se intereseze, sa le mai verifice temele etc. Nu-l lasi de capul lui, ca o sa te minta cu zimbetul pe fata.
    Nu cred ca vreun profesor a tratat vreodata cu marele sictir vreun elev care da din el tot ce poate sa invete si sa inteleaga.

      (Citează)

  23. Deci dupa ce am dat “am zis” (care e ghei) …mi-a aparut “Nope…”
    S-a dus dracu comentariul meu…nu mai stau sa-l rescriu…

      (Citează)

  24. Mie deja imi intra in spam emailurile cu “te rog, modereaza”. Oricum, blogul tau e defect, daca iti baga la moderare comentariile unui comentator de top, ca mine.

      (Citează)

    • @nashu: nu, dar “triggerezi” anumite cuvinte cheie bagate de mine in lista :P Astepti un maxim 3 ore, adica perioada la care mi se actualizeaza comentariile pe mobil, presupunand ca intre timp nu intru eu oricum sa vad ce e nou, si te aprob.

        (Citează)

  25. Cred ca vina e undeva impartita in functie de liceu intre profesori , elevi , parinti.
    Primul scenariu :
    Profesor bun , foarte bun , elevi neinteresati.
    Al doilea scenariu :
    Profesor bun , elevi buni , un caz aparte (marul stricat) parinte inconstient.
    Al treilea scenariu :
    Profesor prost , elevi neinteresati , parinti neinteresati si ai tot liceul picat.

    Un al parametru in ecutia asta ar sta copiatul care acum in alea 20 de licee nu s-a putat.
    Putem face n ecuatii de aici.

    Dar avand ca a b si c profesorii , elevii si nu in ultimul rand parintii. Din punctul meu de vedere sistemul poate permite sau nu sa se copieze aranjeze si atat. Ca unul da sport si altul nu mai are aceasta sansa e la fel ca in viata.(tough luck)

      (Citează)

  26. Du-te, bă! Tu folosesti porumbei calatori pentru emailuri…

      (Citează)

  27. Stiam eu de ce nu trimit emailuri… Ma rog, offtopic! Jos Funeriu, profesorii, Basescu si Udrea care au pervertit functia de transfer a sistemului!

      (Citează)

  28. Acum nici nu se prea mai dau examene de admitere la facultate. La foarte multe se intra doar pe baza de dosar, ca e mai simplu.

      (Citează)

  29. Prietene, mare dreptate in unele chestii pe care le spui. Dar eu iti pun doar atat…daca tu ai fii profesor si … 10 ani cel putin status si-a batut joc de tine…tu ai muncit..nu te-ai strofocat…ai muncit ok sa zicem, si iti iei niste bani de rahat, abia abia daca poti sa traiesti cu ei…crezi ca-ti mai arde sa iti faci treaba cu indarjire si corectitudine dupa???
    Iar de funeriu, las-o asa. O fi facut el cateva lucruri bine…ca nu se mai fura la bac…dar nu vorbi de unu de calcula viteza mainii la otv in functie de un pixel albastru…las-o asa…

      (Citează)

  30. Parintii nu-si mai dau interesul. Nu au grija de copii lor si nici macar 7 ani de acasa nu-i mai invata….1. Copii traiesc cu bonele pana la 7 ani. 2. Parintii trebuie sa mearga periodic la scoala si nu sa stea la gura copiilor…Asa faceau ai mei, cel putin…

    Parintii au cea mai mare vina, apoi societate si apoi restul… Profesorul nu face militie la ore, nu este obligat sa stea si sa predea ore intregi daca acei copii nu vor sa invete…Profesorul nu este pus pe post de paznic si turnator de informatii cu palnia…

      (Citează)

  31. Pe vremea mea, acu` 10 ani, nu am avut nevoie de mai mult de 2 saptamani de pregatire pt bac. Nici eu, nici colegii. Am luat, fara copiat, cei mai multi cu note de 8-9. Si stiti de ce> pt ca noi am invatat in aia 4 ani de scoala. Un tanar, care isi cunoaste interesul, mai mult de 2-3 saptamani nu are nevoie pt a sustine un bac. Asta daca si-a vazut de treaba in liceu. Daca nu, ghinion. Avem un boc, un guvern, un base, tzaspe ministri si profesri sau parinti pe care sa dam vina. Si daca nu avem asa la prima strigare pe cine sa dam vina, cautam pana gasim in loc sa ne uitam in oglinda sa vedem vinovatul.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, spune-ți părerea:

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verifică ce-ai scris. Dacă vrei să mai adaugi ceva, lasă un nou comentariu. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici, și fără mesaje doar de dragul URL-spam-ului. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt binevenite.

sus